[SuSE 9.2] fstab verprutst en bootloader weg

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
:P Hey, een vraagje. Ik heb onlangs SuSe 9.2 geïnstalleerd - na het al eens met Mandrake, Slackware en Fedora 2 en 3 te hebben geprobeerd - en deze keer beviel het mij erg goed :). NTFS-partities kan ik probleemloos uitlezen, ze worden automatisch gemount, YaST is een erg aangename ervaring, vergeleken met de tools van andere distro's,...

Het probleem
Maar prutsen heb ik altijd graag gedaan, dus ook SuSE moest eraan geloven :p. Programmaatjes geïnstalleerd, beetje geprutst aan de configuratie, firewal enz., en omdat ik toch bijna volledig zou willen overstappen naar Linux, wou ik dus ook mijn NTFS-partities naar ext3 omzetten (toch al een paar, om te beginnen). Dus wis ik in Windows de bewuste partitie. Daarna boot ik SuSE, en dan krijg ik de melding 'kernel panic blabla' - hij kan de partitie niet mounten dus blokkeert hij.

De pogingen (jammerlijk gefaald)
Goed, dan maar mijn installatie repareren dacht ik, boot vanaf SuSE-cd, en omdat ik al problemen gehad had met een geüpdate installatie (waarmee mijn niet aangepaste bootloader niet overweg kon), vraag ik hem dus ook om een nieuwe bootloaderconfiguratie weg te schrijven. Ik heb dus een boot floppy voor Linux (voorlopig blijf ik braaf van mijn mbr), maar hij gaf elke keer errors - heb 10 keer geprobeerd ofzo. Mijn boot floppy is dus ook compleet gewist, dus nu heb ik niks meer.

Ik heb ook nog de rescue-installatie vanop de dvd geboot, maar daar ben ik niet veel verder mee geraakt... Ik heb mijn drives niet gemount kunnen vinden. Heb al geprobeerd een boot floppy te maken via shell van rescue system, maar blijkbaar moest mijn linux-install op de hd daarvoor gemount zijn, en dat was mij ni gelukt 7(8)7. Mooie tutorial geplukt van internet, maar toen ik bestanden van mijn hd nodig had zat ik dus vast. Ik kon dus ook niet mijn fstab wijzigen, kon er simpelweg niet aan.
Heb ook al met Fedora rescue disk geprobeerd, maar blijkbaar is die alleen voor Fedora-installaties.
Ook van Knoppix geboot, met root geprobeerd om fstab te wijzigen, maar dan kreeg ik geen toegang. Begint tegen te steken. :( :(

Ik heb wel op het internet een image enz. gevonden waarmee ik een linux bootdisk vanuit windows kan maken, maar kan die gebruikt worden voor elke distributie, dus ook voor mijn SuSE? Zoja, dan ben ik toch al een stapje dichter bij het probleem :).

Dus mijn vragen zijn:
- Hoe maak ik een goeie boot floppy (als bovenstaande oplossing niet werkt)
- Hoe kan ik mijn fstab wijzigen? Ik had ergens gelezen dat je op ctrl+c moest drukken wanneer je bij het booten die foutmelding over fstab krijgt, en dat ie dan gewoon boot. Klopt dat? Hij moet die bewuste partitie pas mounten na de linux-partitie, dus dat is ok lijkt mij. Of vergis ik mij?

Alvast bedankt voor de hulp :)

[ Voor 1% gewijzigd door Borromini op 12-04-2005 18:11 . Reden: Paar boze gezichtjes gesloopt, maar mijn frustratie blijft :'( ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi Borromini, je probleem zal zo wel opgepakt worden door wat anderen, maar doe me een plezier: je post stikt van de negatieve smileys, iets wat het lezen nou niet bepaald makkelijk maakt.... Dus probeer je emoties een beetje onder controle te houden, 8 negatieve smileys op een post maakt het allemaal wel heel negatief... ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Wel, heb maar clean install gedaan :(. Heb wel vanaf DVD mijn install kunnen booten, maar fstab wou toch niet mee, en ook de bootloader die ik aangemaakt had op een diskette (mooi volgens de aanwijzingen) zag het niet zitten. Dus ja.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 22:16

Flydude

Mighty pirate

Weet je zeker dat je de goede partitie verwijderd hebt? Ja toch? Dat weet je wel zeker toch?

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Flydude schreef op woensdag 13 april 2005 @ 17:37:
Weet je zeker dat je de goede partitie verwijderd hebt? Ja toch? Dat weet je wel zeker toch?
Ja hoor, had voor installatie van Linux een mooi overzicht van mijn schijfindelingen gemaakt, was /dev/hda5. Groottes enz. kwamen perfect overeen, dus...