Waarom 192.168.*.*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.771 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een project voor school. Dit project gaat over een server en client en router.
Nu weet ik dat 192.168.0.* standaart is voor netwerken nu vroeg ik mij af hoezzo?
dit kan toch ook een willekeurig ander ip nummer zijn. Ik heb dit al nagezocht op google zonder enig resultaat. wie heeft het antwoordt

mvg erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan de router ook een andere DHCP range geven ;)
Dan geeft hij ook gewoon een ander ip :)

Het is blijkbaar gewoon een standaard :)

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 12-04-2005 10:02 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:55

TweakBoy

---

het is een standaard voor kleine netwerken, zoals voor thuisgebruik.

voor grotere netwerken heb je 10.0.x.x range beschikbaar..

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ja, kan wel.. maar de 192.168.x.x is een private reeks. Geen enkele computer rechtstreeks op het inet gebruikt deze reeks.. En dus voorkom je zo mogelijke ip-conflicten

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Deze IP adressen zijn voor interne netwerken:
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255
En 169.254.0.0 -169.254.255.255

Dit omdat deze gereserveerd zijn voor dit doel.

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:13
idd bepaalde netwerkranges zijn gereserveerd om intern te werken.

192.168.x.x
172.16.x.x
10.x.x.x
169.254.x.x

edit; te laat ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Dix0r op 12-04-2005 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Uit nieuwsgierigheid: hoe heb je gezocht dan?
[google=192.168] geeft meteen http://www.experts-exchange.com/Networking/Q_20631356.html, die linkt meteen door naar http://www.ietf.org/rfc/rfc1918.txt dat alle antwoorden geeft.

Nee het is niet standaard voor een netwerk (heel internet is ook een netwerk!), wel vrij standaard voor veel LAN's omdat het een van de non-routable ranges is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zie RFC1918 :)

Doh, F_J_K :P

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 12-04-2005 10:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor F_J_K ik heb daar ook gekeken maar voor het antwoord moet je je er aan melden. maar hoe komt men dan aan dat nummer is het van"het zijn wel leuke nummers die gebruik ik". of zit er nog een logica achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die ranges zijn gewoon gereserveerd door IANA voor dit soort doeleinden, zit verder niet echt logica achter :)
ze hebben een /8, /12 en /16 gereserveerd voor prive netwerken (deze mogen dus niet announced worden) en ook een /16 voor APIPA (welke je ook niet mag announcen) :)
Ze hebben een permanent plekje in de martians :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

http://www.ietf.org/rfc/rfc1918.txt:
3. Private Address Space

The Internet Assigned Numbers Authority (IANA) has reserved the
following three blocks of the IP address space for private internets:

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)
Die /n prefix, wil niets anders zeggen, dan het aantal bitjes die gebruikt word, voor de dinges*... :9
( * Ben er de naam van kwijt, maar het is voor het eerste deel van een IP-adres) :X
En die bepaalt de 10, 172 en 192 ;)
Correct me if I'm wrong ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 12-04-2005 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

GJ-tje schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:12:
[...]
Die /n prefix, wil niets anders zeggen, dan het aantal bitjes die gebruikt word, voor de dinges*... :9
( * Ben er de naam van kwijt, maar het is voor het eerste deel van een IP-adres) :X
Dinges* is het aantal bitjes dat gebruikt wordt voor het subnet adres.
Dit geeft aan welke bits zijn voor het netwerk gedeelte en welke om een host aan te duiden.
/8 is dus 8 bits in het subnet: 255.0.0.0
Nu weet je dus dat de eerste 8 bits (alles voor de 1e punt) is om het netwerk aan te duiden en de rest om een host aan te duiden in een IP adres.

Zo, ff MBO kennis weer opgehaald

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyspoz
  • Laatst online: 14-08 07:47

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Wat jij wilt weten eeerik is volgens mij gewoon de complete basis van TCP/IP netwerk. Kijk daarvoor effe op google. Is serieus heel veel over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jeldert schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:18:
[...]

