Toon posts:

[17" TFT] Iiyama ProLite E430S-B

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oog is gevallen op het nieuwe 17" TFT model van IIYAMA, de Prolite E430S-B (specs-pdf)

Een klein overzichtje van de specificaties
Ractietijd8ms :9~
Contrast (verhouding)700:1 :9~
PanelTN panel :/
Een TFT scherm kopen: waarop te letten

Helderheid

De helderheid of lichtsterkte wordt gemeten in lumen per vierkante
meter (cd/m2) en varieert van ongeveer 200 tot 450 cd/m2.
Het gemiddelde TFT scherm heeft een helderheid van zo'n 300 cd/m2.

Contrast

De contrast ratio is een maatstaf voor de puurheid van de kleuren in een afbeelding.
Een hogere contrast ratio betekent dat het scherm mooiere kleuren kan weergeven
waardoor een rijker en dieper beeld ontstaat.
bron: Tekst en Uitleg
Zo te zien spreken de nieuwe specificaties niets meer dan lof. Alleen omdat dit een nieuw model is zijn er nog geen reviews voor te vinden (nog kieskeurig.nl of google)
Wat vinden jullie van dit scherm. Ik ben van plan om hem voornamelijk te gebruiker voor programmeren, maar voor games moet het natuurlijk ook goed zijn.

Ik las dat een TFT met een TN panneel minder mooie kleuren geeft?

Mijn vragen:
1. Wat vinden jullie als eerste blik van dit scherm
2. Met een contrastverhouding van 700:1, maakt het dan nog uit dat er een TN panel achter zit?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Bij TN panelen moet je niet teveel waarde hechten aan de specificaties wat betreft het contrast, MVA/PVA panelen met een contrast van 500:1 geven in de praktijk nog een beter zwart weer dan TN panelen met een contrast van 700:1.
De contrast ratio is een maatstaf voor de puurheid van de kleuren in een afbeelding.
Mwoa... Contrast slaat op het verschil tussen wit en zwart, licht en donker. Vaak kun je uit het contrast aflezen hoe diep het zwart is en in mindere mate de felheid van het wit. Bij TN panelen zijn deze getallen niet representatief. Op de helderheid in het algemeen hoef je ook bijna nooit meer te letten, want alle moderne panelen hebben plenty brightness die je meestal dan ook omlaag moet schroeven, omdat het scherm anders te fel is.

Een TN paneel geeft minder kleuren weer, 16,2 miljoen waarvan meer dan 90% geinterpoleerd is. Een 24bit paneel (MVA/PVA/IPS) geeft gewoon 16,7 ware kleuren weer. Dat wil nog niet zeggen dat TN panelen niet natuurgetrouw kleuren weer kunnen geven, moderne TN palenen zijn er zelfs redelijk goed in: http://graphics.tomshardw...play/20050215/lcd-02.html Het grootste minpunt van moderne TN panelen t.o.v. MVA/PVA panelen is de minder goede zwart weergave en het feit dat ze (mede daardoor) minder geschikt zijn voor films.

Ontopic: De kans is groot dat de IIyama E430S een Samsung 8ms TN paneel gebruikt. De overige belangrijke game TFT's (Benq FP937s+, Samsung 913N, Hyundai 90D+) gebruiken allemaal hetzelfde Samsung paneel. Dit paneel komt erg goed uit de tests van TomsHardwareGuide. Er zijn ook geen problemen met dit paneel bekend wat betreft sterrenhemels en dode pixels. Wat dat betreft is de E430S dus een betere keuze dan de E435S. Het gebrek aan DVI ingang hoeft niet persé een nadeel te zijn wat de Samsung 913N al bewezen heeft. Een goede DAC in je videokaart en je zult nauwelijks verschil merken tussen DVI en VGA, ook niet kwa kleurechtheid. (zie THG)

[ Voor 65% gewijzigd door Yokozuna op 13-04-2005 14:18 ]

• The Answer
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-02 14:48
Hallo

