meerdere geluidsstreams tegelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Het viel mij laatst op dat in linux er de hele tijd maar 1 audio 'stream' tegelijk wordt verhandeld, dus als ik een mp3 aan het spelen ben dan hoor ik geen waarschuwings chimes van gaim enzo.
Voor zover ik weet gebruik ik OSS drivers voor geluid (ik gebruik gewoon de default van debian/sarge met gnome) en ik neem aan dat het daaraan ligt.
Is dit een instelling die te veranderen is of is dit een beperking van de OSS drivers die bvb ALSA niet zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:14
Je kunt gebruikmaken van soundservers, of evt van Alsa DMIX. Hoe dat precies werkt kan ik je niet vertellen, ik schijnt mazzel te hebben met een SBLive 1024 in mn workstation en een ESS Maestro2 in mijn laptop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
hier zit ik helaas alleen met een AC'97 codec/chipje, maar voor zover ik me uit windows tijd herriner kon ik toen wel gewoon allerlij verschillende geluidsbronnen tegelijk spelen... (mp3 online steam en dan nog waarschuwingsgeluiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je het geluid via arts piped dan zou je geen problemen moeten hebben. Die kan tot 256 kanalen mengen dacht ik.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-09 09:35

Valium

- rustig maar -

arts is van KDE.
esd doet hetzelfde voor GNOME

De meeste programma's hebben wel een esd/arts stand (xmms in ieder geval wel).

De programma's die het niet ondersteunen kun je voor de gek houden door ze op een speciale manier te starten. Voor esd is dit:
esddsp $programmanaam
Voor spelletjes kun je beter:
esddsp --mmap $spelletje
gebruiken.
(installatie van esound-clients nodig)
Voor arts kun je iets vergelijkbaars intikken. Zie daarvoor de arts handleiding.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Valium schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 01:04:
De programma's die het niet ondersteunen kun je voor de gek houden door ze op een speciale manier te starten. Voor esd is dit: (etc)
En dat is dan weer jammer, dat zou niet nodig moeten zijn. Voor dat soort dingen moet er echt een standaard komen. Ik zeg: alles overboord, behalve ALSA. Maar dan krijg je weer ruzie met mensen die Jack gebruiken. Hmm...
i know, ik praat weer poep

[ Voor 5% gewijzigd door Bergen op 12-04-2005 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium

Valium

- rustig maar -

Je hebt gelijk met het "het zou niet nodig moeten zijn". Maar de praktijk is gewoon dat lang niet alle geluidskaarten 100% ondersteund worden. Dit omdat de fabrikanten gewoon _niet_ meewerken. En toch heeft iedereen zo'n AC97-prutsding op z'n PC en toch wil men dat die gaat werken.

Resultaat is dat je altijd een noodoplossing achter de hand moet hebben. esd/arts zijn die noodoplossing.

Uiteindelijk willen we helemaal naar 1 oplossing toe. ALSA lijkt nu het verlichte pad, al hoor ik van kenners in het veld (Beelzebubu op dit forum bijvoorbeeld) dat ALSA allesbehalve perfect is.

Plus dat de oude standaard, OSS, nog jaren ondersteund zal moeten worden. Bedenk dat Quake3 is uitgekomen in 1999, en nu nog gespeeld wordt. Da's 6 jaar.

