[ZeelandNet] -> PC moet zonder firewall op internet

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb eens even een vraag.

Ik heb een PC opnieuw moeten installeren, omdat deze veel problemen gaf met de internetverbinding. PC zit via de kabel aangesloten op het netwerk van ZeelandNet.

Alles werkt nu, behalve het versturen van email. Na een telefoontje naar de helpdesk blijkt dat het email-account geblokkeerd is vanwege het versturen van spam/virussen. Dit is automatisch gedaan door ZeelandNet.

Nu is hun vraag of ik morgen de PC kan aanzetten zonder firewall. Dit gedurende de periode 09:00 - 12:00, zodat ze de PC kunnen scannen op zooi. Dat is dus 3 uur een PC op internet, die dan dus volledig open staat voor elke mogelijke persoon die er maar iets mee wil gaan doen. Denk hierbij ook aan eventuele wormen die actief zijn op internet. Ik heb gelezen dat een PC max. 18 minuten op internet kan zitten voordat hij besmet is.

Ik draai op die PC mcafee antivirus en firewall.

Vraag is nu:

Mag een provider deze eisen stellen. Ik kreeg de garantie dat er niets met de PC zou kunnen gebeuren, en dat deze na deze periode nog gewoon vrij zou zijn van alle mogelijke zooi die je je maar kan bedenken. Ikzelf kan hier niet bij, en de garantie die zij mij beloven kunnen ze ook niet waarmaken. Mijn idee is nu dan ook om een grondige scan uit te gaan voeren en de kosten die mijn "klant" daarvoor maakt (ik wil er ook iets mee verdienen) te verhalen op ZeelandNet. Ook ben ik er niet van gediend dat een provider een PC gaat scannen.

Wat vinden jullie hiervan?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Als je ervoor zorgt dat je Windows update draait en alle updates (incl. een eventuele sp2 voor xp) hebt hoef je daar niet zo bang voor te zijn lijkt mij.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 18:00
Als jij je pc helemaal opnieuw inricht, met laatste updates en beveiligingspatches (o.a. sp2). Hoe kan het dan in hemelsnaam mogelijk zijn dat je pc nog besmet is met worms, trojans etc :/

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 13:52
Firewall is zeker wel een belangrijk iets, maar het is niet heilig. Een firewall zorgt er eigenlijk vooral voor dat problemen voorkomen kunnen worden. In principe ben je op internet ook veilig met alle nieuwe updates, alleen mocht er een nieuw lek ontdekt worden, dan zorgt de firewall ervoor dat je daar niet kwetsbaar voor bent (kort door de bocht gezegd).

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het lijkt mij ook sterk dat je provider je pc helemaal kan scannen op afstand.

Ik weet dat het bij andere providers iig anders werkt. Daar word je geblokkeerd, en op het moment dat jij kan aantonen dat de pc 'clean' is, word je weer aangesloten.

Dat je de kosten van een eigen scan kan verhalen op Zeelandnet, lijkt heel sterk, aangezien Zeelandnet nergens de fout in gaat.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:06

liberque

Vrijzinnig!

Mijn idee is nu dan ook om een grondige scan uit te gaan voeren en de kosten die mijn "klant" daarvoor maakt (ik wil er ook iets mee verdienen) te verhalen op ZeelandNet. Ook ben ik er niet van gediend dat een provider een PC gaat scannen.
Ik ben zeker geen Zeelandnet fan, maar vind je je eigen verhaal nou ook niet een beetje krom. Je "Klant" heeft de smtp server van Zeelandnet misbruikt om spam of weet ik wat voor abuse te verzenden. Je moest eens weten wat voor een gezeik dat kan opleveren voor Zeelandnet en dus al hun andere klanten bij RBL's ed. Nogal wiedus dus dat ze niet zomaar de verbinding open gooien zonder dat ze zeker weten dat jouw "klant" schoon is. Nu is de methode die ze daarvoor hanteren niet echt orthodox maar best wel begrijpelijk. (je moest eens weten hoeveel klanten zeggen "schoon" te zijn en daarop vrolijk verder gaan met troep rondsturen). Ik denk daarom dat je niets kan verhalen op Zeelandnet, sterker nog.. ik vind dat je van geluk mag spreken dat Zeelandnet niks op je "klant" verhaalt.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 16:45
De provider KAN nieteens jouw pc scannen, alleen op openstaande poorten en kijken of er traffic op bv poort 25 is (mailserver)

Zonder firewall op internet kan prima, alleen moet je wel zorgen dat je niets deelt en je pc up-to-date hebt mbt security patches. Firewall is in principe extra, zolang je alles up-to-date hebt en onder controle hebt.

