[xhtml] Semantiek bij opsomming <abbr>

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:43
Mijn volgende dilemma tijdens het maken van een semantische website is het opsommen van abbreviations. Daar kan ik eigenlijk vrij kort over zijn:

Ik heb producten in een webshop die een bepaalde kwaliteit bevatten. Deze kwaliteiten zijn een afkorting. Bijvoorbeeld UNC wat staat voor 'Uncirculated'. Nou is het zo dat op de productpagina ik een <abbr>-tag gebruik waarmee je dus in Mozilla Firefox netjes ziet wat de afkorting UNC betekent.

Nu ga ik een pagina bouwen met daarop alle afkortingen en de betekenissen uitgelegd. Nu zijn daar meerdere mogelijkheden voor en ik weet niet wat nou de beste is. Het moet iig niet zo zijn dat je er overheen moet met je muis om de betekenis te zien.

Persoonlijk denk ik dat een definitielijst het beste is, beter dan een unordered list. Op internet zie ik echter alleen maar voorbeelden van waar geen afkortingen worden gebruikt. Daarom is mijn vraag of het voor afkortingen wel juist is een <dl> te gebruiken.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Zelf zou ik het gewoon in een definitielijst zetten, een unordered list is echt een lijstje en meer niet. Jij wilt een overzicht met de afkortingen <dt> en de betekenis(sen) <dd>

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

<abbr> werkt trouwens niet in IE, en de weergave van de title is afhankelijk van de UA. Op dit moment is het standaard gedrag het weergeven van de title in een tooltip, dus eigenlijk hoef je je daar geen zorgen over te maken. Maar mensen die de pagina afdrukken zijn hun verklaring voor de afkorting kwijt. Om dat te omzeilen kan je het volgende in je CSS zetten:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
@print{
 abbr[title],acronym[title]{
  content:attr(title);
 }
}

Bron: http://annevankesteren.nl...for-end-users#comment-850
Niet getest!

Tot zover even mijn stukje over abbr :P, nu ontopic:

Met een definition list kan je heel mooi die dingen weergeven, het zorgt voor een duidelijke ordening en weergave. Voorbeeldje Ik weet het, hij valideert niet :)

[ Voor 37% gewijzigd door AtleX op 12-04-2005 13:34 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

@hierboven, in IE werkt dit sowieso niet, in ff en moz werkt het content property niet voor elementen, dus dat zou je liever zo doen:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
@print{
 abbr[title]:after,acronym[title]:after {
  content:'(' attr(title) ')';
 }
}

en overigens alleen maar een title erbij doen, de eerste keer dat je 'm tegen komt, daarna weet je het wel

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 13:21 ]

Verwijderd

Het werkt in Opera. (mophor, wellicht handig om een spatie toe te voegen zodat het niet direct aan de afkorting geplakt is?)

Een definitielijst is het beste. Met eventueel in de DT nog een ABBR om de tekst heen zetten mocht het een afkorting betreffen. Voor termen zou je nog DFN kunnen gebruiken.

Verwijderd

dan ook alleen de eerste keer ("the defining instance"), net als het title attribuut

spatie: mja, wel slim ja :D

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:43
Bedankt voor alle input! Dat dl het beste is wist ik stiekem natuurlijk wel, maar ik vraag me toch af of er niet iets anders had moeten zijn.

De afdruk tip houd ik even in gedachten, dat kan altijd nog van pas komen! Voorlopig zorg ik eerst dat het in de browsers goed werkt, met de printversie en spraakversie ga ik later aan de slag.
Pagina: 1