[XP SP2] svchost.exe crasht elke keer

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik zet zojuist na een heerlijk weekend mijn werkbak weer aan, en het eerste wat ie meldt bij het opstarten (bij "Windows wordt gestart..." al):
[svchost.exe]
De instructie op 0x77c17e9f verwijst naar geheugen op 0x00000000. De lees- of schrijfbewerking ("read") op het geheugen is mislukt.
Als ik een heeeeeele poos wacht, kan ik eindelijk inloggen. In totaal duurt het opstarten zeker 10 minuten. Eenmaal ingelogd kan ik naar computerbeheer, alwaar ik in het services-paneeltje kan zien dat heel veel services niet gestart zijn. Een daarvan is de beruchte RPC-service. Die RPC-service helpt waarschijnlijk al die andere services mee de afgrond in.

Als ik de RPC-service zelf probeer te starten, dan crasht ie net zo hard. Als ik het foutmelding-schermpje wegklik, dan komt ie uiteraard met de medeling dat Windows binnen een minuut afgesloten wordt (dus ff "shutdown -a" in een commandprompt in dit te omzeilen).

In het event log staan een aantal fouten ten tijde van de RPC crashes, maar ik kan niet de eigenschappen opvragen. Dat is een van de vele dingen die het niet doen.

Een sidenote: ik heb dit weleens eerder gehad, toen het een direct gevolg van het installeren van SP2 was. Nu echter staat SP2 er al een paar maanden op...

Ohja en nee, het is géén Blaster worm.

日本!🎌

Verwijderd

Heb je oa al gescand op spy,- en andere malware, want svchost.exe wordt door die rommel ook vaak gebruikt. En zoals we weten is spy,- en malware nou niet echt netje geprogged en veroorzaakt snel een conflict (en dan vaak nog eens met andere spy,- en malware).

• cryhtorchild
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

Welke processen heb je allemaal draaien? Heb ongeveer het zelfde gehad door een stukje spyware dat zich voordeed als svchost.exe
Met hijackthis zou je eens kunnen kijken of er wat tussen zit wat er niet tussen hoort.

Fucking... What the fuck. Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK.

• cryhtorchild
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

2 zielen, 1 gedachte.... :+

Fucking... What the fuck. Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het is *echt* de RPC service die crasht. Lijkt me dus geen malware. Want zoals ik zei, kan ik het reproduceren door in het services-paneeltje de RPC-service handmatig te starten... Maargoed, Ad-aware staat nu een zo aggressief mogelijk scan te doen.

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Goed, inmiddels ook al via het register het opstartaccount van de RPC service van NetworkService in LocalSystem veranderd: helpt niet. Ik heb zelfs de rpcss.dll van een andere XP SP2 computer naar mijn werkbak gekopiëerd: helpt ook niet. Ohja, zelfs in veilige modus crasht het ding.

Ad-aware is inmiddels ook klaar. Hij heeft alleen wat tracking cookies gevonden. Die kunnen deze problemen natuurlijk niet veroorzaakt hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door _Thanatos_ op 12-04-2005 11:37 ]

日本!🎌

Verwijderd

Nou dan zou ik het ook niet 1-2-3 weten. Mogelijk kan je uitzoeken welke service deze hangup veroorzaakt door ze één voor één na te lopen via bv msconfig te gebruiken in de veilige modus (vooropgesteld dat je de veilige modug nog kunt bereiken).

Dit weekend bijvoorbeeld een helemaal hangend systeem proberen te repareren, wat hing wegens de McAfee-service :(
Pagina: 1