S-ATA raid vraag

Pagina: 1
Acties:

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
Hallo,

Als eerste even melden dat dit een geweldig forum is.

Ik zit met een vraag over welke S-ATA raid adapter aanschaffen voor mij zinvol is.

Mijn huidige systeem is een MSI 865PE Neo2-P moederbord met een 2.8 GHz Pentium4, 1 GB RAM. boot disc S-ATA 120 GB Maxtor (6Y120MO) en oude P-ATA 80 GB Maxtor (6L08J4)

De machine wordt gebruikt voor Games en HD video materiaal..
De uitbreiding in disc capaciteit heb ik nodig voor HD film materiaal (files tussen 7 en 15 GB)

Ik zit te denken aan 4 stuks 200 GB Maxtor Diamondmax 10 schijven.
4 kan ik er nog met goed fatsoenlijk kwijt (plaats, voeding en koeling) - 80 GB gaat er uit.

Dit HD materiaal komt van Usenet en zijn 50 - 100 MB files bij download. Het bestaat uit 200-400 losse onderdelen (van rond de 244 - 250 KByte) die als ze allemaal downgeload zijn gejoined worden.
De files worden tijdelijk opgelagen op disc en dan als ze samengevoegd zijn weer weggeschreven als 1 file van 50 tot 100 Mbyte
Als de download compleet is moeten de 50 / 100 Mbyte file's met RAR nog samengevoegd worden tot een file van 7 - 15 GB.
Deze file moet dan uiteindelijk via een FastEthernet verbinding naar een Set-Top Box verstuurd worden waar de MPEG-2, MPEG-4 of VC1 Stream zichtbaar wordt gemaakt.

De vraag is nu, wat is de beste controller voor mij op dit moment (eigenlijk geen zin om een nieuw PCI-E systeem te bouwen voor een adapter die nog veel sneller is - data komt toch 'maar' binnen over 4 mbit kabel modem)
De lees snelheid moet zo tot 30 mbit/seconde maximaal liggen voor de videostream als hij weergegeven moet worden.

De keus is min of meer tussen een Promise FastTrak S150 SX4 en een Highpoint Rocketraid 1820A.

Zou er iemand me kunnen vertellen of de Promise nog een voordeel haalt uit zijn 256 MB cache geheugen (de 200 - 400 files van 250 KB die tijdelijk opgeslagen worden en dan weer gelezen moeten worden)

Ik zou dus aan 4 poorten wel genoeg hebben, en de 1820A kan ook niet on the fly uitgebreid worden, en 800 GB backuppen kan ik ook niet als het vol zit vrees ik, dus de extra 4 aansluitingen leveren mij weinig op..

Uit de verschillende topics heb ik gelezen dat de Promise met de huidige drivers wel goed moet werken, en ik hoef er niet van te booten. (moederbord staat op de compatibility lijst, en heeft geen primose S-ATA controller on board)
Hij is ook nog iets goedkoper dan de Rocketraid, al is dat geen doorslaggevend argument.

Bedankt voor de hulp.

Jaco

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 20:21
Voor zover je het nog niet gedaan hebt zou ik eerst het SATA RAID review van Femme lezen en dan met name de pagina's over Highpoint en Promise
Na het lezen van deze zéér relevante informatie moet je het antwoord zelf kunnen geven. Daarnaast is belangrijk of je op termijn wilt kunnen uitbreiden. De 1820A heeft 8 poorten de SX4 maar 4 poorten. :)

Hans van Zijl

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 15:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Warom wil je de schijven eigenlijk in RAID?
Dit levert een veel groter risico omdat als er nu 1 schijf uit valt de rest van je data ook meteen naar de klote is. Als je ze gewoon als 4 losse schijven benaderd kun je nog steeds evenveel opslaan zonder het gevaar dat als er 1 kapot gaat hij de rest corupt maakt. Het is natuurlijk wel fijner om 1 grote schijf te hebben zowel voor lees snelheden als gewoon gemak maar denk ook eens aan de ricico's of investeer in bv een RAID5 setup.

• jacovn
jwpmzijl schreef op woensdag 13 april 2005 @ 02:16:
Voor zover je het nog niet gedaan hebt zou ik eerst het SATA RAID review van Femme lezen en dan met name de pagina's over Highpoint en Promise
Na het lezen van deze zéér relevante informatie moet je het antwoord zelf kunnen geven. Daarnaast is belangrijk of je op termijn wilt kunnen uitbreiden. De 1820A heeft 8 poorten de SX4 maar 4 poorten. :)
Ik heb deze review uitgebreid gelezen.

De conclusie van dat artikel is me ook wel duidelijk: aardige kaart voor de hobby, maar kan qua snelheid niet meekomen met de nieuwste generatie. Mijn systeem is echter ook niet de nieuwste generatie, en ik het is maar een hobby.