Help mee met het vertalen van GNOME. | #nos op irc.tweakers.net voor directe hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
//De vragen van een leek
Ik had altijd begrepen dan AC'97 een standaard/codec was voor de budget geluidskaarten (onboard oplossingen, wordt het niet ook veel door de CPU afgehandeld?), als het een standaard is zou het dan niet ook op een standaard manier te benaderen moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Valium schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 01:30:
Je hebt gelijk met het "het zou niet nodig moeten zijn". Maar de praktijk is gewoon dat lang niet alle geluidskaarten 100% ondersteund worden. Dit omdat de fabrikanten gewoon _niet_ meewerken. En toch heeft iedereen zo'n AC97-prutsding op z'n PC en toch wil men dat die gaat werken.
Maar het is niet zo dat ALSA 'iets nieuws' is ofzo. Mag ik dan concluderen dat het voor de developers geen prioriteit heeft om zoveel mogelijk kaarten werkend te krijgen met ALSA? OSS staat tenslotte alweer een tijdje geflagt als 'deprecated' in de kernelconfig.
KeeperoftheKeys schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 01:44:
//De vragen van een leek
Ik had altijd begrepen dan AC'97 een standaard/codec was voor de budget geluidskaarten (onboard oplossingen, wordt het niet ook veel door de CPU afgehandeld?), als het een standaard is zou het dan niet ook op een standaard manier te benaderen moeten zijn?
Voor zover ik weet heb je gelijk, het meeste (of al het) werk wordt door de professor gedaan en het is idd een standaard. Die wordt ook netjes ondersteund, maar het probleem is even dat die codec niet hardwarematig geluid (meerdere streams) kan mixen, dus dat zal ESD/aRts moeten doen.

Nu ben ik ook niet alwetend wat soundservers betreft, dus ik weet niet of ESD nu het geluid mixed of dat ALSA dat ook zelfstandig kan doen, dus dat je ESD niet beslist nodig hebt onder Gnome?
wat lopen mijn zinnen weer lekker

[ Voor 47% gewijzigd door Bergen op 12-04-2005 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valium

Valium

- rustig maar -

Bergen schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 01:49:
[...]
Maar het is niet zo dat ALSA 'iets nieuws' is ofzo. Mag ik dan concluderen dat het voor de developers geen prioriteit heeft om zoveel mogelijk kaarten werkend te krijgen met ALSA? OSS staat tenslotte alweer een tijdje geflagt als 'deprecated' in de kernelconfig.
Het heeft wel degelijk prioriteit bij de ontwikkelaars. Je moet er allen wel rekening mee houden dat het drivers het allermoeilijkst zijn om goed te programmeren. Dit omdat je contact met de echte wereld programmeert. Als je dan niet verteld wordt hoe een apparaat werkt, ben je redelijk in de aap gelogeerd. Maar langzaamaan wordt de situatie beter. fabrikanten geven steeds vaker de specs van de chips vrij waardoor er een driver ontwikkeld kan worden.

Niet dat ik de ALSA-mensen onvoorwaardelijk wil verdedigen, maar het moet gezegd worden dat er een beperkt aantal manuren beschikbaar is. Je kan nu eenmaal niet 36 uur per dag eraan werken. En er zijn vele geluidskaarten die allemaal net iets anders werken.

Overigens schijnt ALSA ook, naar ik heb gehoord, een minder-dan-perfect design te hebben waardoor de ontwikkeling langzamer gaat dan zou kunnen. Maar nu zit ik andermans verhaal te vertellen...dus ik weet niet in hoeverre dit waar is.
[...]
Voor zover ik weet heb je gelijk, het meeste (of al het) werk wordt door de professor gedaan en het is idd een standaard. Die wordt ook netjes ondersteund, maar het probleem is even dat die codec niet hardwarematig geluid (meerdere streams) kan mixen, dus dat zal ESD/aRts moeten doen.

Nu ben ik ook niet alwetend wat soundservers betreft, dus ik weet niet of ESD nu het geluid mixed of dat ALSA dat ook zelfstandig kan doen, dus dat je ESD niet beslist nodig hebt onder Gnome?
wat lopen mijn zinnen weer lekker
AC97 is een codec wat zegt een standaard te zijn. Toch is dit niet 100% waar. Er is altijd een subdriver nodig om de specifieke dingen goed te krijgen. Het is een net-niet standaard, zoals de winprinter standaard.

