processortemp met de Thermaltake fanless103 cooler

Pagina: 1
Acties:

• jeepeej1980
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-01 08:16
mijn vraag is of iemand hiermee ervaring heeft?
mijn processor loopt constant op 75/80 graden, en dat vind ik best veel voor een P4 2.8

verdere specificaties:
behuizing: Thermaltake Armor VA8000BWS
Thermaltake fanless103 CL-P0019 processor koeler
P4 2.8Ghz 1MB processor
Asus P4P800-VM moederbord
2x 256MB PC3200 geheugen
2* 80GB harddisk

de processor temperatuur blijft hoog, ook als ik de systeemfan achter in de kast aanzet.
ook een biosupdate van het moederbord heb ik gedaan om uit te sluiten dat het moederbord de juiste waardes geeft.
het koelblok van de processor word wel goed warm...
heeft iemand nog tips en truuks, of andere ervaringen of opmerkingen zijn zeer welkom! :9

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 20:24

WiD

Ik heb even je cooler opgezocht (en een paar testje, links staan op de site van thermaltake) en je cooler is eigenlijk alleen geschikt voor moederborden waar de socket horizontaal staat, 90° dus t.o.v. jou asus. Het brede deel van je koeler moet echt voor de systeemkoeler zitten, zodat de lucht er maximaal langs kan.
In testen met een P4 2.4Northwood werd deze onder load reeds 77°C bij een niet ideale setup. Het is dus niet raar dat jou cpu ook dergelijke temperaturen haalt. Het zou zelfs best kunnen dat je cpu in het "thermal throttling" gebied zit (is dit nog van toepassing op Prescott?), en je dus ook performance inlevert door de te hoge temperatuur. Probeer er eens een fan op je cooler te bevestigen, en kijk of de temperatuur dan daalt.

• jeepeej1980
dat het grote koelblok het beste voor de chassisfan moet zitten heb ik begrepen.
alleen in de handleiding van de Thermaltake kast staan ook plaatjes afgebeeld dat de koeler ook zo zou gemonteerd kunnen worden.
zie:
Thermaltake Armor VA8000BWS

zou het omkeren van de koeler misschien iets helpen?

• jeepeej1980
iemand nog meer ervaring? :?

Modbreak:Ongeduldig een topic omhoogkicken binnen 24 uur is niet de bedoeling hier op GoT :)
Herlees eens het forumgedrag gedeelte van de [faq]Registratievoorwaarden[/].

[ Voor 82% gewijzigd door BalusC op 13-04-2005 14:18 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Is de koelpasta wel goed aangebracht?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
Zit de koeler stevig aangedrukt?
Wordt het koelblok zelf wel warm?
Waarmee lees je de temperaturen uit? BIOS of stuk software o.i.d?
Heb je het cellofaantje van de koeler afgehaald alvorens deze te monteren?
Is de fan goed aangesloten?

• jeepeej1980
Exphy schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:00:
Is de koelpasta wel goed aangebracht?
jazeker, ik heb 3 verschillende koelpasta's geprobeerd en ook verschillende hoeveelheden...

• jeepeej1980
Kawaii schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:12:
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
Zit de koeler stevig aangedrukt?
Wordt het koelblok zelf wel warm?
Waarmee lees je de temperaturen uit? BIOS of stuk software o.i.d?
Heb je het cellofaantje van de koeler afgehaald alvorens deze te monteren?
Is de fan goed aangesloten?
de koeler zit goed gemonteerd aangezien deze ook goed warm word, er zat ook geen plasticje op de koeler toen ik hem kreeg.
ik zou inderdaad niet de eerste zijn die dit zou vergeten te verwijderen ;)
de temperaturen staan in de bios maar ik lees ze ook uit met programma's zoals asus probe, Speedfan en CPU cool. allemaal geven ze aan dat de processor te warm word.
een bios update heeft het probleem ook niet verholpen.

een fan heb ik dus niet in dit systeem. bij de computerkast werd deze processorfan me dan ook aangeraden, hij staat zelfs op de doos afgebeeld...
ik hoop dat nog iemand anders raad weet?

• jeepeej1980
ik heb hem net een uur lang 100% belast en de temperatuur gaat toch niet hoger dan 90 graden.
best veel lijkt me dus...
maar dan heb ik ook geen enkele systeemfan aan staan.
als ik de fans aan doe scheelt dat een graad of 5..
:'(

[ Voor 3% gewijzigd door jeepeej1980 op 14-04-2005 00:54 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
jeepeej1980 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 00:53:
ik heb hem net een uur lang 100% belast en de temperatuur gaat toch niet hoger dan 90 graden.
best veel lijkt me dus...
maar dan heb ik ook geen enkele systeemfan aan staan.
als ik de fans aan doe scheelt dat een graad of 5..
:'(
Weet je nog hoe warm die werd met de originele koeler? Dan kan je de rest van je spullen uitsluiten als dat goed was.

