[Testcase] Jennifer

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn vorige twee Testcases (Ducati's en Zondagmiddag voor machines) heb ik enkel machines gefotografeert. Ik vind machines en apparaten enerzijds makkelijk te fotograferen en anderzijds ontdek ik hier en daar kleine elementjes die opvallen en gefotografeerd kunnen worden. Met mensen is het een hele andere verhaal. Vooral als het gaat om mensen en sportfoto's (aangezien deze testcase beiden betreft). Veel details ontgaan je in de eerste plaats en met sportfoto's gaat het vooral om reactievermogen en de compositie. Er is dus weinig tijd om na te denken en echt klaar te staan voor 'de shot'.

Jennifer was mijn eerste echte testpersoon waarbij ik mens en sport op een andere (arty) manier wou vastleggen.

Keywords:
- Jennifer
- Girly
- Grrrrl
- Rebel
- Skateboarden
- Buiten
- Park
- Trashy

Met deze keywords ben ik begonnen met de testcase (fotograferen en bewerken).

Camera: Casio QV4000.
Bewerkingen: Brightness (-20), Contrast (+/- 45), Levels - Green (+20), Colorbalance - Midtones Green (+40).
Geschoten op: 12 april 2005.

Foto: 1
Afbeeldingslocatie: http://img95.exs.cx/img95/5519/18lf.jpg
De eerste keer dat ik Jennifer leerde kennen voldeed ze in veel opzichten aan het standaard 'girl-skater' cliche. De locals (allemaal jongens uiteraard) konden toen al goed skaten en ze viel niet op. Met verbazing kijk ik nu terug naar deze en andere foto's... een totaal andere Jennifer voor me als toen.

Foto: 2
Afbeeldingslocatie: http://img95.exs.cx/img95/7294/26dl.jpg
Ja, daar mag op gedronken worden. Zo'n 10 minuten voor deze foto werd ze gebeld. Ze gaat mee met een tourbus naar England om daar deel te nemen aan een internationale Bowl-Skate wedstrijd genaamd BowlBash. Vorig jaar behaalde ze in Nederland verbazingwekkende resultaten met BowlBash 2 (toen nog nationaal). Ze versloeg vele locals en eindige net niet in de top 10! Wauw.

Foto: 3
Afbeeldingslocatie: http://img95.exs.cx/img95/6255/32em.jpg
Ja, daar mag op gedron...&*(^??? Weer bier? Ja! Jenny Grrrrrrl is soms net zo erg als de opschepperigste en popie-jopieste gasten op een houten schaatsplank. Ze slaat liters bier achterover, steekt een peuk op en ragt vervolgens alsnog de hele frickin' park bij elkaar zonder maar ook een keer onderuit te gaan. Hoezo rijden onder invloed.

Foto: 4
Afbeeldingslocatie: http://img95.exs.cx/img95/8517/48sy.jpg
Jennifer heeft haar zaakjes goed geregeld. Van niets tot nu had ze opeens in no-time een aantal sponsors te pakken, interviews die over en weer gingen, internationale wedstrijden waar ze aan deelnam (en nog eens won ook) en nieuwe vrienden wonend in zowat alle hoeken van Europa. Ze krijgt van haar sponsors vele 'bare-essentials' en 'goodies.' Dat maakt skaten niet alleen leuk, het maakt 't zo speciaal. Niet iedereen wordt gekozen om een merk te vertegenwoordigen! (Independent Outlet en Built To Destroy).

Foto: 5
Afbeeldingslocatie: http://img95.exs.cx/img95/9995/59tp.jpg
Jennifer maakt progress. De tricks die ze kan doet ze zowat consistent en met 'steez.' Menig local is jaloers en outsiders die een dagje komen Griften staan met verbazing te kijken wanneer deze riot punk chick ze van hun sokken rijd en terecht het park en de coping voor haarzelf claimt.

Foto: 6
Afbeeldingslocatie: http://img188.exs.cx/img188/495/62qw.jpg
Kijkend naar deze laatste foto doe ik m'n best om deze compleet en volledig in me op te nemen. Ik vraag me af waar ze over een paar jaar weer zal zijn. Skate ze dan tussen de beste van Europa of ...? Time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ik moet zeggen dat ik de tekst leuker vind dan de plaatjes.

