[NT] QBasic trager in window dan in fullscreen? *

Pagina: 1
Acties:

• Pino_666
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-03 16:50
Hi,

ik zit met een probleem :

ik maak gebruik van QBASIC in Windows NT 4.0 Workstation
en dat gaat eigenlijk altijd wel goed, maar er is toch iets wat ik niet begrijp :

als ik QBASIC draai in full-screenmode, dan lijkt er niets aan het handje en draait alles soepeltjes

op het moment dat ik QBASIC in een window laat draaien (bijvoorbeeld door ALT-ENTER) dan schieten de algemene windows resources naar 100%. Hierdoor is er niet meer te werken en moet ik QBASIC vaak hardhandig afsluiten ;)

nu weet ik dat er memory-instellingen zijn als je de properties van qbasic.exe bekijkt, maar daar word ik ook niet echt wijzer van.

heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen ?

Greetz Wouter a.k.a. Pino_666 })

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Is meer iets voor WOS; naast het feit dat dit NT daar sowieso hoort; mogen DOS problemen daar ook naartoe :)

DOS in Win NT :: FullScreen = SNEL Window = TRAAG > [NT] QBasic trager in window dan in fullscreen? *
NOS > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je in de eigenschappen van de snelkoppelingen aangegeven "run in seperate memory space"?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Pino_666
Spider.007 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:12:
Is meer iets voor WOS; naast het feit dat dit NT daar sowieso hoort; mogen DOS problemen daar ook naartoe :)

DOS in Win NT :: FullScreen = SNEL Window = TRAAG > [NT] QBasic trager in window dan in fullscreen? *
NOS > WOS
dat's beter zo :D thnxs ! 8)

• Pino_666
sanfranjake schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:30:
Heb je in de eigenschappen van de snelkoppelingen aangegeven "run in seperate memory space"?
ik heb gekeken maar ik kan die optie nergens vinden....

mijn manier :
- rechtermuisknop op de shortcut (het bestand met het kleine linkerpijltje linksonder)
- dan properties
- dan opent het properties scherm met de volgende tabbladen :

general, security, program, front, memory, screen, misc

tips ? :/

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoe weet je zeker dat QBasic in fullscreen geen 100% cpu gebruikt? Voor zover ik weet doet 'ie dat namelijk (bijna) altijd...

Edit: je kunt - nadat je hem gestart hebt - hem een lagere prioriteit geven, je hebt er dan in windows geen last van dat andere programma's ook langzamer worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Kuhlie op 13-04-2005 17:47 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik neem aan dat hij bedoeld dat het allemaal wat trager werkt, en dat klopt ook, er moet erg veel geemuleerd worden. Dergelijke DOS programma's draaien nu eenmaal beter fullscreen dan in een windowtje.
Zojuist even QuickBASIC weer uit stof getrokken (is de grote broer van QBASIC ;) ) en hetzelfde trage gedrag levert dat hier op met XP.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:12

TheBorg

Resistance is futile.

Ik draai QuickBASIC onder w2k. Het trekt altijd 100% cpu tijd, full screen of niet. Dit is op zich helemaal geen probleem. Maar het rare bij mij is dat de programma's full screen een keer of 5 tot 10 langzamer gaan dan in een window.

[ Voor 11% gewijzigd door TheBorg op 13-04-2005 17:53 ]

• Pino_666
Kuhlie schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:46:
Hoe weet je zeker dat QBasic in fullscreen geen 100% cpu gebruikt? Voor zover ik weet doet 'ie dat namelijk (bijna) altijd...

Edit: je kunt - nadat je hem gestart hebt - hem een lagere prioriteit geven, je hebt er dan in windows geen last van dat andere programma's ook langzamer worden.
als je in fullscreen zit... en je drukt op de "e" dan verschijnt er ook direct een "e"

als je in een window zit en je drukt op de "e" dan kan je heeeeeeeeel lang wachten (maw er is gewoon niet mee te werken)

[ Voor 6% gewijzigd door Pino_666 op 13-04-2005 17:56 ]

• Pino_666
Erkens schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:48:
Ik neem aan dat hij bedoeld dat het allemaal wat trager werkt, en dat klopt ook, er moet erg veel geemuleerd worden. Dergelijke DOS programma's draaien nu eenmaal beter fullscreen dan in een windowtje.
Zojuist even QuickBASIC weer uit stof getrokken (is de grote broer van QBASIC ;) ) en hetzelfde trage gedrag levert dat hier op met XP.
en is hier geen oplossing voor ? bijvoorbeeld door de memory instellingen te wijzigen (zie oorspronkelijke post)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:12

TheBorg

Resistance is futile.

Pino_666 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:53:
[...]

als je in fullscreen zit... en je drukt op de "e" dan verschijnt er direct ook een "e"

als je in een window zit en je drukt op de "e" dan kan je heeeeeeeeel lang wachten (maw er is gewoon niet mee te werken)
Dit heb ik ook, maar niet in de mate dat het vervelend is. En het gebeurd ook als je je applicatie draaid, het scherm wordt minder vaak geupdate, maar de applicatie draaid wel sneller.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Pino_666 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:55:
[...]

en is hier geen oplossing voor ? bijvoorbeeld door de memory instellingen te wijzigen (zie oorspronkelijke post)
het is gewoon de manier hoe DOS (programma's) werken, vergeet niet dat DOS niet een multitasking OS is, dus een applicatie hoeft daar geen rekening mee te houden: hij heeft de gehele processor tot zijn beschikking. Memory settings veranderen daar niks aan afaik.
TheBorg schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:52:
Maar het rare bij mij is dat de programma's full screen een keer of 5 tot 10 langzamer gaan dan in een window.
dat is wel erg vreemd, hoort eerder andersom te zijn

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Ik neem aan dat je QBASIC start via een snelkoppeling. Als je de eigenschappen van die snelkoppeling bekijkt en bij overige (volgens mij) kun je beschikbaarheid CVE op hoog zetten. Maakt dat enig verschil??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS en @TheBorg: Check je prestatie-instellingen eens. Zit onder Eigenschappen van Deze computer, tab Geavanceerd en dan de instellingen van Prestaties. Dan weer tab Geavanceerd. TS zal misschien verbetering krijgen als hij e.e.a. op achtergrondservices zet; TheBorg zal het eerder omgekeerd willen denk ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1