Linksys WPC54G en Toshiba laptop, waarom werkt het niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Topicstarter
Ik heb hier een laptop staan, een toshiba satellite pro 470cdt met daarop win98. Nu hebben wij ook een linksys wrt54g router hier staan (draadloos netwerk niet in gebruik omdat alle huiidge pc's gewoon via netwerkkabel vastzitten) en nu wil ik in mijn laptop een linksys wpc54g wireless g noteook adaptor doen. In de handleiding wordt er gesproken over installaties voor win98SE, 2000 en xp.
Omdat ik niet veel zin had om onnodig mijn win98 installatie te gaan vervangen door een win98se installatie probeerde ik eerst deze netwerkkaart te installeren met de bijgeleverde driver-cd op deze win98 installatie.
Dat ging prima, geen foutmeldingen of iets dergelijks, maar mijn kaartje wordt niet herkend.
Nu kan het natuurlijk zijn dat ik gewoon win98SE ervoor op moet zetten, maar wat mij aan het twijfelen maakt is dat het kaartje gewoon helemaal niet herkend wordt (dus ook niet in de hardware lijst verschijnd als onbekende hardware oid). Ook de linksys software zegt dat het kaartje niet beschikbaar is en het power lampje op het kaartje brand ook niet.

Nu is het natuurlijk een redelijke oude laptop en voordat ik een hele nieuwe installatie erop moet zetten vraag ik mij of het kaartje uberhaupt wel werkt in deze laptop!

In de bios kan ik kiezen uit 3 opties voor het pcmia slot:
-PCiC compatible (deze gebruikte ik altijd, omdat hierop mijn vaste netwerkkaartje een Dynalink L100C16 prima werkte)
-Cardbus/16-bit
-Auto-selected

Op pCiC compatable krijg ik het linksys kaartje niet aan de praat en onder cardbus (en autoselected) moet ik eerst de drivers voor die bus installeren welke ik waarschijnlijk nog van de toshbiba site af moet halen.

Hier zijn de specs van de laptop: specs

Ik zal nog even proberen de cardbus instelling aan de praat te krijgen in de hoop dat hij het dan wel doet, maar ik zou dus graag weten:

-Werkt dit linksys kaartje uberhaupt wel in deze laptop?
-Indien dit wel zou moeten werken, zal dit dan aan de win98 installatie liggen (ipv win98se) of ligt het misschien ergens anders aan?
-En welke instelling moet ik selecteren? (auto selected, pcic-compatable of cardbus/16-bit)

Heel erg bedankt!

ps: voor iemand die zich afvraagt waarom ik niet even win98se installeer en het gewoon uit probeer: ik zit hier in het gips en wil daarom die laptop draadloos aan de praat krijgen en is absoluut niet op een relaxte manier achter de pc :| en voor de installatie moet ik achter deze pc zitten aangezien dit via het netwerk moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 13-04-2005 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113372

het kaartje werkt alleen op win98se, je zal hem niet aan de praat krijgen in win98, is zover ik weet nog nooit iemand gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm hoe bedoel je het werkt niet onder win98? zou hij niet herkend moeten worden of zou ik geen wireless connectie moeten kunnen maken?

Ik heb hem nu op auto-selected staan en in het bovenste pcmia slot werkt het! alleen kan hij de SSID van mijn router (ook een linksys) niet vinden, terwijl deze maar 1 verdieping lager staat :( . Hij vind wel een ander SSID (met een adnere naam dan de ssid naam die ik bij de router en het kaartje heb ingevuld) met een signal strength van 20% (en hij vind hem maar voor z'n 5 seconden en dan is hij hem weer kwijt).

Kortom het kaartje werkt :) maar ik krijg de connectie niet aan de gang!
Kaartje = Linksys WPC54G
Router = Linksys Wrt54g

ze zitten beide op het zelvde kanaal (channel 11) het kaartje zit op network type "infrastructure" en ze hebben dezelvde SSID.

De wirerless mogenlijkheden van de router stonden eerst uit en heb ik net met de webinterface aangezet en de instellingen opgeslagen.
Moet ik de router dan eerst rebooten?ik neem aan dat het zo ook moet werken.

edit:
Ik ben geconnect met dat andere netwerk (SSID= belkin_Pre-N_19609) maar kan niet internetten, komt dat erdoor doordat mijn SSID geheel anders is?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 13-04-2005 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Heb je enige vorm van beveiliging aan staan op je wireless netwerk? (WEP o.i.d.). Zo ja, zet dat dan eens uit. Mocht dat niet baten probeer dan eens je verbinding op 802.11B te zetten ipv 802.11G.

Als je problemen blijft houden zou je ffies je router firmware kunnen updaten met je gewone computer die met koper verbonden is aan dat ding...

Suc6 en beterschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt!

Het werkt echter nog niet, ik hem immidels de SSID van zowel het kaartje en de router veranderd (wel in hetzelvde natuurlijk) wat ook niet mocht baten. Wep en mac-filtering staan beide uit. En zoals ik al zei zitten ze beiden op hetzelvde kanaal (11).
Ik wou het kanaal ook veranderen (misschien dat dat zou helpen), maar ik kan dit enkel vinden voor de router en niet hoe ik dit voor het kaartje moet doen.

Wat ik normaal zou doen is even naast de router gaan zitten om te tesen of het niet aan de afstand ligt, maar dat gaat nu helaas niet :/
Ook het flashen van de firmware van de router gaat niet, aangezien ik geen idee heb welke hardware revisie het is en ik dit zou moeten bekijken (wat weer een paar tripjes op en af de trap gaat kosten :/).

Dus ik hoop dat iemand nog een andere ingeving heeft om het nog aan de praat te krijgen?

offtopic:
tv overdag is zwaar saai als je niet van belspelletjes en oneindige herlhalingen houdt :O daarom probeer ik m'n internet aan de gang te krijgen :Y)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 13-04-2005 14:24 ]