Dvd+receiver+tv.Hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-02 16:21
Hoe moet of kan men een dvd het beste aansluiten aan de receiver en aan de tv.Ok ik veronderstel voor het beeld naar de tv met een goede scartkabel van QED of IXOS.Voor het geluid optische out dvd naar optische in receiver.
Nu ik heb ook s-video in en s-video out op mijn receiver en ik vond volgende site:

http://home.hetnet.nl/~andre2001/kabels.htm

Dit snap ik dus langs geen kanten he.

1.tussen DVD Speler en Televisie een lange Scart kabel.
2.Tussen DVD Speler en Receiver zit voor het beeld een S-Video To S-Video Kabel.
3.En voor het digitale geluid een optische kabel
4.Tussen Receiver en TV zit dan weer een S-Video To Scart

Dit is dus heel wat complexer dan enkel een optische kabel.Punt 1 vind ik logisch of je hebt geen beeld op tv.Voor wat is punt 2 goed?Punt 3 versta ik ook,anders geen digitaal geluid.En dan punt 4,er zit toch al een scart rechtstreeks van de dvd in de tv,waarom dan ook nog van receiver naar tv?
En kan receiver een videosignaal doorgeven?

Iemand die hier een verklaring voor heeft?

Ik heb als receiver een Denon AVR 1803.3 keer optisch in,4 keer s-video in en 1 s-video out.Ook 1 optisch out.En dan alle andere klassieke aansluitingen.Geen scart.
Mijn dvd speler is de Denon dvd 1910.

Verwijderd

Als je met je receiver meerdere videobronnen wilt inschakelen is het handiger om ook het beeld via de receiver laten lopen. Waarom? Als je naast je dvd ook een ps2 en je computer-tv-out wilt aansluiten op tv en receiver kun je alles (beeld en geluid) eerst naar receiver sturen. Op je receiver kun je dan switchen tussen de verschillende bronnen. Anders moet je met overschakelen/zappen afzonderlijk switchen voor beeld en geluid, da's een beetje een geklungel. De receiver 'doet' dus niks anders met je beeld behalve dan zorgen dat het juiste beeld naar de tv wordt doorgestuurd met tegelijkertijd het juiste geluid erbij naar de luidsprekers :)

(overigens, dit wist ik zelf nog niet, gevonden met deze search)

/edit: vandaar dus dat je receiver zoveel ingangen heeft en maar 1 uitgang. Als je hiervoor kiest is die scart van je dvd naar je tv dus niet nodig! Wat ik er nog aan zou willen toevoegen is een scartkabel van je televisie náár je receiver, met als ingang voor de tv een scartaansluiting en aan de andere kant 2 audiotulpen voor in de receiver. Heb je tv-geluid over je luidsprekers :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 15:16 ]

• Ivan4you
Mijn tv is rechtstreeks met twee tulpstekkers aangesloten op mijn receiver.Dus ik geniet van dolby prologic 2 van mijn tv.
Maar ik heb enkel een dvd speler,dus gans dat gedoe naar mijn receiver is in mijn geval niet nodig.En rechtstreeks van dvd naar tv met scart zal beter beeld geven door eerst naar de receiver te gaan neem ik aan?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24
Ivan4you schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 15:35:
Mijn tv is rechtstreeks met twee tulpstekkers aangesloten op mijn receiver.Dus ik geniet van dolby prologic 2 van mijn tv.
Maar ik heb enkel een dvd speler,dus gans dat gedoe naar mijn receiver is mijn geval niet nodig.En rechtstreeks van dvd naar tv met scart zal beter beeld geven door eerst naar de receiver te gaan neem ik aan?
In jouw geval is DVD--> scart--> TV & DVD --> toslink(optisch) --> Receiver voldoende.
Mocht je het als nog via de receiver willen hebben lopen is dat natuurlijk mogenlijk maar niet noodzakelijk.
Eventueel zou DVD --> coax (enkel tulp) --> Receiver ook mogenlijk zijn mocht je die aansluiting hebben. Maar dat maakt niet veel verschil (of helemaal geen verschil) met DVD --> toslink(optisch) --> Receiver

[ Voor 27% gewijzigd door Ad de Jong op 12-04-2005 15:42 ]

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Nee, en in principe kan er er inderdaad een beetje beeldverlies optreden, vanuit de vuistregel "hoe meer overgangen, hoe meer verlies", maar met een goede receiver zou dat al niet uitmaken en sowieso is het verschil dan alleen voor de kenners te zien. Maar goed, hoe dan ook, ik zou het ook zo doen: beeld direct naar tv dus :)

• Ivan4you
Thanks guy,s.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze vraag staat letterlijk in de AV FAQ:

AV FAQ; Veelgestelde vragen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp