Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraagje ivm blowholes

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Ik heb een Chieftec case en zou graag aan de bovenkant van mijn case een 80*80 blowhole maken. Ik heb al enkelen articles gelezen en zit nu met het volgende probleem: Ik kan mijn top-panel niet van mijn case halen. Raar maarja, dat is nu eenmaal zo met mijn model. Ik zou dus rechtstreeks op m'n case het blowhole moeten maken (met dremel). Klinkt misschien stom, maar moet ik dan mijn case volledig leegmaken om schade aan onderdelen te vermijden? Of kan ik ook gewoon vanboven (krant)papier vastplakken zodat stukjes metaal niet naar onder kunnen vallen? Wel het is voor mij gewoon moeilijk om mijn case volledig leeg te halen :P

Thanks!

Verwijderd

Je kunt het heel voorzichtig proberen met een papiertje idd.
Maar je zult zien dat je misschien even iets anders moet doen om dat gat erin te krijgen en voor je het weet schieten de metaalstukjes door de kast.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
leeg halen zou wel het beste zijn maar als je er iets goed onder doet kan het ook wel zonder leeg halen

zorg er dan wel goed voor dat er echt niets van het ijzer in de rest van je kast kan komen

voor de gaten maken kan ik je wel een decoupeerzaag aanraden, daar heb ik zelf ook mijn blowholes mee gemaakt, wel doen met een ijzer zaagje natuurlijk :)

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 14:35
Als je doorschiet met je dremel zit je midden in je peperdure hardware... kast leeghalen kost 20 minuten. Werken voor geld om nieuwe stuff erin te doen minstens enkele uren. Ik probeer ook weleens dingen snel te doen, en het duurt altijd langer of ik krijg problemen.

Als je die onderdelen er echt niet uit krijgt, doe dan iets met hout, ga je niet zo snel doorheen als papier!

EDIT: Als er metaalschilfertjes op je hardware liggen die je bent vergeten weg te halen kan je ook nog kortsluiting krijgen

[ Voor 16% gewijzigd door Nevie op 12-04-2005 17:36 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Misschien zijn er ook 8cm gatenzagen voor op de boormachine, dan weet je zeker dat het perfect rond is. Met een decoupeerzaag moet ik vaak nog wat bijvijlen.
Ik zou zelf gewoon uitkijken wat er gebeurt, en oppassen dat je zaagje niet je voedingskabels raakt ofzo :+ Als het stuk eruitvalt, idd gewoon opvangen met een stuk plastic of papier (beter papier, als het stuk heet is kan het gaten smelten in plastic en dan heb je er nog niks aan)
Aan het eind voorzichtig je kast uitstofzuigen en uitkijken voor jumpertjes enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door oshiro op 12-04-2005 17:42 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-02-2016
Ik heb een tijd geleden in mn kast lopen boren (aan de voorkant) met een hoop ijzergruis drbij... al mn shit nog in mn kast (dacht er pas later aan 8)7 )
stofzuiger drop... geen centje pijn..

maar zou voor de zekerheid toch ff maatregelen van te voren nemen :9

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zit ie echt vast aan 1stuk met de rest van de kast, of zit ie vast met popnagels?
Want die kan je uitboren...

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:57
een chieftec kast zit gewoon in elkaar met popnagels hoor. ik heb die van mij ook helemaal uit elkaar liggen en ondersteboven in elkaar gezet enz..., no problem. gewoon de popnagels uitboren en later weer vastzetten (eventueel met kleine boutjes)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Je zou i.i.g. de gemakkelijke delen uit je kast kunnen halen. Of alleen de bovenste helft en dan de rest afplakken. Hoewel ik zelf zou gaan voor zekerheid..

Verwijderd

hmm echt handig is een 8cm gatenboor ook niet. misschien dat het netjes lukt, groter dan 8 cm word iig niet mooi. Probleem bij decouperen met 80 mm is dat je zaagje wel het bochtje om moet kunnen, lukte bij mij met 92 ook al met moeite, maar rustig aan doen scheelt een hoop.

