Toon posts:

[XP] Share niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt en google en weet ik veel wat nog... want dit is een probleem dat al maanden de kop op steekt hier en daar en waar ik nergens een uitleg voor kan vinden.

Veel mensen zullen het ook wel al gehad hebben, en ik had graag eens een oplossing gevonden die werkt.

Het gaat over een simpel netwerk van enkele pc's met XP erop. In de meeste gevallen werken de shares op XP systemen en zijn ze zondermeer te bereiken van andere systemen. Zelfs zonder op elke bak de useraccounts van de andere te maken kan je op gewoon gesharde folders aan alle files en folders en ook dingen copieren en aanmaken.

Dat is dan ook hetgeen de bedoeling is.

En dan ineens zet je in dat netwerk een XP systeem meer waar dat plots niet op gaat. Systeem zit in dezelfde workgroup, firewall uit, blabla alle standaard controlepunten zijn overlopen en zijn in orde.

Die nieuwe bak werkt verder perfect, surfen en vanop die pc andere shares accessen gat ook zonder probleem. En toch is die bak niet te vinden in het netwerk, en als je rechtstreeks naar dat systeem gaat met \\IP\sharenaam dan moet je inloggen.

Op zich begrijpelijk, maar waarom werkt dat verdorie in 9 van de 10 gevallen wel zonder alle useraccounts overal te moeten maken en dan ineens op 1 bepaald systeem niet ? Waarom kan ik vanop die nieuwe pc met een totaal onbekende account gewoon aan alle bestaande shares van andere systemen, maar kan geen enkel ander systeem aan de share van die XP ?

Ik ben die XP willekeur zo beu he... OK dit is geen toonbeeld van security maar sommige simpele thuisnetwerkjes bij mensen hoeven dat soort security-level niet, laat staan dat je daar een hele DC gaat opzetten en weet ik veel wat nog.

Simpelweg een paar XP systemen die elkaars shares kunnen accessen is genoeg voor huis tuin en keukengebruik.

Dus waarom dat meestal wel en dan soms ineens niet gaat begint me te ergeren...

Iemand enig idee hoe dat soort problemen nu eens definitief op te lossen zijn ?

Ik haat het als je 5 systemen hebt waar er 4 gedrag X van vertonen en eentje zonder reden gedrag Y heeft... :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 16:26 ]

Verwijderd

Heb af en toe precies dezelfde problemen. Is inderdaad een raar fenomeen.

Wat soms wil helpen als je een map deelt om bij het tabblad Delen bij Delen en beveilingen: het netwerk de beide opties:

- Van deze map een gedeelde netwerkmap maken
- Netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen

aan te vinken.

Bij mij bracht dit in enkele gevallen de uitkomst. Als ik bv alleen de optie: Van deze map een gedeelde netwerkmap maken aanvinkte kon ik er dan niet bij vanaf een andere pc.

Hoop dat dit werkt voor. In iedergeval succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
Dit hielp dus niet.

En verder is het best wel zielig dat er verder niemand reageert terwijl het toch een groot en gekend probleem is...

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:41
De pc is ook niet zichtbaar in de werkgroep?

bl44t

Verwijderd

Topicstarter
YaaD schreef op zondag 17 april 2005 @ 00:22:
De pc is ook niet zichtbaar in de werkgroep?
Nee, alhoewel hij wel staat ingesteld voor die werkgroep.

Benaderen rechtstreeks op \\IP zorgt voor de vraag naar een user met passwoord.

En dit terwijl diezelfde pc zonder probleem kan browsen naar de andere pc's en de shares kan accessen.

Verwijderd

Start
Configuratiescherm
Usersaccounts (vertaaltuzelfeven)
bij "Pick an acocunt to change" duw je op guest.
Dan klik je op "Turn on the guest account"

OK klikken tot er geen OK meer is, dan kruisjes tot je op je desktop bent.
Hier wordt ie niet zichtbaar van in network neighbourhood, trouwens, alleen je shares gaan werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 15:57 . Reden: Ik maka af ne toe ene para splefuotejs. ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 15:56:
Start
Configuratiescherm
Usersaccounts (vertaaltuzelfeven)
bij "Pick an acocunt to change" duw je op guest.
Dan klik je op "Turn on the guest account"

OK klikken tot er geen OK meer is, dan kruisjes tot je op je desktop bent.
Hier wordt ie niet zichtbaar van in network neighbourhood, trouwens, alleen je shares gaan werken.
Ook geen optie... al lang getest... zonder resultaat.
Pagina: 1