Dit geeft aan welke bits zijn voor het netwerk gedeelte en welke om een host aan te duiden.
Nu weet je dus dat de eerste 8 bits (alles voor de 1e punt) is om het netwerk aan te duiden en de rest om een host aan te duiden in een IP adres.

offtopic:
Thnx, was het ff kwijt, vorig jaar op school (MBO) nog gehad... O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

GJ-tje schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:12:
[...]
Aantal bits dat gebruikt wordt voor de host adressering in een subnet. Dit betekent bij een /16 subnet dat je dus nog 16 bits kan gebruiken voor het netwerk gedeelte en ook 16 bits voor de hosts.
Duzzz bij een /3 netwerk hou je dus nog 29bits over om als netwerk gedeelte te fungeren. Ook wel het netwerkadres (en andere benamingen alnagelang waar je werk/bent).
In een /3 netwerkje kan 7 nummers maken, 1 gebruik je voor het subnet (onderste, zoals de 0 als je een subnet hebt dat begint bij 0), 1 voor de broadcast (het hoogste nummer, hier 7 in mijn mini-voorbeeldje). Dan hou je nog 5 werkelijke ip-adressen over voor je subnetje om te gebruiken voor hosts. Maar goed ... dat is eigenlijk ook weer 4 als je nog een router wilt aansluiten om van je mini-voorbeeld-subnetje af te komen. De router heeft ook een ip-nummertje nodig.

Waar is de link naar de Wiki-pagina van GoT?
Jeldert schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:18:
[...]

* VisionMaster heeft hier iets gezegd, maar wat dat was ...zoek je maar in de Google cache, want het was mij ietsje te dom om te laten staan :+

[ Voor 28% gewijzigd door VisionMaster op 12-04-2005 11:10 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Nee je mag je aanmelden maar dat moet niet, je moet scrollen tot voorbij de reclame ;)
Maar als je zoiets al wel had gevonden, zeg dat dan ook. Hoeven wij geen "dubbel werk" te doen en anders lijkt het wat lui.

RFC 917 is ook interessant.
Logica in de 10 172 192: niet dat ik weet. Je moet toch wat kiezen.
Hierbij dan :P De "eerste getallen" zijn AFAIK redelijk willekeurig gekozen. Het eerste deel van een IP adres is het net ID, het tweede deel host ID. De /12 bepaald het deel dat net ID is (dus hoe groot het lokale netwerk is), niet het net ID zelf. Zie dus Jeldert in "Waarom 192.168.*.*"

Maar inderdaad is er enorm veel te vinden over hoe IP adressen zijn opgebouwd.

Edit:
VisionMaster schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:25:
Vooralsnog staat 'ie hier: http://gotwiki.spider007.net/GoTwiki/Hoofdpagina :)

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 12-04-2005 10:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Als ik deze thread doorlees, krijg ik zo'n vreselijk gevoel van... Tja... Kweenie...

Ok, ik leg 't uit:

TS stelt een vraag, zoiets als 'Ik zie dat de lucht blauw is. Ik weet dat de lucht blauw is. Iedereen vertelt mij ook dat de lucht blauw is, ik heb zelfs gezocht op internet en idd, daar wordt óók gezegd dat de lucht blauw is. Nu vraag ik me af: waaróm is de lucht blauw?'

Een legitieme vraag lijkt mij. 't Is goed om je af te vragen waarom iets zo is.

Maar wat krijgt hij van bijna iedereen als antwoord? 'De lucht is blauw. Dat kun je toch vinden op internet?' of 'Ik heb even gekeken en de lucht is blauw.' en natuurlijk de giller 'De lucht is blauw omdat dat zo is besloten.' :)

Ja, hallo! Dat vráágt-ie helemaal niet! Hij vraagt waaróm de lucht blauw is! En dan zijn er drie mogelijke antwoorden:
1) 'Dat weet ik niet.'
2) 'Dat is zo omdat dat vrij willekeurig is vastgesteld door een groep mensen die kop/munt gooiden.'
3) 'Dat is zo omdat blabla... zonlicht... blabla... breking... blabla... atmosfeer...'

Of lees ik zelf nou de vraag van TS helemaal verkeerd? ;)

Oh ja, voor ik 't vergeet: ik weet niet waarom 192.168.x.y standaard wordt gebruikt en niet bijvoorbeeld 201.13.x.y. :+

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 14:23
cyspoz schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:18:
Wat jij wilt weten eeerik is volgens mij gewoon de complete basis van TCP/IP netwerk. Kijk daarvoor effe op google. Is serieus heel veel over te vinden.
ik zie nergens deze vraag van erik?

reactie@erik:
quote: erik
Voor F_J_K ik heb daar ook gekeken maar voor het antwoord moet je je er aan melden. maar hoe komt men dan aan dat nummer is het van"het zijn wel leuke nummers die gebruik ik". of zit er nog een logica achter?
de logica hierachter is zoals vermeld door meerdere gotters het feit dat deze ooit in het verleden vastgelegd zijn voor gebruik in private niet routeerbare netwerken

waarschijnlijk zal het wel grabbelton gebeuren zijn geweest of iemands geluksgetal..

hier nog enkele linkjes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Private_ip_address hierin wordt ook weer verwezen naar http://www.ietf.org/rfc/rfc1918.txt

[ Voor 11% gewijzigd door Antiloop op 12-04-2005 10:37 ]

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:07:
Om even deze vraag te beantwoorden: Het zijn afspraken die gemaakt zijn. Dit houdt onder andere in dat routers bijvoorbeeld niet routeren a.d.h.v. deze afspraken. Dus is het geschikt om er intern mee te werken, omdat deze ip-adressen niet over routers heen gaan.

