PanMan schreef op woensdag 13 april 2005 @ 11:10:
Wat ik wel raar vindt: Ik dacht altijd dat kernfusie nog absoluut niet binnen bereik ligt, en misschien over 50 jaar zou kunnen, eventueel. En nu lees ik gisteren in de krant dat de VS en de EU ruzie'en over waar de eerste fusiereactor (voor 10 mrd) gebouwd gaat worden. Ik snap dat dat niet een standaard machientje wordt, maar kennerlijk hebben ze toch wel hoop dat het gaat werken? Weet iemand hier meer van?
ze willen nu een testreactor (ITER)gaan maken die dus wel redement levert, maar nog niet productie gaat draaien. deze reactor moet aantonen dat het mogelijk is om productie te draaien. Ook kunnen ze hier het proces verder optimaliseren
daarnaast gaan ze nog een andere faciliteit maken (IFMIF) hier willen ze materialen gaan testen.
Als laatste moeten ze nog een demonstratie centrale maken (DEMO) en een prototype (PROTO)
over ongeveer 50 jaar hopen ze dat ze daar mee klaar zijn en dat ze productiereactoren kunnen bouwen. waarom dat zo lang duurt is mij ook niet duidelijk.. maar ok.
ze proberen nu wel ITER en IFMIF wat tegelijkertijd te doen en DEMO en PROTO tegelijkertijd en de twee trajecten wat in elkaar over te laten lopen, zodat die tijdschaal wat in elkaar gedrukt kan gaan worden.
stats:
ITER wordt een tokamak-machine met een fusievermogen van 500 MW thermisch en een inputvermogen van 50 MW, zodat de energie-vermenigvuldiging Q=10 bedraagt. De tijdsduur van het plasma bedraagt 500 seconden, wat met geavanceerdere technieken uit te breiden is tot zo'n 3000 seconden. ITER is ongeveer 24 meter hoog en 34 meter in doorsnede, en het plasmavolume bedraagt 850 m3. De straal van de torus is ongeveer 6 meter, en de plasmakamer is ongeveer 8 meter hoog.
500 megawat is niet verkeerd.. maar dus nogsteeds niet continue. 500sec.
de huidige stand van zake: de grootste testreactor op dit moment is het JET in engeland.
zie link voor foto van de torus:
http://www.fusie-energie.nl/gallerij/pages/man_in_torus.htm
Jet heeft 1sec 16MW en 4sec. 4MW geleverd.
de grap van fusiereactoren is dat je met schaalvergroting het rendement heel erg kan vergroten (als je de torus groter maakt stijgt het rendement echt explosief). de torus van ITER wordt bijna 2x zo groot dan JET en gaat 100x meer vermogen leveren. vooral door de schaalvergroting (ook wel weer wat door verbetering in techniek natuurlijk)
[
Voor 42% gewijzigd door
FragDaddy op 13-04-2005 11:54
]