• w!mz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
als je 8cm uit moet zagen, zaag je toch eerst een vierkant? en dan kan je daarna de 4 halve maantjes er makkelijker uitzagen?

De reden van de vraagtekens; Heb nog nooit zelf zoiets gedaan (8>

http://gathering.tweakers.net

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-11 07:09

Xer0X

Gotha know??

Als je een goede gaten-zaag koopt. (ook wel kom-boor genoemd). Wil het perfect. je bent dan wel iets van E 20,- kwijt voor 1 maat. en je moet een speciale houder hebben,

Maar mijn ervaring leert dat dat toch echt het makkelijkst is. Die maken gehakt van dat stukje blik.
wel ff afplakken om het gat heen anders loop je kans op krassen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Xer0X schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 21:48:
Als je een goede gaten-zaag koopt. (ook wel kom-boor genoemd). Wil het perfect. je bent dan wel iets van E 20,- kwijt voor 1 maat. en je moet een speciale houder hebben,

Maar mijn ervaring leert dat dat toch echt het makkelijkst is. Die maken gehakt van dat stukje blik.
wel ff afplakken om het gat heen anders loop je kans op krassen.
krassen krijg je zoiezo denk ik.

als je een dremel gebruikt zeker weten afplakken, de schijfjes barsten wel eens uit elkaar als ze klein zijn, en dat schiet wel door krantenpapier heen (spreek uit ervaring)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 17:26:
Hey

Ik heb een Chieftec case en zou graag aan de bovenkant van mijn case een 80*80 blowhole maken. Ik heb al enkelen articles gelezen en zit nu met het volgende probleem: Ik kan mijn top-panel niet van mijn case halen. Raar maarja, dat is nu eenmaal zo met mijn model. Ik zou dus rechtstreeks op m'n case het blowhole moeten maken (met dremel). Klinkt misschien stom, maar moet ik dan mijn case volledig leegmaken om schade aan onderdelen te vermijden? Of kan ik ook gewoon vanboven (krant)papier vastplakken zodat stukjes metaal niet naar onder kunnen vallen? Wel het is voor mij gewoon moeilijk om mijn case volledig leeg te halen :P

Thanks!
Als het lastig is voor jou om je pc uit elkaar te halen en weer in elkaar te bouwen... wat wil je dan met 2 gaten in de bovenkant van je kast? Moet je daar dan wel aan beginnen? :7

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11 09:41
Misschien heeft ie geen zin om de PC leeg te halen....
Als je een blowhole wil maken zonder dat de pc leeg hoeft, zou ik aan de binnenkant van de kast een soort van 'net' hangen die de stukken ijzer opvangen. Je moet er wel voor zorgen dat de stukken ijzer niet door je hele kast vliegen door de snelheid van de dremel, dus moet je de blowhole wel met dat 'net' isoleren.

bl44t

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
80 mm gatenzaag gaat perfect hoor! Heb zo ook al meerdere gaten gemaakt, en ronder dat krijg je ze niet (met zo weinig moeite).

Roomba E5 te koop

Verwijderd

kom in een keer op een geinig idee, en misschien bestaat het ook al.

maak van je dremel een soort passer. een houdertje waar je hem in kan klemmen, waar je de dremel in en uit kan schuifen. En die staat dan op een pootje, moet het ff zo gemaakt worden dat de dremel rond kan draaien, en voila :)

just a thougt

Verwijderd

Topicstarter
Interessant idee :D

Maar dus, ik haal gewoon uit m'n case wat ik eruit kan halen (PCI/AGP, ddr, cd/dvd drives, etc) en laat mobo steken, maar plak de bovekant volledig af met een paar lagen krantepapier. Dan zou ik veilig moete zitten?

Ik denk btw dak nog wel zo'n 80*80 boor heb liggen...