Kosten verhalen is helemaal niet van toepassing, de ISP zorgt niet voor overlast, dat is die PC, die staat meuk te versturen. ISP zou theoretisch de klant nog kosten in rekening kunnen brengen, DIE houd zich niet aan de voorwaarden.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Misschien dat ze gewoon je verbinding van je modem -> internet blokkeren en gaan luisteren naar uitgaande zooi?

Op die manier kunnen ze zien wat voor spul jouw pc probeert weg te sturen

Maar ik zou ook geen provider op m'n PC moeten hebben. Ik heb wel 's contact met die (technische) servicedesks gehad, en vond het niveau bedroevend. (geen zeelandnet btw)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• sus

sus

Topicstarter
Uiteraard draait winXP-SP2. Ook is hij volledig compleet qua updates. Toch zet er ik mijn vraagtekens bij.Iedereen weet dat er nog genoeg gaten in windows zitten waar iedereen door naar binnen kan. En SP2 houdt qua beveiliging al weer een eind op als de firewall uit moet. Want dan staat ie gewoon met een bak open poorten waar je koud van wordt. Ik zit dus te denken aan dat soort wormen als MS-Blaster (niet die, want daar istie voor gepatched, maar varianten die nog niet gepatched zijn) of trojans die een poortscan uitvoeren en zichzelf installeren. Ik zet never nooit een pc op internet die niet voldoet aan de volgende 5 punten:

• Antivirus (met elke week auto. updates)
• Firewall
• Windows Update (automatisch if n00b, ik doe het handmatig op mijn eigen PC)
• Anti Spyware
• Anti Spam

En dat moet ik dus nu wel gaan doen. Ik draai overigens alleen het TCP/IP protocol op de netwerkkaart, de rest vind ik niet nodig.

• sus

sus

Topicstarter
liberque schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:07:
Ik ben zeker geen Zeelandnet fan, maar vind je je eigen verhaal nou ook niet een beetje krom. Je "Klant" heeft de smtp server van Zeelandnet misbruikt om spam of weet ik wat voor abuse te verzenden. Je moest eens weten wat voor een gezeik dat kan opleveren voor Zeelandnet en dus al hun andere klanten bij RBL's ed. Nogal wiedus dus dat ze niet zomaar de verbinding open gooien zonder dat ze zeker weten dat jouw "klant" schoon is. Nu is de methode die ze daarvoor hanteren niet echt orthodox maar best wel begrijpelijk. (je moest eens weten hoeveel klanten zeggen "schoon" te zijn en daarop vrolijk verder gaan met troep rondsturen). Ik denk daarom dat je niets kan verhalen op Zeelandnet, sterker nog.. ik vind dat je van geluk mag spreken dat Zeelandnet niks op je "klant" verhaalt.
Als er op die PC, doordat die zonder Firewall op internet moet, ineens een nieuwe install gedaan moet worden (in het ergste geval), dan maakt mijn klant dus extra kosten, terwijl het dan dus wel de schuld is van ZeelandNet. Zij eisen dat ik zonder beveiliging op internet ga.
ZieMaar! schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:04:
Het lijkt mij ook sterk dat je provider je pc helemaal kan scannen op afstand.

Ik weet dat het bij andere providers iig anders werkt. Daar word je geblokkeerd, en op het moment dat jij kan aantonen dat de pc 'clean' is, word je weer aangesloten.

Dat je de kosten van een eigen scan kan verhalen op Zeelandnet, lijkt heel sterk, aangezien Zeelandnet nergens de fout in gaat.
Zoals ik het begrepen heb moet er een tooltje geinstalleer worden.
J2pc schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:08:
Misschien dat ze gewoon je verbinding van je modem -> internet blokkeren en gaan luisteren naar uitgaande zooi?

Op die manier kunnen ze zien wat voor spul jouw pc probeert weg te sturen

Maar ik zou ook geen provider op m'n PC moeten hebben. Ik heb wel 's contact met die (technische) servicedesks gehad, en vond het niveau bedroevend. (geen zeelandnet btw)
nee, ik kon gewoon internetten enzo. Dus ik wordt niet van internet getrapt. Was het maar waar, dan was het hele probleem opgelost. Gewoon intern IP geven, klaar.
Pagina: 1