Binnen zo'n 192.168 netwerk is het een ander verhaal, daarbinnen zou je best routers kunnen gebruiken die wel 192.168.* routeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Jiffy schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:27:
Als ik deze thread doorlees, krijg ik zo'n vreselijk gevoel van... Tja... Kweenie...

[... SNIP...]

Oh ja, voor ik 't vergeet: ik weet niet waarom 192.168.x.y standaard wordt gebruikt en niet bijvoorbeeld 201.13.x.y. :+
Als je geinteresseerd bent ... ik kan iemand mailen of hij de notulen kan vinden van de vergadering waarin dit ooit eens is besloten. Dat is namelijk bij de ICANN geweest en de IETF heeft het als standaard goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Aantal bits dat gebruikt wordt voor de host adressering in een subnet. Dit betekent bij een /16 subnet dat je dus nog 16 bits kan gebruiken voor het netwerk gedeelte en ook 16 bits voor de hosts.
Duzzz bij een /3 netwerk hou je dus nog 29bits over om als netwerk gedeelte te fungeren. Ook wel het netwerkadres (en andere benamingen alnagelang waar je werk/bent).
In een /3 netwerkje kan 7 nummers maken, 1 gebruik je voor het subnet (onderste, zoals de 0 als je een subnet hebt dat begint bij 0), 1 voor de broadcast (het hoogste nummer, hier 7 in mijn mini-voorbeeldje). Dan hou je nog 5 werkelijke ip-adressen over voor je subnetje om te gebruiken voor hosts. Maar goed ... dat is eigenlijk ook weer 4 als je nog een router wilt aansluiten om van je mini-voorbeeld-subnetje af te komen. De router heeft ook een ip-nummertje nodig.

[...]

Dude, een /8 is een subnet van 8bits en zou een subnetmasker hebben van 255.255.255.0
toon volledige bericht
Ehm dude, je doet 't echt precies verkeerd om.

/3 is een _groot_ netwerk, niet een netwerkje waar 8 adressen in kunnen. Da's een /29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
VisionMaster schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:30:
[...]

Als je geinteresseerd bent ... ik kan iemand mailen of hij de notulen kan vinden van de vergadering waarin dit ooit eens is besloten. Dat is namelijk bij de ICANN geweest en de IETF heeft het als standaard goedgekeurd.
Zou heel relaxed zijn als je dit zou sturen dan heb ik tenminste iets om me zelf te onderbouwen als ze vragen waarom ik deze IP-rank gebruik alvast bedankt owhhja mail adres is erikzuydendorp@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[mierenneuk-en-bijdehand-modus]
Ja, hallo! Dat vráágt-ie helemaal niet! Hij vraagt waaróm de lucht blauw is!
Kwam daar wel een plaatje over tegen van de week... Op internet... O+
Te weten: http://math.ucr.edu/home/...ral/BlueSky/blue_sky.html

Dus ook het 'waarom is de lucht blauw' is óók op internet... En de vraag 'waarom 192.168.*.* is er dus ook wel te vinden... ;)
Je kan ook [google=lucht blauw]... ;)
[/mierenneuk-en-bijdehand-modus]
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:41:
Zou heel relaxed zijn als je dit zou sturen dan heb ik tenminste iets om me zelf te onderbouwen als ze vragen waarom ik deze IP-rank gebruik alvast bedankt owhhja mail adres is erikzuydendorp@hotmail.com
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar, dus mijn vraag is eerder, of je het hier op het forum kan / wil posten? :? _/-\o_

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 12-04-2005 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 14:23
Arnout schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:28:
[...]

Om even deze vraag te beantwoorden: Het zijn afspraken die gemaakt zijn. Dit houdt onder andere in dat routers bijvoorbeeld niet routeren a.d.h.v. deze afspraken. Dus is het geschikt om er intern mee te werken, omdat deze ip-adressen niet over routers heen gaan.

