Een aantal problemen met Windows 2003 Server

Pagina: 1
Acties:

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:34
Beste tweakers,

Ongeveer 2 maanden draait er bij mij een server met als OS Windows 2003 Server.

Het volgende krijg ik niet voor elkaar (echt al VEEL geprobeerd!):

Wanneer je vanuit een browser wilt inloggen op mijn FTP server dan gaat dat niet. Alleen wanneer je Passief FTP-protocol gebruiken UIT vinkt bij Internet-opties --> Geavanceerd.

Als FTP server gebruik ik op het moment Serv-U. Hij werkt perfect moet ik zeggen wanneer je met een FTP client inlogt maar via de browser werkt dus niet. Nu heb ik al poort 5000 - 5010 geforward naar mijn server en deze poorten ook ingesteld in Serv-U. Er is namelijk een optie om een PASV Port Range in te stellen. Dit allemaal mocht niet helpen. (Bij EFTP hetzelfde probleem!).

IIS heb ik ook draaien en daarbij kun je ook een FTP draaien. Het probleem wordt hierdoor helaas niet opgelost. De Web server draait wel goed moet ik zeggen.

Wat ik ook graag zou willen is een Web FTP server. Dus de mogelijkheid om via FTP://blabla erop te komen en via HTTP://blabla/FTP. Is dit mogelijk met IIS? Het gaat om versie 6.0.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Helaas heb ik nog een probleem maar dat is een vrij klein probleem. Het heeft te maken met het gebruiken van het Externe Bureaublad. Dit heb ik aangevinkt bij de eigenschappen van Deze Computer. Wanneer ik dus van een andere PC inlog dan werkt het wel alleen opent hij een NIEUWE sessie op mijn server. Graag wil ik de HUIDIGE sessie openen. Dit heb ik al opgelost met het volgende: %SystemRoot%\system32\mstsc.exe /console
Dat moet je invullen bij Uitvoeren (/console staat dus voor de huidige sessie). Ik vind het echter niet een geweldige oplossing. Is er niet een instelling op de OS van m'n server waar ik dit kan regelen?

Bij XP is dit wel mogelijk wanneer je SP2 hebt maar voor 2003 is deze er niet. Wel SP1.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!! Ik heb echt al heel erg veel geprobeerd!!! :'(

Bedankt in ieder geval vast!

Mvg,

Joost Dekkers

Verwijderd

ik snap je problemen maar nauwelijks. en ze zijn zeker niet prof te noemen laat staan dat ze te maken hebben met win2k3.

eerste is volgens mij een iexplore probleem c.q. ftp probleem. genoeg topics over te vinden...

het tweede is een vinkje zetten bij logon to console in de mstsc en als je die optie niet hebt even een recentere client downloaden.

• Road-runner83
Eerste probleem:

Wat snap je niet?

Idd al aardig wat topics over gevonden en omdat je browser dus OOK gebruikt maakt van PASV poorten deze doorgelinkt naar m'n server maar dat mocht niet baten...zo wordt het aangegeven in de meeste topics!!

Tweede probleem:

Dat zou kunnen dat je dat kan aanvinken maar het probleem is dat ik steeds op een andere PC zit op school. Bij XP werkt het wel wanneer je SP2 hebt. Dus mijn vraag weet er iemand of je dit ook in WIN2003 Server kan instellen of dat dit helemaal niet mogelijk is.

