Toon posts:

{linux} Welke linux software voor thinclient on Hd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben bezig, om op mijn stage, oude computers(p2-p3) nieuw leven in te blazen door er een thincliënt van te maken.

Er is binnen mijn stage bedrijf al een werkende microsoft nt server, die de RDP verbindingen mogelijk maakt, dit draaid al een hele poos en dit gaat hartstikke goed.

Er wordt binnen het bedrijf, waar ik stage loop, ingelogt op het netwerk via Thin cliënts, Wyse en HP's, enkel ik zou graag willen weten of ik van een oude P2 bak ook een thin cliënt kan maken.
Hier voor heb ik al gekeken naar de PXES http://pxes.sourceforge.net. Hier van heb ik de live cd gedownload/gebrand en gestart en ik kon zonder al te veel moeite inloggen via RDP.
Ook heb ik gekeken naar Netstation, deze zal volgens mij ook zonder problemen werken.

Maar wat nu eigenlijk mijn punt is, Ik wil de thin cliënt software geinstalleerd hebben op de hd van de pc, en niet zoals de hierboven genoemde programma's, als boot file op het netwerk. Deze mogelijk is er volgens mij wel, maar die heb ik nog niet gevonden.

Mijn vraag dus, Iemand ervaring met een Linux thin cliënt distro op de harddisk installeren?

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

edit:
hier stond troep

Even zoeken op de site van PXES geeft dit oftewel "Using SYSLINUX to boot PXES from HD"

[ Voor 87% gewijzigd door MTWZZ op 13-04-2005 10:18 . Reden: linkje gevonden ]

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
Thuis heb ik ook alles met thinclients en elke PC met PCI en SDRAM voldoet aan mijn eisen (minimaal 64MB is gewenst).
In mijn situatie druk ik een Matrox Millennium 4MB PCI videokaart en een 3C905C-TXM NIC in de PCI slots, gooi ik er 64MB SDRAM in en voer ik MAC adres van de NIC in in de DHCP server.
Vervolgens start dat ding met PXE, haalt een pxelinux bootloader van een tftp server, boot een kernel en mount een NFS share read-only.
Op deze NFS share staat een systeem wat volledig zonder schrijfrechten kan werken, alle schrijfbare directories zijn op tmpfs gemount (/tmp, /var/lock, /var/run, /var/log, allemaal symlinks naar tmpfs op /tmp gemount).
Systeem boot op en start meteen X -broadcast, waarbij gezocht wordt naar een XDMCP server. Een Athlon XP 2600+ doet het werk dan allemaal.

Bovenstaande is simpel aan te passen door ipv X -broadcast een X server te starten met rdesktop met fullscreen opties.

Voordeel van dit alles: geen geflikker met disks, en zolang je NICs met PXE ROM hebt, is een thinclient toevoegen heel erg simpel: MAC adres aan DHCP server toevoegen, specifieke X configuratie maken voor die client en gaan met die banaan.

Verwijderd

Topicstarter
MTWZZ schreef op woensdag 13 april 2005 @ 10:10:
Even zoeken op de site van PXES geeft dit oftewel "Using SYSLINUX to boot PXES from HD"
Ja, syslinux, heb ik al naar gekeken, ik zal mezelf hier in eerst nog wat meer verdiepen.

en _JGC_, Ik wil het juist proberen om vanaf de hd te doen, een servertje instellen met die imgboot erop kan altijd nog, maar mijn doel is juist om dit van vanaf de hd te doen.

Ik ga mezelf nu eerst verdiepen in SYSLINUX.

wordt vervolgt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
Vanaf hdd installeer je gewoon een doodgewone distro als debian of archlinux en pas je de bootscripts een beetje aan zodat rdesktop wordt gestart.

Verwijderd

Je zou ook eens kunnen kijken naar thinstation http://www.thinstation.org

Verwijderd

Ff als tip: Het is vele male eenvoudiger om 1 dhcp server + xconfig te beheren, dan de images van tig clients uptodate houden. Als je punten wilt scoren op je stage (door de "druk" op de beheer afdeling te laten zakken) ga je dus gewoon netbooten. Ook is het mischien een idee om Linux Terminal Server Project te bekijken, dit is wat ik met enige regelmaat uitrol ter vervanging van thin client netwerken op basis van WTS/Citrix

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 16:57 ]

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik heb hiervoor Netstation gebruikt een keer, wat je al noemt in je openingspost. Voor zover ik me kan herinneren stond daar wel degelijk in de docs hoe je het van een hd kon laten booten.

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 08:33
Dit ziet er allemaal leuk uit.
Ben nu een beetje aan het spelen met thinstation maar kan nergens de optie vinden om naar de console sessie te connecten. (mstst /console <-- in xp)
Iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
nou alvast bedankt voor de vele reacties, op de antwoorden van "Je moet gewoon een het zaakje via een linux server laten lopen" of "zet gewoon een linux terminail server op"... Dat is nog niet de bedoeling, het gaat er juis om om te kijken of het mogelijk en hoe snel het is, om een "oude pc" via een linux rdp conntectie te gebruiken.

Ik heb mezelf verdiept in PXES. Ik ben ook begonnen met de gemakkelijke how-to van "using syslinux to boot pxes easly.http://pxes.sourceforge.net/howtos/syslinuxhdboothowto.html.
Daar heb voor heb ik mijn voorbereidingen getrokken en het 1 en ander voor gedownload, zo als in de lijst staan aangegeven.
maar als ik echter bij de stap "Creating the PXES floppy set" ben gekomen, kom ik niet uit het volgende:
Voor deze stap moet je 2 config files aanmaken in PXES, voor details zie de "Quick Start Guide."http://pxes.sourceforge.net/quick-start/quick-start.html.

tot zo ver snap ik het nog wel, je moet gewoon een rdp sessie setup maken 2 bestanden dan kopieren naar diskette en klaar.

maar hoe krijg ik nou zo een mooi setup venster te zien?
in de versie die ik nu gebruik, een live boot cd van PXES 0.9, krijg ik als ik in PXES ben opgestart wel een mooie config setup guide, maar die is niet zo grafisch als die van de "Quick start guide" hier boven genoemd.
En ook kan ik de bestanden niet vinden welk die configurator aan zou maken.

Kan iemand me misschien vertellen wat ik nou fout doen en wat wel de goede manier is?
Pagina: 1