Dames en heren,
Zoals al in de topic naam staat heb ik problemen met pam_abl. Ik draai gentoo, en houd deze netjes up to date met emerge. Gentoo zelf kent pam_abl niet, dus deze heb ik met de hand binnen gehaald, gecompileerd en geinstalleerd (niet moeilijk: make && make install).
Ik heb dit gedaan omdat ik de nodige pogingen langs heb zien komen om mijn SSH servertje via brute force binnen te komen. Dat wil ik uiteraard graag voorkomen en buiten de voor de hand liggende oplossingen (geen root toestaan op SSH, alleen v2 toestaan, etc) wilde ik het graag nog een stapje verder dichttimmeren.
Ik kwam in mijn zoektocht pam_abl tegen. Mijn configuratie files staan hieronder. Ik weet dat nu pam_abl twee keer wordt aangeroepen als je met ssh binnen probeert te komen, maar dat lijkt me op het eerste gezicht geen probleem. Het grote probleem is dat er geen database wordt aangelegd van authenticatie pogingen, goed of fout. Deze files zouden in /var/lib/abl moeten komen te staan, deze directory bestaat. Ik heb 'em voor test ook maar a+rw gegeven maar ook dit helpt niet. Ik heb de debug switch aangezet maar zie hier ook geen foutmeldingen in langs komen. Ik snap 'em dus gewoon even niet meer..... Wat doe ik fout? De man pages van pam_abl blinken niet uit in duidelijkheid en er is vrijwel geen verdere info over te vinden...
Zoals al in de topic naam staat heb ik problemen met pam_abl. Ik draai gentoo, en houd deze netjes up to date met emerge. Gentoo zelf kent pam_abl niet, dus deze heb ik met de hand binnen gehaald, gecompileerd en geinstalleerd (niet moeilijk: make && make install).
Ik heb dit gedaan omdat ik de nodige pogingen langs heb zien komen om mijn SSH servertje via brute force binnen te komen. Dat wil ik uiteraard graag voorkomen en buiten de voor de hand liggende oplossingen (geen root toestaan op SSH, alleen v2 toestaan, etc) wilde ik het graag nog een stapje verder dichttimmeren.
Ik kwam in mijn zoektocht pam_abl tegen. Mijn configuratie files staan hieronder. Ik weet dat nu pam_abl twee keer wordt aangeroepen als je met ssh binnen probeert te komen, maar dat lijkt me op het eerste gezicht geen probleem. Het grote probleem is dat er geen database wordt aangelegd van authenticatie pogingen, goed of fout. Deze files zouden in /var/lib/abl moeten komen te staan, deze directory bestaat. Ik heb 'em voor test ook maar a+rw gegeven maar ook dit helpt niet. Ik heb de debug switch aangezet maar zie hier ook geen foutmeldingen in langs komen. Ik snap 'em dus gewoon even niet meer..... Wat doe ik fout? De man pages van pam_abl blinken niet uit in duidelijkheid en er is vrijwel geen verdere info over te vinden...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| #%PAM-1.0 auth required /lib/security/pam_env.so auth required /lib/security/pam_abl.so config=/etc/security/pam_abl.conf auth sufficient /lib/security/pam_unix.so likeauth nullok shadow auth sufficient /lib/security/pam_ldap.so use_first_pass auth required /lib/security/pam_deny.so account sufficient /lib/security/pam_ldap.so account sufficient /lib/security/pam_unix.so account sufficient /lib/security/pam_deny.so password required /lib/security/pam_cracklib.so retry=3 password sufficient /lib/security/pam_unix.so nullok md5 shadow use_authtok password sufficient /lib/security/pam_ldap.so use_authtok password required /lib/security/pam_deny.so session required /lib/security/pam_limits.so session required /lib/security/pam_unix.so session required /lib/security/pam_mkhomedir.so skel=/etc/skel umask=0 session optional /lib/security/pam_ldap.so |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| #%PAM-1.0 auth sufficient /lib/security/pam_ldap.so use_first_pass auth required /lib/security/pam_abl.so config=/etc/security/pam_abl.conf auth required pam_stack.so service=system-auth auth required pam_shells.so auth required pam_nologin.so account sufficient /lib/security/pam_ldap.so account required pam_stack.so service=system-auth password required pam_stack.so service=system-auth session required pam_stack.so service=system-auth |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| # /etc/security/pam_abl.conf # debug host_db=/var/lib/abl/hosts.db host_purge=1d host_rule=*:10/1h,30/1d user_db=/var/lib/abl/users.db user_purge=1d user_rule=*:3/10m |
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 11:21 . Reden: Schoonheidsfoutjes ]