Toon posts:

Tabellen, navigatie en links

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik ben al dagen aan het rommelen, maar kom er niet uit...

Ik ben een site aan het bouwen met tabellen en stuit op de volgende vragen/problemen.

1. Ik heb een navigatie menu met 10 knoppen. Als ik op één van deze knoppen klik (zeg bijv. "reviews") dan opent de review pagina over het gehele browservenster en verdwijnt het logo en de navigatie dus uit het zicht. Als "oplossing" besloot ik een auto resize iframe te gaan gebruiken in de tabel onder het logo/navigatie, waarmee ik op een tweede probleem stuit

2. Het iframe werkt prima als het gaat om het logo/navigatie probleem - dit blijft mooi in beeld. Maar als er een lange pagina in het iframe geladen moet worden, dan opent hij desbetreffende pagina ergens halverwege. De lezer moet dus eerst naar boven scrollen om de (via een hyperlink opgevraagde) review te kunnen lezen. Dit schiet dus ook niet op...

3. Als derde oplossing besloot ik voor elk van de 10 navigatieknoppen een pagina inclusief logo en navigatie te maken. Vwb het oproepen van de menu pagina's werkt dit prima, maar als ik nu op een link IN een van de pagina's klik, dan opent deze weer over het gehele browservenster... Kortom, wat ik ook doe, de navigatie blijft een puinhoop.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe en vooral, hoe het op te lossen? Ik kan onmogelijk voor élke pagina in mijn website een pagina met logo en navigatie gaan maken... mijn website heeft momenteel namelijk een pagina of 75...

alvast bedankt!!
Diana

Verwijderd

Als vierde oplossing raad ik je aan het verhaal met tabellen en iframe's direct los te laten. Met CSS kan je alles wat je wil, en meer.

Wellicht heb je een voorbeeld online staan, dat maakt je probleem een stuk concreter ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 21:44 ]

Verwijderd

navigatie en logo includen met ssi, of juist die navigatie in een iframe stoppen, niet de pagina zelf. Je wilt dus wel 75 verschillende bestanden hebben (of eigenlijk 75 verschillende URL's voor een volwaardige pagina - inclusief navigatie)

tabellen overboord kieperen en sematisch te werk gaan (zoek maar eens op dat woord, hier en op google), dat zorgt voor overzichtelijkere en schonere code en een duidelijkere pagina voor alle gebruikers (waaronder zoekmachines)

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie reacties!!

Ik heb aan CSS zitten denken, maar mijn site trekt momenteel gemiddeld 633 bezoekers per dag en (volgens de statistieken) worden nog veel oude browsers gebruikt, vandaar dat ik van dat idee afgestapt ben. Ik heb geen voorbeeld online staan (mijn huidige site is gemaakt met frames en nog erger... Frontpage, maar ik wist anderhalf jaar geleden dan ook niets van websites bouwen)

@Mophor: in principe wil ik niet met het iframe werken, ik dacht alleen dat dit een betere oplossing was dan 75 pagina's (en in de nabije toekomst zullen dit er rond de 125 gaan worden) met menu en navigatie te maken. Qua tijd is het nog wel te doen; gewoon één "basis pagina" maken en deze steeds kopieren, maar mijn website wordt daarmee wel enorm groot, complex en zal waarschijnlijk ook traag gaan zijn met laden, of zie ik dit verkeerd?

De bedoeling is inderdaad dat élke pagina (of deze nu via het menu of een link in een van de pagina's opgeroepen wordt) opent mét logo en navigatie. Misschien dat ik toch beter af ben weer met frames te gaan werken? Wat denken jullie?

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Frames lijken me in dit geval zowieso handiger dan een iframe. Dan maak je gewoon 2 of 3 frames, met in iig 1 de navigatie en je logo en in de andere je content. Ik snap uberhaupt niet waarom mensen iedere keer zulke dingen met iframes proberen, terwijl het makkelijker is om normale frames te gebruiken.

