Arcade Kast: zijn games zo te swappen?!

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Heb op Marktplaats uit Nostalgie & Jeugd-Sentiment een arcade kast gekocht, die perfect werkt, en een leuke game herbergt die ik vroeger veel gespeeld heb op de camping :+

FLYING SHARKS

Afbeeldingslocatie: http://img135.echo.cx/img135/9121/flyingshark1jw.jpg

Nu heb ik vroeger altijd veel arcadehallen bezocht (damn ik ging hiervoor speciaal op Tienertoer) en heb ik ook al me favoriete games al in me MAME collectie zitten op me pc, maar das toch anders :|

Nu heb ik voor me ps2 zo een tabletop joystick waarmee ik via zo een ps2-to-pc converter me arcades eerder speelde en voelde me al de ArcadeKing te rijk....

Nu is dat dus verleden tijd, en vraag ik eigenlijk of het heel simpel is om een game te vervangen in de kast, zodat dus verschillende games in no-time draaien in dezelfde cabinet. :/

Tis duidelijk dat ze het zelfde aantal knoppen dienen te gebruiken, maar bij degene die ik zoek, is dat allemaal 2 standaard. ( Wonderboy, 1942, Ghost N' Goblins, HyperOlympics)

Iemand ervaring met swappen van games in een arcade cabinet en is dit dus simpel mogelijk?!
Zoeken in dit topic leverde geen relevante info op :X

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Dit lijkt mij totaal niet simpel, aangezien er zoveel verschillende PCB boards zijn van evenzovele fabrikanten. De meeste roms zijn hardwired en niet swappable al waren ze swappable dan zou er nog bij velen een probleem opleveren met de encryptie van de roms. Het enige systeem wat mij bekend staat met verschillende rom modules is die van SNK/NeoGeo.
Het was misschien simpeler om een PC met Mame aan boord in een arcade kast te proppen, op verschillende mamesites (mameworld) staan daarvan verschillende voorbeelden.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Wil je me nostalgische&sentimentele stemming niet direct een dopper geven ;)

€70 euri is geen geld, dat gaf ik gemiddeld wel uit per 6 weken lange schoolvakantie aan 1 zo'n game, dus een miskoop wil ik het sowieso niet noemen. (en besef ineens dat ik dan eventueel hiermee dus al een mame-cabinet heb voor dat geld :))

Hoopte zelf dat bv een game als The NewZealand Story die ook van taito is, netzo als Flying Sharks en ook maar 2 buttons gebruikt.

Toch is er een levende ruil-/handel in losse games die dus waarschijnlijk in zijn geheel in zo'n kast te bouwen zijn..

Hoeft niet eens een cartridge swap te zijn, maar als ik bv enkel een game kan krijgen zonder kast voor zo'n zelfde bedrag en het valt te monteren in een steeds-te-gebruiken zelfde cabinet, is ook al voldoende, zodat ik dan een collectie van All-Time-Favos heb, die na een middagje klommelen ook weer te gamen zijn... :9~

edit: hehe ik was em al kwijt me eerste Spielerij topic :'(

[ Voor 7% gewijzigd door SAiN ONeZ op 12-04-2005 21:37 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 20:56
Vraagje, dus move naar SPV :)

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Gentle schopje mijnerzijds :>

Niemand die een echte arcade ownt, of er ervaring mee heeft?!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

De meeste (oudere) arcade PCB's zijn voorzien van een JAMMA connector. Ik heb even snel gezocht en een quote gevonden over deze standaard:
JAMMA stands for Japanese Arcade Machine Manufacturers Association, a set of standards developed for board pinouts. This was designed to make board changes easy, just take out the old game and plug in the new. Unfortunately games have evolved, and the Jamma standard is no longer up to the job as it can`t handle more than four buttons or two players. Newer games requiring extra player controls use molex type connectors placed on the top of the board. Also replacing a board from a different manufacturer meant readjusting the picture on the monitor as it would not be centred in the same position.
Flying Sharks is bijvoorbeeld een JAMMA board, dus het zou niet moeilijk moeten zijn om andere spellen erin te zetten.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
ok thanx, keb wat begrippen en kan even verder puzzelen, maar lijkt me dan toch wel enigzins mogelijk zeker met de keuzes die ik wil... en omdat het van Taito is, heb ik eventueel dan wel een mooi aanbod van wel-mogelijk-te-swappen games....

ben ook al bezig met het maken van een cockpit voor race games, die in me woonkamer komt te staan, en moet me inhouden voordat het dadelijk een amusementshal is... 8)

[ Voor 18% gewijzigd door SAiN ONeZ op 13-04-2005 20:04 ]

Verwijderd

Ik heb geen arcade-kast, wel een flipperkast. Bij flipperkasten is het zo, dat er bij bijna ieder merk bepaalde generaties bestaan, en binnen zo'n generatie is de electronica nagenoeg identiek, en is alleen de software anders. Het voordeel hiervan is uiteraard, dat je (als flipperkast-architect) niet steeds opnieuw de electronica hoeft uit te vinden, en dat spare-parts ook voor meerdere kasten geschikt zijn.

Uiteraard heeft het bij een flipperkast weinig nut om de software te vervangen voor die uit een andere kast (hoewel ik zo wel mijn Addams Family heb voorzien van roms uit een Addams Family Gold, maar da's op de kleur en 1 knopje na een identieke kast), maar het KAN wel.

Ik stel mij zo voor dat ze dit bij arcade-games ook gedaan hebben. Er zullen ongetwijfeld games zijn die op identieke hardware draaien, want de makers gaan echt geen nieuwe hardware voor elk nieuw spel bouwen.

Je zult wel een eeprom-programmer of zo nodig hebben om chips te bakken waar het spel op staat.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als het een JAMMA cabinet is kun je er zo andere JAMMA boards in plaatsen. Het houdt dus wel in dat je de complete printplaat vervangt, dus het is niet iets wat je dagelijks wil doen :)

* Bigs wil nog steeds een Ultimate Mortal Kombat 3 kast

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
idd, niet iets wat dagelijks wilt doen, maar dus wel een optie om er (na wat puzzelwerk of ze compatible zijn uiteraard) paar te zoeken zodat die na een middagje prutsen toch ook wel te gamen zijn.

toch maar wat technische specs gaan zoeken, en erachter wat compatible met elkaar is....

thnx 4 the feedback

Verwijderd

zelfs bij een cabinet waarbij je spellen kan swappen is het niet zo 1 2 3 gebeurd, je zal elke keer de kast moeten openen op die modules te wisselen. En als de games ook nog eens niet op hetzelfde platform draaien moet je de hele pcb wisselen, en da's ook weer niet de bedoeling lijkt me he :)

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
achja, als het niet veel moeilijker zal zijn dan een pc uit losse onderdelen in elkaar te schroeven, dan kom maar op 8) :+

Goede manier om jeugdtraumas te verwerken...

Toch maar es wat klassiekers gaan zoeken en een gulden voor de muntproof

-New Zealand story
-Wonderboy
-1942
-Hyperolympics
-Pacland

wat een feest >:)

[ Voor 7% gewijzigd door SAiN ONeZ op 15-04-2005 10:38 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Je moet (meestal) sowieso de gehele PCB verwisselen. En tegenwoordig heb je best wel goede Arcade Cabinets waar dat in een paar minuten gedaan is. Het enige nadeel is dat je soms de monitor opnieuw moet afstellen. Mijn ervaringen met JAMMA borden zijn trouwens best goed, in de zin dat ik nog nooit compatibiliteits problemen heb gehad.

Heb je trouwens de originele "Flying Shark" cabinet? Meer info over de PCB is hier te vinden als je dat interessant vindt. Hier is een pin layout van de JAMMA connector te vinden.

Op eBay kan je vaak goedkoop aardige JAMMA PCBs vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door JoetjeF op 15-04-2005 11:00 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Topicstarter
Thnx great info!! strax lekker puzzelen en online veilingsites afpluizen ;) _/-\o_

Pagina: 1