Opbouwende kritiek:
1. Tekst van pet is goed te lezen, boardje is duidelijk enzo, maar het gezicht niet bepaald
2. Ok ze past haar T amper en ze heeft een bierflesje vast, maar weer geen gezicht. Wel geinige hoek overigens.
3. Compositie is cool, maar verdorie weer geen gezicht... Wie is dan dat meisje, wie is die 'skaterchick' :?
4. Heh, aan 1 kant afgesleten trucks en een vers boardje met een sticker, grappig maar er niet toe doend in mijn ogen.
5. Goede hoek! Net een klein storend randje links onderin en net weer een arm voor dat gezicht. Wel lekker uitzicht, maar ook wel erg weinig DOF hier: de achtergrond leid af van het onderwerp
6. Jammer van de hand die er niet helemaal op staat, wel een lekkere plaat verder.

Ik mis dus eenvoudigweg de kop van Jennifer: leuk dat ze skate en een te klein shirt aan heeft van Think, maar wie de crap is dat kind nou eigenlijk? Ik kan me er geen beeld van vormen en sjah dan euh vind ik het toch niet zo boeiend.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:23

Acid_Burn

uhuh

Alleen de laatste 2 vind ik interessant genoeg voor een case. Alleen vind ik het contrast veel te groot en de kleurtjes te funky.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
* Grrrrrene sluit zich bij Floris aan: 't is allemaal wat anoniem geworden met die pet en de bijbehorende schaduwen op het gezicht. Foto 2 en 3 zijn denk ik mijn favoriet, vooral foto 3 is gewaagd gecropt :)

Foto 6 vind ik raar qua compositie, je onderwerp vliegt het frame uit. Voor de rest zegt Floris precies wat ik vind, wat is dat met haar gezicht? Wil ze niet op de foto?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op woensdag 13 april 2005 @ 07:36:

Foto 6 vind ik raar qua compositie, je onderwerp vliegt het frame uit. Voor de rest zegt Floris precies wat ik vind, wat is dat met haar gezicht? Wil ze niet op de foto?
Het gezicht is inderdaad raar gelopen. Ik wou express niet dat ze recht de camera in keek. Het moest net lijken alsof ze zich niet bewust was van het feit dat iemand haar fotografeert. En door het toepassen van de bewerkingen is haar gezicht alleen maar moeilijker te zien. :'(

Bij Foto 6 probeerde ik snelheid uit te beelden door haar iets links van het midden te 'capturen' echter net wat Floris aanstreepte, jammer van de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op woensdag 13 april 2005 @ 01:28:
Ik moet zeggen dat ik de tekst leuker vind dan de plaatjes.

Opbouwende kritiek:
1. Tekst van pet is goed te lezen, boardje is duidelijk enzo, maar het gezicht niet bepaald
2. Ok ze past haar T amper en ze heeft een bierflesje vast, maar weer geen gezicht. Wel geinige hoek overigens.
3. Compositie is cool, maar verdorie weer geen gezicht... Wie is dan dat meisje, wie is die 'skaterchick' :?
4. Heh, aan 1 kant afgesleten trucks en een vers boardje met een sticker, grappig maar er niet toe doend in mijn ogen.
5. Goede hoek! Net een klein storend randje links onderin en net weer een arm voor dat gezicht. Wel lekker uitzicht, maar ook wel erg weinig DOF hier: de achtergrond leid af van het onderwerp
6. Jammer van de hand die er niet helemaal op staat, wel een lekkere plaat verder.

Ik mis dus eenvoudigweg de kop van Jennifer: leuk dat ze skate en een te klein shirt aan heeft van Think, maar wie de crap is dat kind nou eigenlijk? Ik kan me er geen beeld van vormen en sjah dan euh vind ik het toch niet zo boeiend.
Bedankt voor je reactie. Inhoudelijk en technisch gezien heb ik er veel aan. Bij foto 4 trouwens zijn de trucks redelijk gloednieuw :) Een beetje skater beschikt over trucks die behoorlijk diep uitgesleten zijn... maar ik begrijp je punt. Nieuw is nieuw, nu zit er een oud ogend element tussen wat dus niet echt samenhangt met de text.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Als je een fotoserie van een persoon maakt, tenminste imho, dan moeten je fotos het persoon ook uitstralen en iets vertellen over dit persoon. Ik kan alleen zien dat ze skate en zuipt. Je andere keywords merk ik weinig van, er zit weinig uitstraling in de fotos. Het is niet het persoon waar het nu over gaat maar het moment, en ik denk niet dat dat je doel is. Technisch zijn ze niet slecht, maar ik wordt er niet echt warm of koud van. Je zal toch meer moeten zoeken hoe je haar emotie erop krijgt, want daarmee breng je iets over. De gezichten goed belicht zou al helpen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Floris schreef op woensdag 13 april 2005 @ 01:28:

Absoluut ook mijn idee, als je de fotoserie als reportage ziet, mist een direkte blik in de camera, juist om een vorm van 'contact met de persoon' te creeeren.

Overigens, ook de omgeving komt erg inconsistent over, enkel foto 3 en foto 5 hebben duidelijk herkenbaar dezelfde omgeving.
Verder is bijna iedere foto op een ander deel van de baan genomen en heeft ook een andere hoek tov de achtergrond, waardoor het bijna zou kunnen zijn dat de foto's op geheel verschillende locaties genomen zijn ... zelfs de lucht lijkt enorm te wisselen, van een zeer blauwige lucht in Foto 5, naar en vrijwel witte bewolte lucht in Foto 6.

Door een vorm van consistentie in de achtergrond te nemen (dat is meestal moeilijk tijdens het nemen van de foto's, maar kan je wel doen als je later de foto's gaat uitselecteren, het kan een grond zijn waarop je selecteerd) creeer je ook een 'verhalend aspect'.
Bv kunnen dan ook bepaalde Grafitti elementen opeens sterker binnen de serie gaan werken, doordat deze op meerdere beelden deels terugkomen, daarvan andere uitsnede's te zien zijn.

Als aanzet voor een serie lijkt me Foto 1 wel geschikt, maar dan zouden vervolg-foto's hierna ongeveer eenzelfde kleurenspectrum moeten hebben (de combinatie van de grijs-groene tinten alhoewel de meeste foto's me net iets te 'groenig' overkomen, te sterk groen bevatten met enkele 'sterkere' tinten oranje en rood), en zeker een beeld nu ontbrekt waar ze bewust in de camera kijkt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk! Wauw, bij het fotograferen van mensen komt veel en veel meer bij kijken merk ik nu. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan technisch weinig toevoegen aan het commentaar boven. De meest duidelijke tekortkomingen zijn al genoemd daar...

Ik heb de beschrijvingen onder de foto's gelezen. Je schrijft daar een leuk verhaaltje over hoe goed die J wel niet is in skateboarden, en uiteindelijk post je maar 2 foto's waar ze ook daadwerkelijk in actie is te zien en helaas is op die twee foto's maar weinig te zien. Je zegt dat je de foto's donkerder hebt gemaakt, waarschijnlijk vanwege de lucht. Je zou kunnen proberen alleen de lucht te corrigeren en juist de personen/omgeving wat op te lichten zodat daar meer van is te zien. Als je J kent kan je ook shots in scene zetten zodat bijvoorbeeld een stuk graffitty deel uit gaat maken van je compositie. Ik ken de locatie enigszins en er is in dat opzicht meer uit te halen dan ik zo zie.

Oja... laat je door de kritiek die je krijgt van iedereen hier niet ontmoedigen. Je bent leuk bezig, en met wat oefening wordt dat alleen maar beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

* Blerf skateboard zelf :)
Moet zeggen die boardslide foto is erg strak.
Wel jammer dat je helemaal geen gezicht ziet. Maar vind ze toch erg oke.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Hmmz, zoals er al staat jammer dat je geen gezicht ziet. Maar dat was ook echt meteen het eerste wat ik dacht trouwens, dus het valt wel op, en is dus erg belangrijk in het vervolg.
Verder vind ik de kleuren echt *ieuw* :P Lijken wel gemaakt met een webcam :?
Verder vind ik nummer 5 de beste, alleen had ik een groter diafragma genomen, de DOF is nu wel erg groot en daarom is de achtergrond imho te scherp, wat flink afleidt.

[ Voor 20% gewijzigd door McFlipp op 13-04-2005 11:54 ]

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Pagina: 1