Gr,

Joost

Verwijderd

Move PNS > NT

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Na een aantal keer lezen had ik het pas door. Je blinkt niet echt uit in duidelijkheid ;)
Road-runner83 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:33:
Wanneer je vanuit een browser wilt inloggen op mijn FTP server dan gaat dat niet. Alleen wanneer je Passief FTP-protocol gebruiken UIT vinkt bij Internet-opties --> Geavanceerd.
Als het werkt is het toch goed of niet? Of moet je per se PASV ftp gebruiken?
Als FTP server gebruik ik op het moment Serv-U. Hij werkt perfect moet ik zeggen wanneer je met een FTP client inlogt maar via de browser werkt dus niet. Nu heb ik al poort 5000 - 5010 geforward naar mijn server en deze poorten ook ingesteld in Serv-U. Er is namelijk een optie om een PASV Port Range in te stellen. Dit allemaal mocht niet helpen. (Bij EFTP hetzelfde probleem!).
Waarom gebruik je dan Serv-U als je al IIS FTP hebt? Wat wil je nou, wil je nu de IIS FTP server of Serv-U?

Snap je probleem niet zo.. je browser IS een ftp client.. In Internet Explorer zit er een, in Firefox zit er een, etc..
Wat ik ook graag zou willen is een Web FTP server. Dus de mogelijkheid om via FTP://blabla erop te komen en via HTTP://blabla/FTP. Is dit mogelijk met IIS? Het gaat om versie 6.0.
Als je ftp:// intikt, gaat je browser inloggen met FTP, of een andere FTP client neemt het over.. Dat heeft niets te maken met je server.

Als je HTTP://blabla/ftp wilt, dan gaat het dus niet over FTP, maar door je webserver.
Wanneer ik dus van een andere PC inlog dan werkt het wel alleen opent hij een NIEUWE sessie op mijn server. Graag wil ik de HUIDIGE sessie openen. Dit heb ik al opgelost met het volgende: %SystemRoot%\system32\mstsc.exe /console
Dat moet je invullen bij Uitvoeren (/console staat dus voor de huidige sessie). Ik vind het echter niet een geweldige oplossing. Is er niet een instelling op de OS van m'n server waar ik dit kan regelen?
Euh? Iedereen tikt /console in.. zo is het ontworpen.. je kunt ook een snelkoppeling maken naar 'mstsc.exe /console'. Hoe je een snelkoppeling maakt kan google je waarschijnlijk wel vertellen ;) Oh, lees nu dat je telkens op een andere pc zit.. Kan me voorstellen dat je dan op de server wilt instellen dat ie alleen sessies naar de console toestaat.. ik weet niet hoe, kan iemand anders je misschien wel vertellen..

[ Voor 6% gewijzigd door axis op 13-04-2005 18:05 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Road-runner83
axis schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:03:
Na een aantal keer lezen had ik het pas door. Je blinkt niet echt uit in duidelijkheid ;)

[...]

Als het werkt is het toch goed of niet? Of moet je per se PASV ftp gebruiken?

[...]

Waarom gebruik je dan Serv-U als je al IIS FTP hebt? Wat wil je nou, wil je nu de IIS FTP server of Serv-U?

Snap je probleem niet zo.. je browser IS een ftp client.. In Internet Explorer zit er een, in Firefox zit er een, etc..

[...]

Als je ftp:// intikt, gaat je browser inloggen met FTP, of een andere FTP client neemt het over.. Dat heeft niets te maken met je server.

Als je HTTP://blabla/ftp wilt, dan gaat het dus niet over FTP, maar door je webserver.

[...]

Euh? Iedereen tikt /console in.. zo is het ontworpen.. je kunt ook een snelkoppeling maken naar 'mstsc.exe /console'. Hoe je een snelkoppeling maakt kan google je waarschijnlijk wel vertellen ;) Oh, lees nu dat je telkens op een andere pc zit.. Kan me voorstellen dat je dan op de server wilt instellen dat ie alleen sessies naar de console toestaat.. ik weet niet hoe, kan iemand anders je misschien wel vertellen..
Het werkt dus standaard NIET wanneer je met een browser wilt inloggen op mijn FTP. ALLEEN als je dat passive gezeik UIT VINKT bij de internet opties...en ik weet wel dat je browser een FTP client is maar ik bedoel dus een progje om op FTP's in te loggen zoals Cute FTP bijv. Een prog werkt anders als een browser....(dat gedoe dus met de passive poorten...)