Nou is het wel zo dat je met SSI en CSS een heel eind moet komen, want zelfs in oude browsers wordt het vaak wel ondersteund, alleen niet volgens de nieuwste standaarden. Als je je dus een beetje verdiept in wat de browser wel en niet kan met css kom je een heel eind.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:56
Rowanov schreef op woensdag 13 april 2005 @ 10:45:
Frames lijken me in dit geval zowieso handiger dan een iframe. Dan maak je gewoon 2 of 3 frames, met in iig 1 de navigatie en je logo en in de andere je content. Ik snap uberhaupt niet waarom mensen iedere keer zulke dingen met iframes proberen, terwijl het makkelijker is om normale frames te gebruiken.

Nou is het wel zo dat je met SSI en CSS een heel eind moet komen, want zelfs in oude browsers wordt het vaak wel ondersteund, alleen niet volgens de nieuwste standaarden. Als je je dus een beetje verdiept in wat de browser wel en niet kan met css kom je een heel eind.
Toch kan een i-frame best handig zijn, op de website waar ik momenteel mee bezig ben (niet als spam bedoeld) www.svasc75.nl worden de pagina's ook gewoon in het i-frame geladen.

Maar ach ik ben dan ook maar een newbie, met css en div'jes zal het vast beter zijn......

Verwijderd

wat dus niet handig is, want je bent je directe navigatie kwijt (geen URI meer in de adresbalk), vergeet niet de betekenis van de U van URI, deze moet dan ook uniek zijn voor elke losse pagina. Dat krijg je niet foor elkaar met frames en ook niet door de pagina in een iframe te stoppen

wel door de navigatie in een iframe te stoppen of dus met ssi

en verder: hou oud zijn die browsers wel niet dan? als ze echt nostalgisch zijn is het wellicht slim je doelgroep eens te schoppen dat ze upgraden (door een css site te bakken)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem met frames is dat ik het niet voor elkaar krijg een frame te maken van 800x600 - hij rekt altijd uit over het gehele browservenster en dit wil ik niet. Dus, als iemand hier de code van weet, dan graag :) Ik ben nu letterlijk al dagen, fulltime bezig met die stomme tabellen en iframes, maar er is altijd wel iets wat niet goed of zelfs helemaal niet werkt en de deadline voor de site komt nu akelig dichtbij :(

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 08:26

Blauw

De Schreeuw

Laat maar zien wat je tot nu toe hebt gemaakt, misschien kunnen we je dan verder helpen met tips :)

• _Uploader_
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 13:06:
Het probleem met frames is dat ik het niet voor elkaar krijg een frame te maken van 800x600 - hij rekt altijd uit over het gehele browservenster en dit wil ik niet. Dus, als iemand hier de code van weet, dan graag :) Ik ben nu letterlijk al dagen, fulltime bezig met die stomme tabellen en iframes, maar er is altijd wel iets wat niet goed of zelfs helemaal niet werkt en de deadline voor de site komt nu akelig dichtbij :(
Dan wordt het zo toch?:
<iframe src="blaat.html" name='blaat' scrolling="auto" marginheight="0" marginwidth="0" align='left' frameborder="0" height="800" width="600"></iframe>

Verwijderd

CSS:
code:
1
#frame { width:800px; height: 600px; overflow: auto;}

En in je html:
code:
1
2
3
<div id="frame">
<?php include($pagina); ?>
</div>

Zoiets zou ik iig doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 13:58 ]

Verwijderd

_Uploader_ schreef op woensdag 13 april 2005 @ 11:18:
[...]

Toch kan een i-frame best handig zijn, op de website waar ik momenteel mee bezig ben (niet als spam bedoeld) www.svasc75.nl worden de pagina's ook gewoon in het i-frame geladen.

Maar ach ik ben dan ook maar een newbie, met css en div'jes zal het vast beter zijn......
offtopic:

@uploader
Vervang je font tags iig door, desnoods inline, CSS. Maakt het weer een stukje overzichtelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Blauw schreef op woensdag 13 april 2005 @ 13:19:
Laat maar zien wat je tot nu toe hebt gemaakt, misschien kunnen we je dan verder helpen met tips :)
Ik heb nog niets online staan, alleen mijn huidige site. Deze werkt, maar is niet mooi (met Frontpage gemaakt anderhalf jaar geleden toen ik net wist wat html was ;) ), vandaar dat ik nu aan een nieuwe begonnen ben.
Dan wordt het zo toch?:
<iframe src="blaat.html" name='blaat' scrolling="auto" marginheight="0" marginwidth="0" align='left' frameborder="0" height="800" width="600"></iframe>
Da's een iframe en dat werkt juist niet, lange pagina's openen halverwege zodat de bezoeker eerst naar boven moet scrollen om de opgeroepen pagina te lezen.