Binnen zo'n 192.168 netwerk is het een ander verhaal, daarbinnen zou je best routers kunnen gebruiken die wel 192.168.* routeren.
binnen een 192.168 netwerk is het inderdaad om mogelijk om te routeren tussen verschillende subnetten bijv:

192.168.0.x eigen netwerk locatie 1
192.168.1.x eigen netwerk locatie 2
192.168.3.x klant netwerk locatie 3

192.168.1.x bereikt 192.168.3.x via 192.168.0.x (verbonden via vpn, maar zonder routes doen ze niets met elkaar..)

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 08:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Waarom zou je je kan gewoon zeggen dat je je aan de RFC houdt. Hoe die RFC tot stand is gekomen is toch niet zo belangrijk.
Arnout schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:28:
[...]

Binnen zo'n 192.168 netwerk is het een ander verhaal, daar binnen zou je best routers kunnen gebruiken die wel 192.168.* routeren.
Tuurlijk routeren routers deze addressen wel. Echter ze moeten er dan wel een route voor hebben. Routers op het internet zullen deze dan ook niet hebben. Je kan ook prima gemixte netwerken hebben.

Bij cisco bestel je geen private of public ip router. Gelukkig maar anders zou NAT van private naar public een stuk lastiger worden

[ Voor 61% gewijzigd door TrailBlazer op 12-04-2005 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-08 09:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat de vraag waarom 10.x.x.x, 172.16.x.x en 192.168.x.x gekozen zijn erg nutteloos is. Waarschijnlijk omdat dit de eerste ranges waren die vrij waren. Waarom heeft DoD 11.x.x.x, ATT 12.x.x.x, Xerox 13.x.x.x? Gewoon omdat ze uitgegeven zijn.
Volgens mij zijn er trouwens best nog wat class A networks vrij. * Maasluip vraagt zich af wat InterNic voor zo'n subnet vraagt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

[...]

[...]

Dude, een /8 is een subnet van 8bits en zou een subnetmasker hebben van 255.255.255.0
toon volledige bericht
Dude, ik heb net m'n CCNA 1 & 2 afgerond, en ik kan je met redelijke zekerheid vertellen dat een /8 achter een IPadres aangeeft dat de eerste 8 bits van het IP-adres behoren bij het netwerkadres. (dus een subnetmask van 255.0.0.0

In het subnetmask wordt namelijk aangegeven hoeveel bits voor het netwerk gereserveerd zijn. (8 dus). Dan hou je nog 3x8 = 24 bits over voor het host gedeelte.
subnetten is uiteraard een ander vehaal.

Over de logica.
Een gedeelte van de logica wordt hier uit de doeken gedaan. CCNA1 module 9 Hoofdstuk 2.4
Copyright Cisco Network Academy
To accommodate different size networks and aid in classifying these networks, IP addresses are divided into groups called classes. This is known as classful addressing. Each complete 32-bit IP address is broken down into a network part and a host part. A bit or bit sequence at the start of each address determines the class of the address. There are five IP address classes as shown in Figure .

The Class A address was designed to support extremely large networks, with more than 16 million host addresses available. Class A IP addresses use only the first octet to indicate the network address. The remaining three octets provide for host addresses.

The first bit of a Class A address is always 0. With that first bit a 0, the lowest number that can be represented is 00000000, decimal 0. The highest number that can be represented is 01111111, decimal 127. The numbers 0 and 127 are reserved and cannot be used as network addresses. Any address that starts with a value between 1 and 126 in the first octet is a Class A address.

The 127.0.0.0 network is reserved for loopback testing. Routers or local machines can use this address to send packets back to themselves. Therefore, this number cannot be assigned to a network.

The Class B address was designed to support the needs of moderate to large-sized networks. A Class B IP address uses the first two of the four octets to indicate the network address. The other two octets specify host addresses.

The first two bits of the first octet of a Class B address are always 10. The remaining six bits may be populated with either 1s or 0s. Therefore, the lowest number that can be represented with a Class B address is 10000000, decimal 128. The highest number that can be represented is 10111111, decimal 191. Any address that starts with a value in the range of 128 to 191 in the first octet is a Class B address.

The Class C address space is the most commonly used of the original address classes. This address space was intended to support small networks with a maximum of 254 hosts.

A Class C address begins with binary 110. Therefore, the lowest number that can be represented is 11000000, decimal 192. The highest number that can be represented is 11011111, decimal 223. If an address contains a number in the range of 192 to 223 in the first octet, it is a Class C address.

The Class D address class was created to enable multicasting in an IP address. A multicast address is a unique network address that directs packets with that destination address to predefined groups of IP addresses. Therefore, a single station can simultaneously transmit a single stream of data to multiple recipients.