Ok dat wist ik niet dat de Webserver los staat van de FTP server. Maar je moet ze neem ik aan wel koppelen wil je dezelfde fundering hebben....

Idd het werkt wel met /console alleen vind ik het niet een mooie oplossing. Klasgenoot van mij met windows XP en SP2 kan standaard inloggen zonder /console dat bedoel ik.

Als FTP server gebruik ik nu dus Serv-U MAAR ik wilde even testen hoe de FTP van IIS werkt m.b.t. het inloggen vanuit een browser met de passive en active mode. (http://www.aesir.nl/active_vs_passive_ftp.html)

Verwijderd

Road-runner83 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:15:
Idd het werkt wel met /console alleen vind ik het niet een mooie oplossing. Klasgenoot van mij met windows XP en SP2 kan standaard inloggen zonder /console dat bedoel ik.
Dit is geen Windows XP, dit is Windows Server 2003. Die is gemaakt voor servers en servertoepassingen. De console overnemen hoort daar NIET bij. Ik vraag me dan ook af waarom je Windows Server draait, Windows XP bevat ook een versie van IIS.

• Road-runner83
Dat is waar maar XP is niet zo stabiel naar mijn ervaring.

Ik vind het een beetje raar dat Server 2003 niet zo'n optie heeft wat XP wel heeft. Een kleine moeite lijkt mij. Een server staat dag en nacht aan en dan zou je toch wel willen dat hij in kan loggen op de sessie die gaande is. Maar als dat niet kan dan doe ik het gewoon via het truukje /console :*) ...

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:42

markvt

Peppi Cola

Er hoort niet eens een actieve sessie te zijn op je server..

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Road-runner83
Laatste probleem is nu opgelost....

Beetje simpele oplossing:

- Met Netop ingelogd en alles afgesloten wat draait
- Uitgelogd
- Met Externe Bureaublad ingelogd (dus zonder /console)
- Alles weer aangezet wat moet draaien

Voortaan inloggen met externe bureaublad (er staat al een snelkoppeling op mijn PC) en dan werkt het gewoon! Zie ik dus de sessie die gaande is.....ik heb toch geen monitor voor m'n server!!!

Dan weet de volgende dit ook ie tegen dit probleem aanloopt!!!!

Het is ook mogelijk om via TSWEB in te loggen voor de huidige sessie. (dat is ook ongeveer hetzelfde).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu alleen nog even kijken voor de FTP....het gaat me er alleen om dat onervaren gebruikers niet naar de internet-opties hoeven om PASV uit te vinken. Voor mezelf boeit et niet want dat lukt me toch wel....

[ Voor 33% gewijzigd door Road-runner83 op 13-04-2005 23:02 ]

• axis
Road-runner83 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 21:58:
Laatste probleem is nu opgelost....
Erm.. je hebt op een windows server 2003 in remote administration mode maximaal 3 sessies. Eéntje op de console genaamd sessie 0 (wat je ziet als je toetsenbord en muis erop hebt), en sessie 1 en 2 voor het remote management. Met mstsc/console kun je dus verbinden naar die console sessie, sessie 0 dus. Sommige software schrijft alleen meldingen, of wil alleen installeren op de console. Jij hebt nu alles in sessie 1 of 2 draaien.. Als dat voor jou werkt is het geen probleem, maar onthoudt dus dat je tegen problemen aan kunt lopen hiermee..
Dan weet de volgende dit ook ie tegen dit probleem aanloopt!!!!
Er is geen echt probleem, het is zo by design. En dat is ook overal te vinden, in elk boek of andere resource over terminal services staat dit uitgelegd.. ;)
Het is ook mogelijk om via TSWEB in te loggen voor de huidige sessie. (dat is ook ongeveer hetzelfde).
TSWEB is gewoon mstsc.exe die je op elke windows xp machine hebt, maar dan in een ander jasje, namelijk als ActiveX control. Zodat je overal dat ding kunt draaien. Maar die connect ook standaard alleen maar naar sessie 1 en 2, niet naar de console.
Nu alleen nog even kijken voor de FTP....het gaat me er alleen om dat onervaren gebruikers niet naar de internet-opties hoeven om PASV uit te vinken. Voor mezelf boeit et niet want dat lukt me toch wel....
Google maar even op het verschil tussen active en passive, kom je waarschijnlijk iets meer te weten. Je wilt dus dat zowel active als passive ftp werken van buiten. Ik zou nog eens een keer zoeken met DIE stelling in je achterhoofd.