Ik heb gisteren in een folder van een nieuwe winkel, een interesante aanbieding gezien.
Het gaat over de IIyama Prolite E430S-B normaal zou dit scherm €280 zijn en nu
=€149,95!! :9 .
Nu weet ik het nog niet zeker maar is dit een goede koop?
Ik game vooral met m'n pc.
Hier een paar links:

Iiyama website
Folder van de winkel

Alvast bedankt!! :)

XPS 9500 | Sony A7RIII

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 08:22

robhof

Lembongan view

Heb er niet veel over kunnen vinden, maar wat ik erover gelezen heb was positief. Hou er alleen rekening mee dat het scherm geen DVI heeft, een niet al te grote kijkhoek en geen 16.7 miljoen kleuren. Als je daar geen probleem mee hebt, dan is het een prima scherm! :) Zeker voor dit bedrag!!

Ik ga 'm ook halen!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hou er alleen rekening mee dat het scherm geen DVI heeft, een niet al te grote kijkhoek en geen 16.7 miljoen kleuren
Die laatste 2 nadelen heeft de voorganger, de 435, net zo goed. Gebrek aan DVI hoeft niet persé een nadeel te zijn, zie 2e post in topic.

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 08:22

robhof

Lembongan view

Yokozuna schreef op woensdag 13 april 2005 @ 16:37:
[...]

Die laatste 2 nadelen heeft de voorganger, de 435, net zo goed. Gebrek aan DVI hoeft niet persé een nadeel te zijn, zie 2e post in topic.
Persoonlijk zie ik het ook niet echt als een nadeel. Ik werk nu achter een wazige 19 inch crt, dus voor mij is álles beter! :) Het enige probleem wat ik zie is de beschikbaarheid van het aantal monitoren aankomende zaterdag... :|

• The Answer
Ja dat kan nog een probleem worden.......... :X
Nouja tentje ervoor en :Z maar ;)

Oja nog een vraagje.
Kan je geen adapter gebruiken zodat je toch dvi hebt??Ik dacht dat ik dat ergens gelezen had.... :/

[ Voor 43% gewijzigd door The Answer op 13-04-2005 17:17 ]

XPS 9500 | Sony A7RIII

Verwijderd

Topicstarter
Je kan wel een verloopstekker gebruiken, maar dat heeft geen zin omdat het signaal hetzelfde blijft.

lees [ hier ] het verschil tussen DVI en VGA.

• The Answer
:)

Ik heb het beeldscherm!!!! 8)
Er waren ( rond 9 uur ) best veel mensen, die ook weer teleurstellen terug gingen toen de kaartjes op waren :+

Alles is goed geinstaleerd maar ik heb één dode pixel m oet maar even kijken of ik er verder lsat van heb.

XPS 9500 | Sony A7RIII

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Ik heb hem nu ook, ik moet zeggen dat ie mij uitermate goed bevalt. Lekker dunne randen (jammer van die speakertjes)

Scherp beeld, lekker snel en ook de kleuren zijn (voor mij) uitstekend. De kijkhoeken zijn wat jammer maar dat stoort mij niet omdat ik toch altijd recht achter mijn monitor zit.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 19:03

Garrett

Watercooler

The Answer schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:55:
:)

Ik heb het beeldscherm!!!! 8)
Er waren ( rond 9 uur ) best veel mensen, die ook weer teleurstellen terug gingen toen de kaartjes op waren :+

Alles is goed geinstaleerd maar ik heb één dode pixel m oet maar even kijken of ik er verder lsat van heb.
Beetje laat maar ja... waar zit die dode pixel?
Heb je misschien een foto met een beetje een indicatie?

Ik heb hier 1 lichtgrijze pixel... dacht eerst dat het een vuiltje was maar dat is het niet... gelukkig valt ie bijna niet op :) (je moet er echt naar gaan zoeken)

I love watercooling

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
dode pixels zijn toch altijd fabrieksfouten en komen niet door slijtage toch? (heb ik me laten vertellen door een mycom-medewerker :+ )
Pagina: 1