The Class D address space, much like the other address spaces, is mathematically constrained. The first four bits of a Class D address must be 1110. Therefore, the first octet range for Class D addresses is 11100000 to 11101111, or 224 to 239. An IP address that starts with a value in the range of 224 to 239 in the first octet is a Class D address.

A Class E address has been defined. However, the Internet Engineering Task Force (IETF) reserves these addresses for its own research. Therefore, no Class E addresses have been released for use in the Internet. The first four bits of a Class E address are always set to 1s. Therefore, the first octet range for Class E addresses is 11110000 to 11111111, or 240 to 255.

Figure shows the IP address range of the first octet both in decimal and binary for each IP address class.
toon volledige bericht
Als het nodig is wil ik ook nog wel een stukje over subnets pasten. ;)

/edit:
Jeldert z'n dinges is trouwens gewoon het netwerk-adres. Subnet-adres lijkt er wel op, maar is toch ff anders.

[ Voor 4% gewijzigd door J2pc op 12-04-2005 10:53 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zou heel relaxed zijn als je dit zou sturen dan heb ik tenminste iets om me zelf te onderbouwen als ze vragen waarom ik deze IP-rank gebruik
Die info is interessant (voor ons allemaal, dus liever niet per e-mail). Maar dat heeft niets te maken met de onderbouwing voor jou. Jouw onderbouwing voor die range heb je al 100% met de RFC's die eerder zijn gegeven.

Welke je precies gebruikt mag je zelf weten, bijv. 192.168.1.1 / 255.255.255.0 valt prima binnen het bereik als je genoeg hebt aan 254 IP adressen en anders kies je gewoon een ander binnen de private ranges (of neem je een tweede subnet, maar dan wil je eerst een hoop bijlezen over IP netwerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

J2pc schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:48:
[...]

Dude, ik heb net m'n CCNA 1 & 2 afgerond, en ik kan je met redelijke zekerheid vertellen dat een /8 achter een IPadres aangeeft dat de eerste 8 bits van het IP-adres behoren bij het netwerkadres. (dus )
Niks redelijke zekerheid klopt gewoon wat jij zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

TrailBlazer schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:53:
[...]

Niks redelijke zekerheid klopt gewoon wat jij zegt
;) ik wil als student niet hoog van de toren gaan blazen tegen misschien wel ervaren netwerkbeheerders. Heb ik al te vaak zien gebeuren op stage e.d. Vervolgens worden ze dan tot de grond toe afgefakkelt omdat ze toch ergens wat over het hoofd gezien hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door J2pc op 12-04-2005 10:56 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

J2pc schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:55:
[...]

;) ik wil als student niet hoog van de toren gaan blazen tegen misschien wel ervaren netwerkbeheerders. Heb ik al te vaak zien gebeuren op stage e.d. Vervolgens worden ze dan tot de grond toe afgefakkelt omdat ze toch ergens wat over het hoofd gezien hebben.
Tja wel ervaren maar gisteren mijn CCNA pas gehaald wel eerste poging btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

gefeliciteerd, Ik heb CCNA2 ook gister gehaald.
Ik heb m'n 1 & 2 allebij in een keer gehaald. (via school) Certificaat + brief op aanvraag :) (betekent een score > 80%)
Op naar CCNA3

[ Voor 20% gewijzigd door J2pc op 12-04-2005 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik heb gewoon alles in 1 keer gedaan niks 1 2 3 weet ik vele wat gewoon alle stof in een keer. Welop het nippertje gehaald maar wel gehaald. Ben niet zo goed in die leerdingen enzo. Wat wel klote dat ik best wel wat vragen over OSPF kreeg. Wel redelijk wat gewerkt met OSPF maar hoe de DR/BDR nou wordt gekozen op een ethernet

[ Voor 19% gewijzigd door TrailBlazer op 12-04-2005 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

CyBeR schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:34:
[...]

Ehm dude, je doet 't echt precies verkeerd om.

/3 is een _groot_ netwerk, niet een netwerkje waar 8 adressen in kunnen. Da's een /29.
Shit, je hebt gelijk ... I rest my case en ga DIRECT koffie pakken!
(wat een blunder) :+ Hopelijk kijken mijn collega's niet mee :D

Trouwens ... heb het nog effe in de GoT Wiki erbij gehackt onder het stukje NAT waar dit in voorkwam.
Er stond "192.168.ennogiets" wat ik nu in dit lijstje heb verandert, zoals het zou moeten zijn:
http://gotwiki.spider007....ess_Translation_%28NAT%29

disclaimer: tis niet mijn stukje tekst, alleen de kleine aanpassingen voor het lijstje en het zinnetje eromheen.

