Ubuntu booten op 2de HD met Windows Boot Loader

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:22

samo

yo/wassup

Topicstarter
Zoals zovelen dacht ik ook eens met linux aan de slag te gaan, en Ubuntu sprak mij wel aan als distro. Dus ik van het weekend leuk installeren enz, GRUB er op, booten en het werkt.
Maar als ik dan mn pc op start zie ik eerst GRUB en als ik windows kies, zie ik het Windows Bootloader (kiezen tussen XP en mn backup 2K install) scherm. En dat vind ik een beetje overdreven.
Dus was ik van plan Grub effies de deur uit te doen, en Linux te laden vanuit de Windows bootlader.
Dat kan, en dat heb ik gedaan op de manier zoals Jotti in "snap niks van redhat xp dualboot" dat beschrijft, en meer precies volgens deze handleiding.
Dus ik verwijder GRUB uit mn mbr, herinstalleer het op hdb1, en via een bootdisk kan ik kiezen van hdb te booten, dus kan ik linux in! Ik typ
code:
1
dd if=/dev/hdb1 of=/ubuntu.bin bs=512 count=1

en kopieer het .bin bestand naar mijn usb stick. Vervolgens boot ik windows, edit mijn boot.ini, kopieer het .bin bestand naar de c. En ben gerust.
Effe tv kijken, emailen, gotten, enz... En dan rebooten, in de boot loader kies ik Ubuntu, ik zie op het scherm
GRUB_
Dus, zoeken naar wat het zou kunnen zijn, en op bovenvermelde handleiding staat:
Verzeker je ervan dan je een juist linux.bin bestand hebt gemaakt met het dd command. Als je zeker weet dat je het commando juist hebt uitgevoerd, dan kan het probleem zijn dat de /boot partitie voorbij de 1024 cylinder grens ligt en het BIOS er niet bij kan. Tijdens het opstarten van het systeem, somt de Windows opstart software de keuzes van boot.ini op. Als je Linux kiest laadt de opstart software het 512-byte grote linux.bin bestand en het BIOS probeert de /boot partitie te benaderen om GRUB te starten. Sommige BIOS implementaties kunnen alleen de eerste 1024 cylinders van de harde schijf benaderen, wat overeenkomt met ~8.5 GB. Hoe los je dit op? Plaats de /boot partitie voor cylinder 1024; d.w.z. binnen de eerste ~8.5 GB.
maar de boot staat op de 1ste partitie van hdb....

En toen wist ik het niet meer. Ik kan dus nog wel booten in Ubuntu, via een bootdisc, ik kan nog wel booten in Windows zonder problemen, maar ik krijg Ubuntu maar niet gestart vanuit de windows bootlader.

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om het op te lossen?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit je de bootsectors van de MBR en de partities door elkaar te halen, en dat kan je (naar mijn weten en testen) niet zomaar verwisselen zonder slag of stoot