@elguapo: dit werkt misschien perfect, alleen heb ik helemaal geen kennis van php en ik krijg dit voor de deadline (over 2 weken) ook niet meer geleerd vrees ik :(

Iemand nog andere ideeen misschien?

Verwijderd

luistert iemand? niet de pagina zelf, maar de navigatie in een iframe zetten...

• _Uploader_
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 14:53:
[...]

offtopic:

@uploader
Vervang je font tags iig door, desnoods inline, CSS. Maakt het weer een stukje overzichtelijker.
Ja, ok dat is idd een stuk overzichtelijker. Ik zal het aanpassen.!
[Da's een iframe en dat werkt juist niet, lange pagina's openen halverwege zodat de bezoeker eerst naar boven moet scrollen om de opgeroepen pagina te lezen
Anders kun je ook een anchor toevoegen waar je de text leesbaar hebben wilt.
code:
1
<iframe src="blaat.html#anchor" name='blaat' scrolling="auto" align='left' frameborder="0" height="800" width="600"></iframe>

Overigens heb ik er geen last van dat mijn pagina's halverwege inladen.
luistert iemand? niet de pagina zelf, maar de navigatie in een iframe zetten....
Dat is idd ook een optie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp ook niet waarom bij mij lange pagina's halverwege laden. Heb hier ook naar gezocht op het internet, maar kom het nergens tegen, dus ik denk niet dat het een veel voorkomend probleem is.
Heb de layout al een aantal keren opnieuw gemaakt, in de hoop dat het door een foutje in de code veroorzaakt wordt, maar het blijft hetzelfde en de code is goed (volgens de kenners :) ) Wel vervelend want voor de rest werkt het iframe perfect...

De reden dat ik de navigatie niet in een iframe wil zetten is dat iframes problemen schijnen te veroorzaken als je de "back/vorige" button gebruikt en die zal bij mij veelvuldig gebruikt gaan worden.

De reden dat ik geen anchors gebruik is dat dit afgeraden wordt als je site met tabellen gemaakt is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 09:23:
De reden dat ik geen anchors gebruik is dat dit afgeraden wordt als je site met tabellen gemaakt is.
da's klets

het wordt afgeraden om je site met tabellen op te bouwen als ie anchors bevat ja (ook als ie geen anchors bevat overigens :P), maar waarom zou je in godsnaam geen anchors gebruiken?

• _Uploader_
De reden dat ik de navigatie niet in een iframe wil zetten is dat iframes problemen schijnen te veroorzaken als je de "back/vorige" button gebruikt en die zal bij mij veelvuldig gebruikt gaan worden.De reden dat ik geen anchors gebruik is dat dit afgeraden wordt als je site met tabellen gemaakt is.
Dan zou ik toch voor meerdere frames kiezen.

navigatie

content

dan zet je de content bv. in een tabel van 800x600.

[ Voor 60% gewijzigd door _Uploader_ op 14-04-2005 10:39 ]

Verwijderd

hou nou eens allemaal op met "tabellen" en "frames" te roepen, want da's:

- niet handig voor zoekmachines
- niet handig voor mensen met andersoortige browsers
- niet handig voor onderhoud (onoverzichtelijk)
- niet handig voor navigatie (geef maar eens een link door van een subpagina van een site met frames)

dus (in volgorde van voorkeur)
- gebruik een server side include (ssi) voor je navigatie
- gebruik een php of asp include voor je navigatie
- gebruik een iframe voor je navigatie

Ga iig geen frames voor je hele site gebruiken en ook geen iframe voor de content, en gebruik zeker geen tabellen (en wel anchors :P), dan hou je je site overzichtelijk, accessible en vindbaar.

en inline CSS is net zo'n ramp als font tags elementen, je hebt nog steeds opmaak en content niet gescheiden.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:31
Zo en met dit slotbetoog lijkt me een einde gekomen aan dit topic. :)
Hier schiet niemand wat mee op. Dit behoort tot de basics van het bouwen van een website.

Motor onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.