[ Voor 39% gewijzigd door VisionMaster op 12-04-2005 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

zo, da's pittig. Wel gewoon bij Cisco neem ik aan dan.

Wij krijgen het op school van een Cisco Instructor (certified). CCNA 1-4 gewoon los.
Is idd een hoop leerdingen, maar als je gewoon de tijd neemt gaat 't best.

we gaan wel aardig offtopic btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
J2pc schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:12:

Wij krijgen het op school van een Cisco Instructor (certified). CCNA 1-4 gewoon los.

klopt klopt maar zou super intresant zijn op die notule te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

J2pc schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:12:

De TS heeft wel een antwoord denk ik.
Ik heb 4 jaar geleden oit de cursus ICND gedaan. Dat was echter wel de oude stof. Ik heb nu alles aan de hand van boeken gedaan en gewoon heel veel praktijkervaring. Je leert best wel wat van het beheren van +10000 routers :p

examen bij Azlan gedaan BTW

[ Voor 4% gewijzigd door TrailBlazer op 12-04-2005 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

Jeldert schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:03:
Deze IP adressen zijn voor interne netwerken:
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255
En 169.254.0.0 -169.254.255.255

Dit omdat deze gereserveerd zijn voor dit doel.
En nog steeds offtopic idd, maar sinds wanneer is 169.254.0.0 -169.254.255.255
een range :?

is dat dan klasse D ofzow ? Want ik ken die niet nl :?

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hellraizer schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:22:
[...]

196.254.x.y kent Windows zichzelf toe, als er
1) Geen DHCP voorhanden is
2) Geen vast IP-adres is ingesteld.

Linux kent ethX in zo'n geval geen IP-adres toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-08 09:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hellraizer schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:22:
[...]

Dat is gewoon klasse C hoor: 169.254.0.0/16. Check RFC 3330.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 12-04-2005 11:30 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

dat zal best ja ;)
Wij moeten alles van Internet lezen, boeken lijkt me wel handiger, die kan je ook nog 's meenemen & raadplegen als je een storing hebt en daarom geen internet.

En zo'n rijtje Cisco-boeken staat natuurlijk best leuk 8)

Ik zit nu in m'n 3e jaar, en in m'n 1e jaar hadden we ook al een keer CCNA 1 gedaan, maar de stof was alweer verlopen. Moesten we nog een keer doen.

Ach, ik ben niet echt tevreden over m'n school en de kwaliteit van de stof, maar dit doen ze goed. Toch CCNA1-4 meekrijgen in je studie. Staat toch leuk op je CV, of als ik ga proberen een stage te krijgen bij Cisco.

Maar inderdaad, van ervaring leer je veel meer. Voor CCNA2 moesten we ook een parktijk toets doen, en daar heb ik meer geleerd over het beheer van routers dan alles wat ik in het hele CCNA2 gelezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overigens klasse D en E bestaan ook
D is multicasting loopt van 224-240
E is Experimental loopt van 240-2550
ranges weet ik niet 100* zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

169.254.0.0/16 - This is the "link local" block. It is allocated for
communication between hosts on a single link. Hosts obtain these
addresses by auto-configuration, such as when a DHCP server may not
be found.
goh, nooit geweten :) Maar als je handmatig je netwerk aant instellen bent gebruik je deze nooit daarom ken ik die range ook niet.... Alleen windows gebruikt dit dus als er geen dhcp voorhanden is . . .aha :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CCNA is echt een examen om de mannen van de mietjes te scheiden op cisco gebied. Veel leren en een hoog vereist percentage. De examens daarna schijnen iets minder erg te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hellraizer schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:32:
[...]

goh, nooit geweten :) Maar als je handmatig je netwerk aant instellen bent gebruik je deze nooit daarom ken ik die range ook niet.... Alleen windows gebruikt dit dus als er geen dhcp voorhanden is . . .aha :)
En MacOS.

---

Strict gezien bestaan de 'klassen' niet meer. Tegenwoordig kennen we namelijk CIDR: Classless Inter-Domain Routing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:HTML doen we niet aan :P

_/-\o_

[ Voor 87% gewijzigd door Koffie op 12-04-2005 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29
Goh, ok, heb topic globaal dooregelezen, maar lijkt me dat er 1 reden nog niet genoemd is ;).