Op termijn uitbreiden is denk ik geen optie. Als ik over de 600/800 Gig heen ga moet ik denk ik mijn strategy veranderen en maar een compleet nieuw systeem bouwen met HD's die dan in de mode zijn (terabyte per stuk binnen 1-2 jaar ?) Dan kan ik er dan ook een Areca Arc 1120 in zetten.
Verder kan ik meer dan 5 HD's toch niet in mijn systeemkast kwijt.

Wat me aan de 1820A tegenstaat is dat ik niet online discs zou kunnen uitbreiden. Als ik dan geen backup kan maken moet ik de complete raid rebuilden, en is de data weg. 8 poorten ten opzichte van 4 bied me dus geen voordeel voor zover ik nu kan overdenken.

Jaco

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jacovn
Tweak-Freak schreef op woensdag 13 april 2005 @ 03:02:
Warom wil je de schijven eigenlijk in RAID?
Dit levert een veel groter risico omdat als er nu 1 schijf uit valt de rest van je data ook meteen naar de klote is. Als je ze gewoon als 4 losse schijven benaderd kun je nog steeds evenveel opslaan zonder het gevaar dat als er 1 kapot gaat hij de rest corupt maakt. Het is natuurlijk wel fijner om 1 grote schijf te hebben zowel voor lees snelheden als gewoon gemak maar denk ook eens aan de ricico's of investeer in bv een RAID5 setup.
Ik ben er nog niet uit of ik in raid 5 ga draaien of in raid 0.
Met de promise zou ik onderweg kunnen migreren van raid 5 naar raid 0 blijkbaar, dus ik denk dat ik met raid 5 zou starten.

Ik zou me in een noodgeval wel kunnen veroorloven al mijn data te verliezen. Echt fijn is dat niet, maar ik kan er mee leven.

Jaco

• jacovn
Na het lezen van nogwat topic over de Diamonmax10 en warmte/betrouwbaarheid heb denk ik maar dat ik ga voor Maxline III+250.

Kan iemand een idee geven hoe de cache strategy van de promise mij zal helpen of juist niet helpen (gezien de grote hoeveelheid 250 KB files die eerst geschreven wordt en daarna weer gelezen moeten worden)

Bedankt, Jaco

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-03 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De FastTrak S150 SX4 behoort inmiddels tot de traagste kaarten op de markt en heeft geen al te beste reputatie als 't om betrouwbaarheid gaat. De HighPoint RocketRAID 1820A is in vrijwel alle situaties sneller. Ik zou voor de RocketRAID gaan.

Zie deze pagina voor een prestatievergelijking in RAID 5 met vier schijven.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:15

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zat in eerste instantie ook aan de Promise en de HighPoint kaarten te denken, maar met name de Promise kaart had in het begin nogal problemen die naar het schijnt verholpen zijn. (zie ook de review van Femme). Uiteindelijk heb ik voor de RAIDcore BC4852 gekozen en sinds gisteravond of liever gezegd vanmorgen draait het systeem eindelijk. :)

2x AMD Athlon MP 2800+
Gigabyte GA-7DPXDWP
1GB PC2100 DDR SDRAM
ATI Radeon 9700 Pro

RAIDcore BC4852
4x 200GB Maxtor DiamondMAX 10 S-ATA

Sinds gisteravond heb ik 4 maal een critical RAID5 Array gehad, omdat steeds de zelfde schijf op de een of andere manier dwars lag. De DM10 schijfen heb ik eind vorig jaar gekocht, dus mogelijk met de oude firmware, welke ik reeds door de nieuwe heb vervangen, maar toch weer een critical array. Nu had ik al de data kabels gecontroleerd, deze leken mij goed vast te zitten. Uiteindelijk heb ik schijf 0:0 en 0:1 met elkaar verwisseld. Het systeem draait vreemd genoeg nu enkele uren zonder problemen en het opbouwen van de RAID5 set is in progres. Ik hoop dan ook dat het toch een kabel is geweest dit niet helemaal lekker zat. In ierdergeval als ik vooraf had geweten dat er zoveel problemen met de Maxtor DM 10 schijfen bestaan in combinatie met RAID controllers dan had ik voor een ander type gekozen b.v de Maxline of de WD caviar RAID edition.

In iedergeval lijkt mijn systeempje nu te draaien en ondanks dat de RAID5 array nog in "aanbouw" is en de status "Create" heeft, moet ik zeggen dat er nauwelijks processor performance hieraan verloren gaat, ondanks dat het hier geen volledige hardware oplossing betreft, de RAID5 pariteit wordt nog door de processor berekend.

