Toon posts:

pixelgrootte

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet wat gaan maken en dan moet uiteindelijk uitgeprint worden op een A3 vel.
Hoeveel pixels is dat?

En hoe kun je zulke dingen uitrekenen?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:41
Ik moet een ding kopen.. en het moet geen auto zijn.. wat moet ik kopen?

oftewel.. wat wie waar hoe.. ?????

UNOX: The worst operating system

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 16:06
Volgens mij kan je met een 4 MPixel-camera al redelijk op A3 uitprinten, het ligt een beetje aan wat je ermee wil. Maar je zou dus ongeveer aan 4 miljoen pixels moeten denken als minimum.

Verwijderd

HINT:

Bedenk eerst eens op hoeveel DPI je het gaat afdrukken. Reken vervolgens uit hoe GROOT een A3-tje is, en denk dan eens na, hmmm, hoeveel pixels passen dáár op.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 23:04

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Wordt het gedrukt? Zo jah. dan moet het 3508x4961 pixels met een reso van 300px/inch.
Wordt het geprint dan moet je even de reso wat omlaag zetten (afhankelijk van je printer).

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 12:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

een pixel heeft geen 'meetbare' grootte, het is een beeldpunt, wat afhankelijk van het medium via een schaalverhouding terug berekend kan worden naar een reele grootte...

als je het hebt over 72dpi, dan betekent dat dat er 72 pixels (dots) in een inch (2.54 cm) gaan..

een printer werkt vaak met lpi (lines per inch) oftewel, hoeveel druklijnen deze per inch aankan, een 1000dpi afbeelding maken, en die afdrukken op een drukker die slechts 300 dpi aankan, heeft weinig zin, omdat de drukker niet 'fijn' genoeg is voor jouw afbeelding, en sowieso al veel details zullen wegvallen ...

andersom, een 72dpi afbeelding afdrukken, betekent hoogstwaarschijnlijk dat de grove pixels binnen en afbeelding herkenbaar worden en deze er kwalitatief niet mooi zal uitzien...

Als je met photoshop bezig bent, bedenk goed dat dat programma geen echt grafisch zetprogramma is, en zeker als je tekst of grafische vlakken gebruikt deze en erg veel geheugenruimte innemen om te drukken (en dan gigantisch traag worden) en deze (belangrijker), kwalitatief erg slecht zullen uit gaan zien:
gebruik dan liever een vector-tekenprogramma (Adobe Illustrator, Macromedia Freehand) of Grafisch layoutprogramma als inDesign, Quark of Pagemaker oid...

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
ok ik moet voor een toelatings examen een soort poster maken.

ik ga dat digitaal doen en ik lever het ook digitaal in, maar als ze het willen uitprinten moet het op A3 formaat zijn.

dus ik ga het maken met Adobe CS dus wat is het formaat? voorbeeld 500x500 dat bedoel ik

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 08:39
Je moet meer te weten komen over het uitprinten. Als je weet wat voor printer dat is (of misschien drukken ze het stiekum :P) dan kun je echt iets zeggen over het aantal pixels.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 16:06
In Photroshop kan je zelfs de afmetingen in cm instellen, lijkt je dat niet het makkelijkst? Afhankelijk van het detail kies je een bepaalde DPI-waarde, zoals hierboven al gezegd.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:20

Pelle

🚴‍♂️

Dit is al zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo vaak voorbij gekomen.
Gebruik de search eens, of google, met zoektermen als 'a3 dpi pixels printer afmetingen'.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.