Je kiest die reeksen omdat dat reeksen zijn die op internet niet in gebruik zijn. Wanneer jij een intern netwerk aanlegt met een 213.x.x.x reeks, dan kan dat gewoon, echter wanneer je het netwerk op internet gaat aansluiten, kan je er vanuit gaan dat je rare dingen krijgt.

Wanneer bijvoorbeeld een client uit het netwerk een site wil bezoeken, doet die eerst een query naar een DNS server, welke dan een IP terug geeft. Als dit IP adres in dezelfde reeks valt als je interne netwerk, zal hij dus proberen die website te vinden op de interne client met dat IP.

Tenminste, het lijkt me logisch dat dit zo is. Om nog maar niet te spreken van een eventueel IP conflict wat je gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

De RFC is hier te vinden: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1918.html
Ik heb net iemand gesproken van RIPE en zijn uitleg komt basicly overeen met de RFC tekst.

De enige reden waarom deze nummers gekozen zijn, is omdat er op dat moment min of meer toevallig deze ranges 10/8, 172.16/12 en 192.168/16 vrij waren en ze dus vrij gehouden konden worden (gereserveerd) voor het private IP gebruik.

ps: dus 169.254/16 valt hier buiten RFC 1918, maar dus binnen RFC 3330 als special use.

[ Voor 18% gewijzigd door VisionMaster op 12-04-2005 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorted.bits schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:49:
Goh, ok, heb topic globaal dooregelezen, maar lijkt me dat er 1 reden nog niet genoemd is ;).

Je kiest die reeksen omdat dat reeksen zijn die op internet niet in gebruik zijn. Wanneer jij een intern netwerk aanlegt met een 213.x.x.x reeks, dan kan dat gewoon, echter wanneer je het netwerk op internet gaat aansluiten, kan je er vanuit gaan dat je rare dingen krijgt.

Wanneer bijvoorbeeld een client uit het netwerk een site wil bezoeken, doet die eerst een query naar een DNS server, welke dan een IP terug geeft. Als dit IP adres in dezelfde reeks valt als je interne netwerk, zal hij dus proberen die website te vinden op de interne client met dat IP.

Tenminste, het lijkt me logisch dat dit zo is. Om nog maar niet te spreken van een eventueel IP conflict wat je gaat krijgen.
VisionMaster schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:49:
De RFC is hier te vinden: http://www.faqs.org/rfcs/rfc1918.html
Ik heb net iemand gesproken van RIPE en zijn uitleg komt basicly overeen met de RFC tekst.

De enige reden waarom deze nummers gekozen zijn, is omdat er op dat moment min of meer toevallig deze ranges 10/8, 172.16/12 en 192.168/16 vrij waren en ze dus vrij gehouden konden worden (gereserveerd) voor het private IP gebruik.

ps: dus 169.254/16 valt hier buiten RFC 1918, maar dus binnen RFC 3330 als special use.
Tnx duidelijk uitleg is nu wel helder goeie link btw iedereen bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 09:33
J2pc schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:48:
Over de logica.
Een gedeelte van de logica wordt hier uit de doeken gedaan. CCNA1 module 9 Hoofdstuk 2.4
Dus de 192 van 192.168.x.y is het eerste adres na de adressen in de B-klasse. Waarom ze daarna 168 ( 10101000 ) hebben gekozen zou ik niet weten :P
192      168
11000000 10101000

10
00001010

172 16
10101100 00010000

169 254
10101001 11111110

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

TrailBlazer schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:39:
CCNA is echt een examen om de mannen van de mietjes te scheiden op cisco gebied. Veel leren en een hoog vereist percentage. De examens daarna schijnen iets minder erg te zijn
ik weet niet of het sarcastisch is, maar het is toch enigzins andersom...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 12:04:
[...]

Dus de 192 van 192.168.x.y is het eerste adres na de adressen in de B-klasse. Waarom ze daarna 168 ( 10101000 ) hebben gekozen zou ik niet weten :P
192      168
11000000 10101000

10
00001010

172 16
10101100 00010000

169 254
10101001 11111110
Kan je het nog eens proberen uit te leggen wat je hier bedoeld ... ik kan je niet volgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat is de representatie van de decimale getallen in bitjes :) Ik dacht dat er misschieen een patroon in zou zitten of zo, maar behalve een vaak voorkomende 10 kan ik zo niets ontdekken :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 12:27:
Dat is de representatie van de decimale getallen in bitjes :) Ik dacht dat er misschieen een patroon in zou zitten of zo, maar behalve een vaak voorkomende 10 kan ik zo niets ontdekken :P
Een vaak voorkomende 10 in binair ? Goh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

sorted.bits schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 12:30:
[...]
Een vaak voorkomende 10 in binair ? Goh :P
LOL :Y)
@ Paul Nieuwkamp: kijk effe 2 posts terug van mij, het is simpeler dan deze "consiracy theory"

