Bergen schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 01:49:
[...]
Maar het is niet zo dat ALSA 'iets nieuws' is ofzo. Mag ik dan concluderen dat het voor de developers geen prioriteit heeft om zoveel mogelijk kaarten werkend te krijgen met ALSA? OSS staat tenslotte alweer een tijdje geflagt als 'deprecated' in de kernelconfig.
Het heeft wel degelijk prioriteit bij de ontwikkelaars. Je moet er allen wel rekening mee houden dat het drivers het allermoeilijkst zijn om goed te programmeren. Dit omdat je contact met de echte wereld programmeert. Als je dan niet verteld wordt hoe een apparaat werkt, ben je redelijk in de aap gelogeerd. Maar langzaamaan wordt de situatie beter. fabrikanten geven steeds vaker de specs van de chips vrij waardoor er een driver ontwikkeld kan worden.
Niet dat ik de ALSA-mensen onvoorwaardelijk wil verdedigen, maar het moet gezegd worden dat er een beperkt aantal manuren beschikbaar is. Je kan nu eenmaal niet 36 uur per dag eraan werken. En er zijn vele geluidskaarten die allemaal net iets anders werken.
Overigens schijnt ALSA ook, naar ik heb gehoord, een minder-dan-perfect design te hebben waardoor de ontwikkeling langzamer gaat dan zou kunnen. Maar nu zit ik andermans verhaal te vertellen...dus ik weet niet in hoeverre dit waar is.
[...]
Voor zover ik weet heb je gelijk, het meeste (of al het) werk wordt door de professor gedaan en het is idd een standaard. Die wordt ook netjes ondersteund, maar het probleem is even dat die codec niet hardwarematig geluid (meerdere streams) kan mixen, dus dat zal ESD/aRts moeten doen.
Nu ben ik ook niet alwetend wat soundservers betreft, dus ik weet niet of ESD nu het geluid mixed of dat ALSA dat ook zelfstandig kan doen, dus dat je ESD niet beslist nodig hebt onder Gnome?
wat lopen mijn zinnen weer lekker
AC97 is een codec wat zegt een standaard te zijn. Toch is dit niet 100% waar. Er is altijd een subdriver nodig om de specifieke dingen goed te krijgen. Het is een net-niet standaard, zoals de winprinter standaard.
Over dat mixen: ESD/aRts doen het mixen. ALSAheeft voor zover ik weet geen ingebouwde software-mixer en kan daardoor alleen meerdere streams aan als de driver voor de geluidskaart dit ook ondersteunt.
Als je slechts 1 geluidje tegelijk afspeelt, wat meestal het geval is, kun je het zonder ESD/aRts af.