Toon posts:

Processor ontvetter.

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik heb even een vraagje over het ontvetten van oppervlakken (proc, GPU, ram etc.). Ik weet toevallig dat er speciale schoonmaak potjes verkirjgbaar zijn met een of ander middeltje erin. Nu heb ik wat nieuwe koelpasta voor mijn GPU en proc, dit kan natuurlijk niet op bij het oude vet worden gegooid. Dus ik moet die proc schoonmaken, nu vind ik dat een beetje lijp dus ik stel even de vraag over het schoonmaak middel :) Ik heb geen zin om voor 7 euro zon potje te bestellen en vervolgens nog 9 euro verzendkosten te betalen. Dus ik vroeg me af of je dit type oppervlak ook met bv. spiritus kan schoonmaken. Ik maak er even een nieuw draatje van aangezien ik me best wel afvraag wat die schoonmaak middeltjes die hier speciaal voor bedoelt zijn nou zo speciaal maken?

alvast bedankt voor alle reacties!

• Brubacker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik gebruik hier altijd "Ether" voor.
werkt goed, en vervliegt snel zodat je geen kortsluiting kan veroorzaken.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:50

sapphire

Die-hard pruts0r

wasbenzine en terpetine werken ook prima
sowieso kan eht geen kortsluiting veroorzaken aangezien (als het goed is) je je proc/GPU uit je pc haalt voor dat je het schoonmaakt en er dus geen stroom op staat dat sluiting kan veroorzaken ;)

Gabriël AM5

Verwijderd

In DOC is deze vraag bijzonder vaak gesteld. Daar gegeven antwoorden:
-Aceton (of nagellakremover, wat bijna hetzelfde is)
-Wasbenzine, en daarna aceton
-Gedestilleerde Alcohol/spiritus
-Gewoon water met afwasmiddel/ontvetter

-Gewoon WC/keukenpapier helpt ook

Dus take your pick ;)

Speciale middeltjes zijn stiekum vaak gewoon aceton overigens, wat onder de naam aceton gewoon veel geoedkoper is te krijg.

Aceton is imo nog steeds de beste; maakt bijzonder goed schoon, laat geen resten achter en is goedkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 16:08 ]

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Dit is al wel 1000 keer voorbijgekomen gebruik de search of lees de site van je koelpasta. Maar pas op met ether je wilt het tog wel bij bewustzijn doen. En er zijn er zoveel; aceton, alcohol etc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 16:07:
In DOC is deze vraag bijzonder vaak gesteld. Daar gegeven antwoorden:
-Aceton (of nagellakremover, wat bijna hetzelfde is)
-Wasbenzine, en daarna aceton
-Gedestilleerde Alcohol/spiritus
-Gewoon water met afwasmiddel/ontvetter

-Gewoon WC/keukenpapier helpt ook

Dus take your pick ;)

Speciale middeltjes zijn stiekum vaak gewoon aceton overigens, wat onder de naam aceton gewoon veel geoedkoper is te krijg.
Let erbij op dat je geen alcohol neemt die meer dan 96% is, daar zit een goedje in om hem droog te houden (niet veel maar toch)
almar schreef op woensdag 13 april 2005 @ 16:08:
Dit is al wel 1000 keer voorbijgekomen gebruik de search of lees de site van je koelpasta. Maar pas op met ether je wilt het tog wel bij bewustzijn doen. En er zijn er zoveel; aceton, alcohol etc.
Het valt wel mee met ether hoor, ik neem aan dat je niet liters tegelijk gebruikt, die paar ml die je gebruikt maakt niet zo veel uit hoor ;-)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 16:13 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Aceton moet je hebben.

Wasbenzine laat van zichzelf een vettig laagje achter, dus daar schiet je niet veel mee op. Nagellakremover zal minder sterk zijn, en is tegenwoordig ook vaak zonder aceton. Water enzo lijkt me erg onhandig omdat dat niet snel verdampt, dan moet je het weer droogmaken enzo.

Ether ken ik niet, maar aceton is sterk genoeg. Alcohol heb je helemaal niets aan, dat lost de koelpasta niet goed op, en verdampt ook niet zo snel als aceton. Schoonmaken is het handigste met een wattestokje op CPU's met een core zoals de K7 van AMD, voor de rest een tisue ofzo.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wasbenzine werkt gewoon goed hoor Pierre, al tig keer gedaan bij andere mensen die neits anders in huis hadden. Gewoon druppeltje op een stukje toiletpapier en wegvegende paste, daarna nog even emt een schoon papiertje "navegen" .

Gabriël AM5

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
sapphire schreef op woensdag 13 april 2005 @ 19:58:
Wasbenzine werkt gewoon goed hoor Pierre, al tig keer gedaan bij andere mensen die neits anders in huis hadden. Gewoon druppeltje op een stukje toiletpapier en wegvegende paste, daarna nog even emt een schoon papiertje "navegen" .
Jup, maar het is en blijft vet, doe het maar eens op je handen, je voelt het meteen... voor optimale prestaties neem je aceton, dat laat geen restjes achter.

Vraag het maar na aan de diehards vriend ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ik dacht al dat het 1000 keer was langsgekomen. Maargoed, ik ben niet zo'n kei in keywords.

Ik denk dat ik morge even naar de stad hop en een flesje aceton ga halen. Hopenlijk een beetje goedkoper dan €10. Ik vraag me nog wel af of Aceton ook de pasta verdampt zegmaar? Want het is ook de bedoeling dat de pasta uit de microscopische gaatjes verdwijnt. Ik weet namenlijk niet zeker of spiritus dit wel zo goed doet.

Ik had bij spiritus (85%) trouwens wel last van kleine spikeltjes die achterbleven op de proc. Ze waren weg na 1 keertje vegen, maar het zit er wel :)

Nu ik erover nadenk weet ik eigenlijk niet wat dit met tweaken te maken heeft maargoed.

Over TERPETINE, ik heb hier zelf ervaring mee, en raad het ten zeerste af. Ik heb ooit men P4 koelbloek (vol. Alu) schoonproberen te maken met terpetine. het lost a) de pasta niet op, maar versprid dit alleen over een groter opprtvlak en b) het trekt ook direct aan het aluminium. De aluminium word dus een beetje vloeibaar. Lijkt me ook niet echt prettig voor de heath spreader van je proc :) Ik heb gelukkig men koelblok kunnen reden door af te spoelen met water. Maar het gebruik van terpetine is dus af te raden.

Het gebruik van ether lijkt me meer iets voor een drugsverslaafde. Dus daar blijf ik maar ff af.

Bedankt voor alle reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 23:10 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ik heb nog nooit problemen gehad met terpetine hoor, en ik heb er echt alles op PC onderdelen al mee schoongemaakt (heatsinks, koper en alu, cores, heatspreaders, chips, ect.) en als je een beetje ervan op wat toilet papier doet veeg je de pasta er echt super makkelijk af .

@ Pierre, ik zal eens naar de dokter gaan om m'n vinger te laten nakijken aangezien ik echt geen vet gevoeld heb ;)
En wie mag die die hard vriend dan wel niet zijn ?

Gabriël AM5

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 23:10:
Haha, ik dacht al dat het 1000 keer was langsgekomen. Maargoed, ik ben niet zo'n kei in keywords.

Ik denk dat ik morge even naar de stad hop en een flesje aceton ga halen. Hopenlijk een beetje goedkoper dan €10. Ik vraag me nog wel af of Aceton ook de pasta verdampt zegmaar?
Bedankt voor alle reacties!
Alleen de aceton verdampt, je pasta niet, dus die moet je er toch gewoon vanaf vegen ;)
Pagina: 1