Die temp is VEEL te hoog btw, die mag best 30/40c naar beneden onder stressed omstandigheden.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Tis toch een Prescot, die worden sowieso al heet, dus 30/40 graden naar beneden lijkt me al een kunst :P
Maar zet eens een fan recht op de koeler zodat hij de lucht recht door de vinnen heen blaast, dat zal toch wel meer dan 5 graden schelen denk ik

edit: zit net even een franse review te lezen en daar werd een A64 3200+ met dat ding onder load al 79 graden, dan is je temp voor een prescott nog bijna netjes als hij passief gekoeld word :|

[ Voor 29% gewijzigd door sapphire op 14-04-2005 01:09 ]

Gabriël AM5

• jeepeej1980
Banshee79 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 01:01:
[...]

Weet je nog hoe warm die werd met de originele koeler? Dan kan je de rest van je spullen uitsluiten als dat goed was.

Die temp is VEEL te hoog btw, die mag best 30/40c naar beneden onder stressed omstandigheden.
de processor werd met de originele koeler ongeveer 55 graden, en bij volledige belasting van 2 uur lang werd hij ongeveer 65 graden....

• jeepeej1980
sapphire schreef op donderdag 14 april 2005 @ 01:05:
Tis toch een Prescot, die worden sowieso al heet, dus 30/40 graden naar beneden lijkt me al een kunst :P
Maar zet eens een fan recht op de koeler zodat hij de lucht recht door de vinnen heen blaast, dat zal toch wel meer dan 5 graden schelen denk ik

edit: zit net even een franse review te lezen en daar werd een A64 3200+ met dat ding onder load al 79 graden, dan is je temp voor een prescott nog bijna netjes als hij passief gekoeld word :|
ik kan inderdaad een fan op de koeler zetten, alleen dit is nou juist niet de bedoeling van dit hele systeem. ;)
volgens thermaltake zou dit als een fanless systeem kunnen draaien... de processor koeler die ik heb gekocht staat ook afgebeeld op de doos van de kast, en op die manier is deze nu ook gemonteerd.
ik heb Thermaltake zelf ook eens even gemaild of dit een bekend probleem is en of ze nog tips hebben.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dude .. Neem je mijn modbreak überhaupt wel door?
jeepeej1980 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 14:12:
iemand nog meer ervaring? :?

Modbreak:Ongeduldig een topic omhoogkicken binnen 24 uur is niet de bedoeling hier op GoT :)
Herlees eens het forumgedrag gedeelte van de [faq]Registratievoorwaarden[/].
Niet kicken binnen 24 uur dus. Daaronder valt ook het meerdere keren achter elkaar posten binnen 24 uur. Om een bericht in korte tijd toe te voegen, dien je logischerwijs gebruik te maken van het edit-knopje.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 14-04-2005 09:34 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Dan zal je een wat sterkere outtake fan aan de achterkant moeten plaatsen zodat de lucht sneller afgezogen wordt. Komt er wel genoeg koele lucht aan de voorkant je kast in? Of blijft de warmte in je kast "hangen"? :)

edit:

De temperatuur die je met de stock cooler haalde zijn redelijk normaal, dus je zal het echt met een betere airflow op moeten gaan lossen, aangezien je met de behaalde temperaturen in het terugklok proces terecht komt.

[ Voor 38% gewijzigd door Banshee op 14-04-2005 10:23 ]

• jeepeej1980
BalusC schreef op donderdag 14 april 2005 @ 09:31:
Dude .. Neem je mijn modbreak überhaupt wel door?
[...]
Niet kicken binnen 24 uur dus. Daaronder valt ook het meerdere keren achter elkaar posten binnen 24 uur. Om een bericht in korte tijd toe te voegen, dien je logischerwijs gebruik te maken van het edit-knopje.
jazeker, na de modbreak heb ik alleen nog gereageerd op vragen die mij gesteld werden op het probleem te kunnen oplossen...

de kasttemperatuur is ongeveer 30 graden, dus de warmte blijft in het koelblok volgens mij. die word wel aardig warm.

[ Voor 11% gewijzigd door jeepeej1980 op 14-04-2005 12:22 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
jeepeej1980 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 12:19:
[...]

jazeker, na de modbreak heb ik alleen nog gereageerd op vragen die mij gesteld werden op het probleem te kunnen oplossen...