Overigens waarom ik voor de RAIDcore heb gekozen? Deze heeft alles wat de Promise en Highpoint niet hebben. Performance + Online capaciteit expantion etc. Het is wel jammer dat je aardig wat dieper in de buidel moet tasten... :/ maar dan heb je ook wat :9 en hier is het ook hobby. (wel een dure)

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 13-04-2005 18:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik kan de review even zo gauw niet meer vinden, maar op een van de grote hardware websites staat een artikel waaruit blijkt dat het voordeel wat een RAID-0 config al dan niet zou hebben minimaal is t.o.v. een non-RAID config.
Oftewel, lees een hoop reviews en denk er dan nog eens goed overna voor je onnodige kosten gaat maken.

• jacovn
Femme schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:25:
De FastTrak S150 SX4 behoort inmiddels tot de traagste kaarten op de markt en heeft geen al te beste reputatie als 't om betrouwbaarheid gaat. De HighPoint RocketRAID 1820A is in vrijwel alle situaties sneller. Ik zou voor de RocketRAID gaan.

Zie deze pagina voor een prestatievergelijking in RAID 5 met vier schijven.
Femme, bedankt voor deze link. Deze geeft het verschil duidelijker weer dan de grafieken in de review.

Kun je wellicht ook aangeven of de Rocketraid 1820A ook beter blijft presteren in een 32Bit/33 Mhz PCI slot ?
Ik kan me voorstellen dat de kaarten beter presteerden in jouw testopstelling (1e test een 64-bit 66MHz PCI bord) (2e test ??)

Als ik naar opmerkingen onder de test kijk zoals deze post dan presteerd een promise SX4 beter dan een Areca Arc1160 (in het PCI32/33 slot)

Dus zelfs al koop ik een Areca, dan presteerd het nog steeds niet in mijn huidige systeem.
Verder is het ook niet toekomstgericht met een PCI-X interface. (gezien de PCI express ontwikkelingen)

Dus nu veel geld betalen voor een adapter lijkt me een domme zet. Vandaar ook de promise en de Rocketraid.
Ik zal het forum en internet nog eens doorspitten voor info over de Rocketraid.
Die is uiteindelijk nog goedkoper ook, want een 256 MB SDRAM module zit ook tegen de 50 Euro (kingston)

Jaco

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-03 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

MaZo schreef op woensdag 13 april 2005 @ 19:03:
Ik kan de review even zo gauw niet meer vinden, maar op een van de grote hardware websites staat een artikel waaruit blijkt dat het voordeel wat een RAID-0 config al dan niet zou hebben minimaal is t.o.v. een non-RAID config. Oftewel, lees een hoop reviews en denk er dan nog eens goed overna voor je onnodige kosten gaat maken.
Dat was Storage Review die dat beweerde, maar bij hun conclusies kun je je bedenkingen hebben. Zie dit artikel. In zware multi-tasking scenarios biedt striping (al dan niet in combinatie met parity of mirroring, persoonlijk ben ik geen fan van RAID 0) veel voordelen. AnandTech heeft vorige week trouwens nog in stopwatchmetingen van een multi-tasking test met o.a. DVDShrink bevonden dat NCQ de prestaties met zo'n 25 procent kon verbeteren. Nu is NCQ iets anders dan RAID, maar wat ze beide gemeen hebben is dat ze de prestaties verbeteren als er meerdere I/O's op de harde schijven / array tegelijkertijd plaatsvinden.

(Op het forum van Storage Review zijn bepaalde die-hards die menen dat RAID geen enkel voordeel heeft. Deze mensen vinden het vaak ook een bizar idee om te virusscannen of te defraggen terwijl je vorlijk met andere dingen verder werkt. Dit soort taken doe je volgens hen 's nachts, wat ik persoonlijk weer achterlijk vind, want als je systeem snel genoeg is moet je er weinig van merken.)
jacovn schreef op woensdag 13 april 2005 @ 20:03:
[...]

Kun je wellicht ook aangeven of de Rocketraid 1820A ook beter blijft presteren in een 32Bit/33 Mhz PCI slot ? Ik kan me voorstellen dat de kaarten beter presteerden in jouw testopstelling (1e test een 64-bit 66MHz PCI bord) (2e test ??)

Als ik naar opmerkingen onder de test kijk zoals deze post dan presteerd een promise SX4 beter dan een Areca Arc1160 (in het PCI32/33 slot)

Dus zelfs al koop ik een Areca, dan presteerd het nog steeds niet in mijn huidige systeem.
Verder is het ook niet toekomstgericht met een PCI-X interface. (gezien de PCI express ontwikkelingen)
Ik heb geen testresultaten van de HighPoint RocketRAID 1820A op 32-bit 33MHz PCI. De resultaten waar jij naar verwijst zijn niet erg veelzeggend. De Areca-kaarten hebben veel betere cacheprestaties dan de FastTrak S150 SX4. Ondanks de lagere maximale transfer rate is het zeer waarschijnlijk dat e Areca-kaarten toch een hogere gemiddelde transfer rate hebben (in real world I/O), hoewel het verschil natuurlijk kleiner zal zijn dan op 133MHz PCI-X of PCIe x8.

