Nieuwe geluidskaart wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik zal er niet al te lang om heen draaien: mijn geluidskaart doet het niet. Ik heb een (vrij goedkope) 7.1 geluidskaart van Trust gekocht. Deze wil/wou ik hebben als vervanger voor m'n brakke AC'97 onboard geluid. Maar Windows XP (SP2) herkent de kaart niet, ook de installatie cd zegt eerst dat ik de kaart erin moet zetten omdat hij hem niet kan vinden.

Ik heb AC'97 in de BIOS uitgeschakeld en tevens de drivers in Apparateerbeheer uninstalled, het mag helaas niet baten. Uit angst dat de kaart zelf kapot was heb ik hem ook nog geprobeerd op een oudere bak met Windows 2000 en daar werd hij wel direct herkend.

Wat doe ik fout? Ligt het aan Windows XP, of moet ik die AC'97 nog op een andere manier uitschakelen?

Aan tips als 'koop een ander merk' heb ik niks en hoop dan ook dat mensen deze terwege zullen laten ;)

Om precies te zijn is het deze kaart, met een chipset van C-Media, CMI6768 (geen driver voor deze chipset op de site van C-Media).

Verwijderd

Je kan op de machine waar die wel werkt kijken welke bestanden de driver gebruikt en die kopieëren naar je andere bak. Het lijstje van gebruikte bestanden kan je vinden onder het vertrouwde 'Apparaatbeheer'.

Niet de mooiste oplossing, ook omdat je wat extra software zal missen (Ik weet niet of de kaart wat speciale functies heeft die alleen zo aangezet kunnen worden).

• Switch
Ik zal het proberen, dat kan nooit kwaad. Heb trouwens de kaart in m'n XP bak ook al in een ander PCI slot gepropt om te kijken of dat werkte, én ik heb een andere (USB-)kaart in de PCI slot gedaan en die werd wel meteen opgevangen. Dus daar ligt het ook al niet aan :)

Maargoed, ik ben even Terr's tip uitproberen ^_^

edit
Ok, heb even geprutst en ben stukje verder. Heb gedaan wat Terr zei, maar dat werkte niet (waarschijnlijk omdat ik bestanden die ik al had niet heb overgeschreven) en toen heb ik even verder gekeken en heb via Mediabeheer > Stuurprogramma bijwerken de driver handmatig (vanuit de CD) geinstalleerd. Dat is gelukt, hij stata nu in het lijstje als 'C-Media PCI Audio Device', maar hij werkt niet. Er staat een groot geel uitroepteken bij, en bij eigenschappen staat dit
Dit apparaat werkt niet goed omdat Windows de voor dit apparaat benodigde stuurprogramma's niet kan laden. (Code 31)

Klik op Probleem oplossen om de probleemoplosser voor dit apparaat te starten.
De probleemoplosser geeft vervolgens de tip 'Hardware toevoegen' maar deze kan niks vinden, en is een dood eind.

De driver staat er nu in ieder geval op, alleen kan hij de kaart gewoonweg niet vinden. Zal mijn moederbord de oorzaak van het probleem zijn? Het is een vreemde Compaq ('073ch') waar ik bijna niks over kan vinden op Google. De chipset is van VIA (KM-133), maar ik heb al de laatste 4in1 driver (niet de Hyperion, want die wordt niet aangeraden voor mijn chipset, toch proberen?).

Dit begint behoorlijk frustrerend te worden, zal mijn kaart te nieuw zijn? De 4in1 komt uit 2001. Ondertussen zoek ik nog even 'code 31' op.

edit 2
Pfff, ik denk dat ik dit weekeinde heel XP maar opnieuw install met de onboard AC'97 disabled, denken jullie dat dat zal helpen?

[ Voor 83% gewijzigd door Switch op 13-04-2005 23:42 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Probeer eens windows update te draaien... Volgens mij zit daar een c-media driver in... Weet niet of het de goede is though...

• Switch
Ik heb de computer even opgestart in Knoppix (bootable Linux vanaf cdtje) en daar werd de geluidskaart ook niet gevonden.. Zou het aan de hardware van m'n computer liggen?

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:04

Pubbert

random gestoord

Controleer je IRQ settings eens, of probeer hem in een ander PCI slot.

[ Voor 5% gewijzigd door Pubbert op 15-04-2005 17:41 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Pagina: 1