Enneu, indd met van die popnagels/revetten... Maar die eruit boren, dan vliegt dat metaal toch ook weer in het rond in m'n case, niet? Want ik heb op die manier ook een 120*120 industriële 220V fan in m'n kast gemonteerd :D :D Ook: als ik die eruit heb geboord, kan ik dan gewoon schroeven gebruiken in de toekomst op de plaats waar die popnagels zaten?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voor zover ik weet bestaan er geen 80mm gatenzagen, maar alleen 72 en 76mm gatenzagen. Dit is overigens alleen maar beter, want dan past de fan er nog mooier voor/achter :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:36:

maak van je dremel een soort passer. een houdertje waar je hem in kan klemmen, waar je de dremel in en uit kan schuifen. En die staat dan op een pootje, moet het ff zo gemaakt worden dat de dremel rond kan draaien, en voila :)

just a thougt
Als je een gat van 50 cm wil maken gaat dit perfect maar voor diamater van 8cm is dit wel net iets te weinig. En met een decoupeerzaag met een fatsoenlijk zaagje gaat dit ook perfect. De beste oplossing is nog altijd een gatentrekker (belgish benaming) trek je zonder probleem een gat in zonder metaal stukjes. Kostprijs is wel aan de hogekant voor 80mm.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kast op zn zij of op zn kop ( langs onder dan zagen) . Niet ideaal maar haalbaar.
Ewald

[ Voor 9% gewijzigd door analog_ op 13-04-2005 17:56 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:47:
Interessant idee :D

Maar dus, ik haal gewoon uit m'n case wat ik eruit kan halen (PCI/AGP, ddr, cd/dvd drives, etc) en laat mobo steken, maar plak de bovekant volledig af met een paar lagen krantepapier. Dan zou ik veilig moete zitten?

Ik denk btw dak nog wel zo'n 80*80 boor heb liggen...

Enneu, indd met van die popnagels/revetten... Maar die eruit boren, dan vliegt dat metaal toch ook weer in het rond in m'n case, niet? Want ik heb op die manier ook een 120*120 industriële 220V fan in m'n kast gemonteerd :D :D Ook: als ik die eruit heb geboord, kan ik dan gewoon schroeven gebruiken in de toekomst op de plaats waar die popnagels zaten?
Je kunt misschien beter een boutje ofzo gebruiken als vervanging voor die popnagels, want er zit geen draad in het gat en een parker staat zo slordig. En als je die 80*80 boor/gatenzaag hebt, absoluut die gebruiken. Weet je zeker dat je gat 100,000% rond is, en je hoeft alleen de braampjes een beetje netjes te maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:36:

just a thougt
Zo maak ik mijn gaten dus :p

Gaatje van 2 mm boren, pinnetje erin, dremel op home-made steuntje en gaatje maken maar :)

Vind het kutte er wel aan dat zo een dremel slijpschijfjes nog beter lust dan ik bier :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 18:31:
[...]

Zo maak ik mijn gaten dus :p

Gaatje van 2 mm boren, pinnetje erin, dremel op home-made steuntje en gaatje maken maar :)

Vind het kutte er wel aan dat zo een dremel slijpschijfjes nog beter lust dan ik bier :/
Dremel levert ook verharde schijfjes zien er qua structuur net zo uit als een schijf voor een haakse slijper , kost wel wat maar gaan veel langer mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 18:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha :) enneu, die gaatjes voor de schroefjes zijn dus 2mm, correct?
Ik zal eens checken of ik een 76mm ronde boor heb.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Die gaatjes zijn geen 2mm :) (de schroefgaten van een fan bedoel je toch?)

Ik dacht dat het 5mm was, maar dat weet ik niet zeker. Met een lineaal valt et simpel na te meten.

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-10 08:20
Bij de karwei hebben ze een hele mooie 7 delige komboor set.. bestaand uit 2 kopstukken (1 voor staal en 1 voor hout) + 5 kom boren waaronder 1 van 74mm (gat is ideaal voor 80mm fans) voor slechts 25 euro (op=op)..

Het gaat hierdus om uitgeharde komboren (voor industrieel gebruik) en niet van die spingveer dingen voor de huis, tuin en keuken klusser..

Currently playing: MTG Arena (PC)

Pagina: 1