Ik zou als ik jou was bij CuteFTP blijven, IIS is ietsjes complexer in dat opzicht, en je moet wat truukjes uithalen om de passive poorten zelf in te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door axis op 14-04-2005 14:01 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Road-runner83
axis schreef op donderdag 14 april 2005 @ 13:59:

Erm.. je hebt op een windows server 2003 in remote administration mode maximaal 3 sessies. Eéntje op de console genaamd sessie 0 (wat je ziet als je toetsenbord en muis erop hebt), en sessie 1 en 2 voor het remote management. Met mstsc/console kun je dus verbinden naar die console sessie, sessie 0 dus. Sommige software schrijft alleen meldingen, of wil alleen installeren op de console. Jij hebt nu alles in sessie 1 of 2 draaien.. Als dat voor jou werkt is het geen probleem, maar onthoudt dus dat je tegen problemen aan kunt lopen hiermee..
Ok ok dat wist ik dus niet!!! Weer een stuk wijzer!!! Tot nu toe nog geen problemen gehad met sessie 1. IIS draait (webserver), FTP draait, downloads staan aan....opnieuw opstarten gaat ook goed....dus de software die ik draai heeft geen problemen met sessie 1....nu moet ik wel zeggen dat ik voorheen met sessie 0, Radmin en Netop gebruikte om op m'n server te komen maar die werken niet meer....dat kan dus een voorbeeld zijn maar gewoon met Externe Bureaublad werkt alles naar mijn wens moet ik zeggen!
Er is geen echt probleem, het is zo by design. En dat is ook overal te vinden, in elk boek of andere resource over terminal services staat dit uitgelegd.. ;)
Haha ok sorry!
TSWEB is gewoon mstsc.exe die je op elke windows xp machine hebt, maar dan in een ander jasje, namelijk als ActiveX control. Zodat je overal dat ding kunt draaien. Maar die connect ook standaard alleen maar naar sessie 1 en 2, niet naar de console.
Klopt ja het werkt ongeveer hetzelfde als de standaard Externe Bureaublad van XP. Vandaag probeerde ik het op een WIN98 systeem (via TSWEB) en dat werkte ook!!!
Google maar even op het verschil tussen active en passive, kom je waarschijnlijk iets meer te weten. Je wilt dus dat zowel active als passive ftp werken van buiten. Ik zou nog eens een keer zoeken met DIE stelling in je achterhoofd.

Ik zou als ik jou was bij CuteFTP blijven, IIS is ietsjes complexer in dat opzicht, en je moet wat truukjes uithalen om de passive poorten zelf in te stellen.
Een paar klasgenoten van mij hebben ook passieve poorten ingesteld want je browser heeft dit nodig (tenzij het uistaat). Poort 10000 - 10250 heb ik in Serv-U ingesteld als PASV Port range en dit ook op m'n router ingesteld en geforward naar het IP van m'n server. Ik vraag me echt nog af wat ik fout doe!

Klopt FTP van IIS heb ik ook even getest. M'n server heeft nu 1 HDD geformateerd als FAT32. Nu kan ik helaas al geen rechten toekennen dus dat schiet sowiezo niet op. Daarnaast werkt Serv-U idd een stak makkelijker. Ik ga binnenkort nog wel een HDD erbij kopen en die als NTFS formatten dan kan ik het altijd nog eens proberen. FTP van IIS heb ik al wel getest voor zover dat kon nu en dan krijg je wel een inlogscherm maar dezelfde foutmelding....het probleem ligt denk ik ook niet op de server. In de router al een x de firewall uit gehad om te testen, geen effect. Poorten staan gewoon geforward dus ik vraag me echt nog af wat er fout is.....