de kasttemperatuur is ongeveer 30 graden, dus de warmte blijft in het koelblok volgens mij. die word wel aardig warm.
je kon die tweede vraag ook gewoon bij je post ervoor zetten.
maar volgens mij heb jij gewoon te weinig airflow voor die processor. helemaal fanless kan gewoon bijna nooit. zet er eens een tafelventilator op. als hij dan wel op een normale temperatuur komt, weet je dat je airflow niet goed genoeg is.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Waar zeur je nou over?
Je systeem draait toch stabiel? Dan heb je geen probleem.
Passieve koeling en lage temperaturen gaan nu eenmaal niet samen, maw die 80 graden is volledig normaal voor jouw setup. Als je de temperatuur toch lager wilt zonder fans te gebruiken moet je de fsb enkele MHz verminderen en dan de cpu vcore wat verlagen.
Mijn Radeon 9800 pro werdmet een Zalman ZM80D-HP ook zo warm, daarom heb ik er toch nog een 60mm fan op 7V op gemonteerd, nu ligt de temperatuur rond de helft.
Gebruik desnoods een 60 mm fan op 5V, die dingen zijn absoluut onhoorbaar, een 80mm fan start meestal niet op 5V dus ben je beter af met een 60mm.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
corpseflayer schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:07:
een 80mm fan start meestal niet op 5V dus ben je beter af met een 60mm.
Dat is onzin!
_Al_ mijn 80 mm's die ik hier heb starten gewoon netjes op 12v hoor.
En een 80mm op 5v is gewoon stiller dan een 60mm op 5v.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• jeepeej1980
corpseflayer schreef op donderdag 14 april 2005 @ 15:07:
Waar zeur je nou over?
Je systeem draait toch stabiel? Dan heb je geen probleem.
Passieve koeling en lage temperaturen gaan nu eenmaal niet samen, maw die 80 graden is volledig normaal voor jouw setup. Als je de temperatuur toch lager wilt zonder fans te gebruiken moet je de fsb enkele MHz verminderen en dan de cpu vcore wat verlagen.
Mijn Radeon 9800 pro werdmet een Zalman ZM80D-HP ook zo warm, daarom heb ik er toch nog een 60mm fan op 7V op gemonteerd, nu ligt de temperatuur rond de helft.
Gebruik desnoods een 60 mm fan op 5V, die dingen zijn absoluut onhoorbaar, een 80mm fan start meestal niet op 5V dus ben je beter af met een 60mm.
ik heb niet echt het idee dat ik zeur, maar ja.laten we het forum gezellig houden
80 graden vind ik nog wel kunnen, maar 90 (wat ik gisteravond had) niet.
blijkbaar heeft er verder niemand hier ervaring met deze kast en koeler.
ik wacht nog wel even af.
in iedergeval bedankt voor ieder die mee heeft zitten denken! :)

Verwijderd

heb je je koeler al onder een andere hoek geprobeert? (ik bedoel dat je gewoon even je kast op z'n zij legt bijvoorbeeld.
en probeer er is een 80 mm fan op te zetten, kijken wat dat helpt, en zet die dan gewoon even op 5 volt als het helpt.

• jeepeej1980
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 18:00:
heb je je koeler al onder een andere hoek geprobeert? (ik bedoel dat je gewoon even je kast op z'n zij legt bijvoorbeeld.
en probeer er is een 80 mm fan op te zetten, kijken wat dat helpt, en zet die dan gewoon even op 5 volt als het helpt.
de kast op zijn kant heb ik geprobeerd, en dit geeft het zelfde resultaat..

wat ik nu wel heb gedaan is de achterste casefan omgedraaid, nu blaast deze koude lucht naar binnen rechtstreeks tegen het koelblok. nu draaid de processor op 60 graden volledig belast.
op zich een oplossing, alleen jammer van het fanloze systeem 8)7

• Death Dealer
  • Laatst online: 05-12-2022
jeepeej1980 schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 01:00:
[...]

de kast op zijn kant heb ik geprobeerd, en dit geeft het zelfde resultaat..

wat ik nu wel heb gedaan is de achterste casefan omgedraaid, nu blaast deze koude lucht naar binnen rechtstreeks tegen het koelblok. nu draaid de processor op 60 graden volledig belast.
op zich een oplossing, alleen jammer van het fanloze systeem 8)7
Je merkt al duidelijk een verschil. Een fanless systeem op jou manier kan ook nooit goede koeleigenschappen hebben. Zoals je zelf al aangaf blijft de hitte tussen de koelvinnen hangen. Plaats een degelijke fan op je heatsink van je cpu en laat je fan achteraan in de kast de warme lucht afzuigen. Nog beter is het met nog een extra fan vooraan in de kast. Deze blaast dan koele lucht de kast in. Op deze manier krijg je een goede airflow in je kast.

DFI Lanparty UT NF4 ultra-d - athlon64 3700+ San Diego - 2 x 512mb twinmos speedpremium DDR443 PC3500 - Sapphire Radeon X800GTO² @ X850XT - Tagan U-01 480W

• jeepeej1980
rammstein schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 14:00:
[...]

Je merkt al duidelijk een verschil. Een fanless systeem op jou manier kan ook nooit goede koeleigenschappen hebben. Zoals je zelf al aangaf blijft de hitte tussen de koelvinnen hangen. Plaats een degelijke fan op je heatsink van je cpu en laat je fan achteraan in de kast de warme lucht afzuigen. Nog beter is het met nog een extra fan vooraan in de kast. Deze blaast dan koele lucht de kast in. Op deze manier krijg je een goede airflow in je kast.
ik begrijp dat er luchtstroom voor nodig is om de warmte af te voeren,
maar op de site van thermaltake word er gesproken over een FANLESS system
zie;
Thermaltake VA8000BWS
nu ik die casefan heb omgedraaid werkt het allemaal wel goed, ik laat het hierbij denk ik.
maar toch jammer dat je een fan nodig hebt in een fanless systeem
iedereen bedankt voor zijn input! :D
Pagina: 1