• jacovn
Femme schreef op woensdag 13 april 2005 @ 20:23:

Ik heb geen testresultaten van de HighPoint RocketRAID 1820A op 32-bit 33MHz PCI. De resultaten waar jij naar verwijst zijn niet erg veelzeggend. De Areca-kaarten hebben veel betere cacheprestaties dan de FastTrak S150 SX4. Ondanks de lagere maximale transfer rate is het zeer waarschijnlijk dat e Areca-kaarten toch een hogere gemiddelde transfer rate hebben (in real world I/O), hoewel het verschil natuurlijk kleiner zal zijn dan op 133MHz PCI-X of PCIe x8.
Ik probeerde duidelijk te maken dat ik met mijn 'oude' architectuur wellicht minder verschil tussen de adapters zal merken ..

Als ik de specs lees van de maxtor Maxline III 250 gig, dan ligt de snelheid rond de 30-55 MByte/sec overdracht van de disc zelf. de PCI32/33 bus zou toch maar max 80 MB/sec kunnen verwerken. Dan zou met stiping of raid 5 de overdracht van de set toch niet zinvoller meer dan die 80 MByte/sec hoeven zijn.
Dat moet met zowel de Highpoint 1820A als de Fasttrak S150 SX4 te halen zijn lijkt me.

Bij mijn volgende PC wordt de adapter toch gescrapt, en kan ik dan wel 1 van de Areca klasse kopen op PCI-Express of wat er dan maar is.

Ik zal je tests nog eens goed door gaan lezen..

Kan natuurlijk ook een Giga byte GA-8KNXP bord kopen (daar past mijn CPU memory en videokaart zo in), en dan heb ik wel PCI-64 op 66 Mhz.
Dan moet er waarschijnlijk enige snelheidswinst zijn..

Jaco

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 13-04-2005 23:27 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@TS, mocht je voor de Promise kaart gaan let dan wel op welk geheugen je er bij koopt. De kaart schijnt nogal kieskeurig te zijn. Dus niet zomaar een reepje geheugen kopen. Overigens schijnt de S150 SX4-M een uitvoering te zijn waar standaard 64MB bij wordt geleverd.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jacovn
Ik denk dat ik maar wacht op de highpoint 2220 zie: http://www.tweakers.net/reviews/566/4
Deze lijkt de zaken te bieden die me bij de 1820A niet aanwezig zijn: online capacity expansion, RAID level migration. Verder ook Sata-II support.

Staat bij 1 v/d bedrijven die in de pricewatch de 1820A aanbieden al op de website voor 315 Euro. Heb hun gemaild over beschikbaarheid, en of er ondersteuning voor PCI-32 is.

Bedankt voor alle reacties.

Jaco

• jacovn
Nieuwe Highpoint kaarten is nog geen datum van bekend.
Net maar een RAIDCore BC4852 besteld. Iets duurder dan de Highpoint 1820A maar wel meer mogelijkheden.
Nu maar hopen dat alles werkt in mijn PCI-32 bord.. Anders ook nog een nieuw MB nodig :'(

Ook een CoolerMaster stacker op mijn lijstje gezet. Dan passen alle HD's ook wat beter :)

Jaco

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Laat maar, ik dacht dat een PCI-X kaart niet in een "normaal" PCI/32-bit slot zou passen, maar uit een reactie van Femme begrijp ik dat het wel kan? Tenminste dit geldt voor de Highpoint 1820A.

[ Voor 109% gewijzigd door _Dune_ op 16-04-2005 14:14 ]

• jacovn
In de documentatie van Raidcore staat ook: PCI-X 64 bits, 133 Mhz backward-compatible with prior PCI versions.

Anders maar een bord als de Asus NCT-D kopen. heeft PCI-32 PCI-E en PCI-X ben ik gelijk van het gezeur af..

Jaco

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 16-04-2005 16:33 ]

• jacovn
Nou ik ben er eindelijk uit. Vandaag de Areca ARC-1130 in ontvangst genomen. Heb de raidcore kunnen ruilen (erg goede service leverancier - controller had ik ook nog niet uitgepakt)
Zat toch wat tegen de berichten van de CPU use aan te hikken, en heb inmiddels al 7 HD's. Dus de 12 poorts 1130 is het geworden.

Het is wel een heel eind van de promise naar de Arcea, zowel financieel als in mogelijkheden.

Bedankt voor alle hulp en adviezen.

Jaco

Pagina: 1