Toon posts:

[RAID 5] Advies gezocht ivm 12 S-ATA schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor iemand een fileserver samenstellen.
Alles is al bekend behalve hoe het geregeld moet worden behalve het harde schijf gedeelte.

Hij wil 12 S-ATA schijven van 250 GB. Deze moeten in RAID 5. Probleem is dat PCI RAID kaarten die er 12 ondersteunen extreem duur zijn.

Is er dus nog een andere oplossing? Hoe effectief is het om bijv. 2 PCI kaart met 6 SATA poorten te gebruiken?

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
dat is gewoon effectief... 3ware heeft wat mooie kaarten.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Persoonlijk had ik voor een Areca RAID kaart gekozen maar dat past helaas niet in je budget ;) , de vraag is trouwens, wil je hardware RAID 5 of is software RAID 5 ook goed?

Verwijderd

Topicstarter
de persoon voor wie ik bezig ben wil het liefst hardwarematige RAID; ik zit te kijken naar een Promise kaartje; incl. de HDD's maar ZONDER raid-controller zit ik nu op ongeveer 2400 euro.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
je wil leuke hardware matige raid 5 engine hebben en dan kies je voor promise |:(
Een betere (en helaas wel duurdere) keuze zou zijn om kaarten te nemen van Areca, LSI, Adaptec, 3ware (is ook nog enigzins betaalbaar)...

Maar goed, als je toch al 2400 euro te besteden hebt, dan kan er nog wel 800 euro af voor een leuke raid kaart..... lijkt me...

[ Voor 23% gewijzigd door -krekel- op 12-04-2005 20:52 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-03 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De goedkoopte oplossing, afgezien van software RAID, is adapter teaming met een RAIDCore BC4852 en een BC4452. Dit kost je 704 dollar voor een degelijke oplossing die echter geen hardware-geaccelereerd RAID is.

Voor ca. 50 euro meer heb je een Adaptec 21610SA en voor 210 euro. Beide schalen slecht, dus alleen doen als prestaties niet belangrijk zijn. Wil je wel goede prestaties dan kom je uit bij een Areca ARC-1130 (PCI-X) van 945 euro, of dus de eerder genoemde combinatie van twee RAIDCore-kaarten.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 20:21
De LSI logic SATA 300-8X ondersteund port multipliers zodat je met een controller in totaal 32 schijven kunt gebruiken. Webconnexxion heeft deze multipliers al wel in de lijst staan maar zonder prijs en/of leverdatum. Waarschijnlijk heb je dan een goedkopere oplossing dan adapter teaming met BC BC4852. In hoeverre je een beter presterend systeem krijgt met de LSI kaart is nog onzeker. Femme is nog bezig met het uitvoeren van benchmarks op zijn review exemplaar van de LSI Megaraid 300-8X. De resultaten die daarvan in BenchDB te vinden zijn geven mij nog geen reden om te juichen (ik heb alleen de server storage mark 2004 resultaten bekeken). Tot nu presteert Areca beter. En als je verder bedenkt dat LSI een half jaar heeft gewacht met de markt introductie dan vraag ik mij af wat men in dat half jaar heeft gedaan. Ongetwijfeld bugs verwijderd maar, ik zie nog geen bewijzen van optimalisaties :) .

Hans van Zijl

Pagina: 1