[ Voor 4% gewijzigd door VisionMaster op 12-04-2005 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

als je die bitreeksen achterstevoren afspeelt krijg je een geheime boodschap :+
'
Van die cisco quote nog even uitlichten:
The first bit of a Class A address is always 0. With that first bit a 0, the lowest number that can be represented is 00000000, decimal 0. The highest number that can be represented is 01111111, decimal 127. The numbers 0 and 127 are reserved and cannot be used as network addresses. Any address that starts with a value between 1 and 126 in the first octet is a Class A address.

The first two bits of the first octet of a Class B address are always 10. The remaining six bits may be populated with either 1s or 0s. Therefore, the lowest number that can be represented with a Class B address is 10000000, decimal 128. The highest number that can be represented is 10111111, decimal 191. Any address that starts with a value in the range of 128 to 191 in the first octet is a Class B address.

A Class C address begins with binary 110. Therefore, the lowest number that can be represented is 11000000, decimal 192. The highest number that can be represented is 11011111, decimal 223. If an address contains a number in the range of 192 to 223 in the first octet, it is a Class C address.

The Class D address space, much like the other address spaces, is mathematically constrained. The first four bits of a Class D address must be 1110. Therefore, the first octet range for Class D addresses is 11100000 to 11101111, or 224 to 239. An IP address that starts with a value in the range of 224 to 239 in the first octet is a Class D address.

A Class E address has been defined. However, the Internet Engineering Task Force (IETF) reserves these addresses for its own research. Therefore, no Class E addresses have been released for use in the Internet. The first four bits of a Class E address are always set to 1s. Therefore, the first octet range for Class E addresses is 11110000 to 11111111, or 240 to 255.
toon volledige bericht
Er zit dus wel degelijk logica in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Tja, er staan 7 octetten van 4 halve nibbles (28 halve nibbles dus). De halve nibble 10 is 1 van de 4 mogelijke halve nibbles, en komt vaker dan 1/4*28 voor, namelijk 11 ipv 7x O-)
@ Paul Nieuwkamp: kijk effe 2 posts terug van mij, het is simpeler dan deze "consiracy theory"
Die stond er nog niet toen ik dat typte :P Zelfs met calc.exe is mijn dec2bin-skill niet zo hoog :P

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 12-04-2005 12:54 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dirk-Jan schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 12:08:
[...]

ik weet niet of het sarcastisch is, maar het is toch enigzins andersom...
Wat ik van collega's begrepen heb niet. Veel kennis die je in CCNA leert gebruik je in het echt niet heel erg vaak meer. Ik ken maar heel weinig mensen die alle toetscombo's gebruiken bijvoorbeeld. Ook het protocol nummer van TCP/UDP uit je kop leren ??? ik weer wat het is en waar ik het kan vinden. Bij de andere cursussen heb ik veel meer het idee dat je iets leert waar je wat aan hebt.

Echter mischien had ik wel last van de remmende voorsprong.

Ook cisco geeft aan dat CCNA gemaakt is om een scheiding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
TrailBlazer schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 13:15:
[...]

Wat ik van collega's begrepen heb niet. Veel kennis die je in CCNA leert gebruik je in het echt niet heel erg vaak meer. Ik ken maar heel weinig mensen die alle toetscombo's gebruiken bijvoorbeeld. Ook het protocol nummer van TCP/UDP uit je kop leren ??? ik weer wat het is en waar ik het kan vinden. Bij de andere cursussen heb ik veel meer het idee dat je iets leert waar je wat aan hebt.

Echter mischien had ik wel last van de remmende voorsprong.

Ook cisco geeft aan dat CCNA gemaakt is om een scheiding te maken.
Ach, daar zijn de meeste opleidingen en certificeringen toch voor? Het is een soort bewijs van kennis. Ik ga er ook binnenkort aan beginnen (CCNA dus).. opzich is het wel aardig, en het misstaat niet op je CV.. Maar of het nou zo'n meerwaarde in kennis is..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

er is een verschil tussen kennis en weetjes. Ik heb de cursus QoS gedaan en als je echt helemaal weet hoe queuing werkt kan dat echt handig zijn. Met CCNA heb ik het idee dat je meer weetjes leert de rest is nuttiger (hoop ik)

[ Voor 23% gewijzigd door TrailBlazer op 12-04-2005 14:33 ]

Pagina: 1