[ Voor 24% gewijzigd door Road-runner83 op 14-04-2005 22:10 ]

• axis
Een paar klasgenoten van mij hebben ook passieve poorten ingesteld want je browser heeft dit nodig (tenzij het uistaat). Poort 10000 - 10250 heb ik in Serv-U ingesteld als PASV Port range en dit ook op m'n router ingesteld en geforward naar het IP van m'n server. Ik vraag me echt nog af wat ik fout doe!
Nou ja, het is niet perse zo dat een browser dat nodig heeft, mijn Internet Explorer kan op de ene site alleen passive, en op de andere alleen active. Heeft te maken met wie wat op welke volgorde doet (server of client), qua openen met poorten enzo.

In principe lijkt me dat je de goede dingen doet.. instellen in servu, en in je router.. Heb je met de hand 250 regeltjes in zitten tikken in je router? Je kunt nu dus in ieder geval wel gelijktijdig 250 passive FTP clients aan ;)

Als je niet weet wat je fout doet, kun je het beste LEZEN wat het verschil is tussen passive en active FTP. Dan pak je een sniffer erbij zoals Ethereal (gratis) of Eeye Iris (commercieel), dan kun je alle pakketjes die op je netwerk rondgaan zien en analyseren. Maar dan moet je wel weten wat nou wat is, en dan zie je zo wat er mis gaat..
M'n server heeft nu 1 HDD geformateerd als FAT32. Nu kan ik helaas al geen rechten toekennen dus dat schiet sowiezo niet op.
Tik eens 'convert /?' in in je command prompt ;)

• Road-runner83
axis schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 01:16:
[...]

Nou ja, het is niet perse zo dat een browser dat nodig heeft, mijn Internet Explorer kan op de ene site alleen passive, en op de andere alleen active. Heeft te maken met wie wat op welke volgorde doet (server of client), qua openen met poorten enzo.

In principe lijkt me dat je de goede dingen doet.. instellen in servu, en in je router.. Heb je met de hand 250 regeltjes in zitten tikken in je router? Je kunt nu dus in ieder geval wel gelijktijdig 250 passive FTP clients aan ;)

Als je niet weet wat je fout doet, kun je het beste LEZEN wat het verschil is tussen passive en active FTP. Dan pak je een sniffer erbij zoals Ethereal (gratis) of Eeye Iris (commercieel), dan kun je alle pakketjes die op je netwerk rondgaan zien en analyseren. Maar dan moet je wel weten wat nou wat is, en dan zie je zo wat er mis gaat..
Ik heb zojuist gelezen wat het verschil is tussen Active en Passive FTP. Poort 20 heb ik ook nog maar even geforward voor de Active FTP. Bij Passive wordt er alleen maar gewerkt met poort 21 + hogere poorten die naar de server gaan. Het voordeel van Passive is dat wanneer de client een FW of iets dergelijks heeft dat deze de verbinding dan niet blokkeert omdat de client de verbindingen naar de server legt en niet andersom....maar toch kom je er bij mij nog niet doorheen....

Op het moment heb ik het zo ingesteld bij mij:

Poort 20 + 21 geforward naar m'n server
Poort 23500-23750 geforward naar m'n server en deze ook ingesteld bij PASV Port Range in Serv-U (ik gebruik Serv-U als FTP-Server)......

Het werkt dus nog steeds niet! F/W's heb ik uitgehad, geen effect.....
Tik eens 'convert /?' in in je command prompt ;)
Hmmm dat kende ik nog niet!!! THX!!! ;)
Pagina: 1