Over dat mixen: ESD/aRts doen het mixen. ALSAheeft voor zover ik weet geen ingebouwde software-mixer en kan daardoor alleen meerdere streams aan als de driver voor de geluidskaart dit ook ondersteunt.
Als je slechts 1 geluidje tegelijk afspeelt, wat meestal het geval is, kun je het zonder ESD/aRts af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Valium schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 02:19:
Over dat mixen: ESD/aRts doen het mixen. ALSAheeft voor zover ik weet geen ingebouwde software-mixer en kan daardoor alleen meerdere streams aan als de driver voor de geluidskaart dit ook ondersteunt.
Als je slechts 1 geluidje tegelijk afspeelt, wat meestal het geval is, kun je het zonder ESD/aRts af.
Och, dat hangt weer van de persoon af he... Ik draai bijvoorbeeld bijna altijd muziek als ik aan 't computeren ben, maar ondertussen moet Gaim wel geluidjes kunnen maken. Maar als ik 't goed begrijp heb je geen ESD/aRts nodig als je, zoals ik, een Live!-kaart hebt? Sterker nog, als ik ESD meedraai wordt de hardware-mixer helemaal niet gebruikt?

[edit] Hmm nee, wacht, ik snap 't toch wel; het hangt er gewoon vanaf wat je als outputsysteem selecteert natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Bergen op 12-04-2005 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-09 08:16
http://www.alsa-project.o...lsa-howto/alsa-howto.html hier een alsa howto.
Hier staat ook bij dat je alsa moet compileren enzo maar dat moet je niet doen maar gewoon de debian package nemen.
als je alsa hebt geinstalleerd moet je in elk programma waar geluid uit komt effe alsa ipv oss neerzetten.

suc6

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een SB Live! in de kast liggen die ik gebruikte met m'n vorige moederbord. Het was gewoon een kwestie van de lkm emu10k1 te hebben en die mixte meerdere stream door elkaar alsof het niks was. Gewoon perfect.

Nu zit ik met een nvidia soundstorm onboard chip. Weet iemand toevallig hoe die lkm ervan heet zodat ik dat kan compilen ? (Gentoo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Valium schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 02:19:
ALSAheeft voor zover ik weet geen ingebouwde software-mixer en kan daardoor alleen meerdere streams aan als de driver voor de geluidskaart dit ook ondersteunt.
Dit is natuurlijk bullshit want alsa is juist een software mixer die het mogelijk maakt als je geen hardware mix ondersteuning hebt om toch 2 geluiden tegelijk te gebruiken.

Ik heb ook zo'n onboard but chipje wat nix kan en ik draai met alsa internet radio en ik hoor al mijn msn jabber geluiden er gewoon doorheen.
Wel is het effe stoeien met alsa om het voor elkaar te krijgen.
Tipje voor amsn gebruikers:
in amsn moet je bij het geluid zetten als je alsa gebruikt: aplay $sound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mja dannog, waarom helemaal gaan stoeien terwijl je in KDE net zo goed arts kan aanvinken in het configpanel welke vervolgens het geluid naar de ALSA-stack piped? Mocht je dan een applicatie hebben die de zaak direct naar ALSA schrijft dan is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
LauPro schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 12:32:
Mja dannog, waarom helemaal gaan stoeien terwijl je in KDE net zo goed arts kan aanvinken in het configpanel welke vervolgens het geluid naar de ALSA-stack piped? Mocht je dan een applicatie hebben die de zaak direct naar ALSA schrijft dan is dat geen probleem.
Omdat topic starter gnome gebruikt mischien......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Probleem met sound servers (heb alleen ervaring met esd) is dat het geluid zo een halve seconde achter loopt. Voor muziek is dat niet erg, voor desktop geluidjes is het irritant, maar voor spelletjes is het vreselijk.
Ik ben benieuwd naar Alsa Dmix, maar heb daar geen ervaring mee. Ik heb er heel even naar gekeken, en het zag er niet uit alsof je dat even in een avondje in elkaar kan prutsen.

Toevoeging.
Dat laatste lijkt mee te vallen. Er is tegenwoordig goede documentatie hiervoor. Ik weet alleen niet hoe de vertraging van dmix is vergeleken met esd / arts.

[ Voor 23% gewijzigd door Sir Isaac op 12-04-2005 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Emielio schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 13:37:
[...]
Omdat topic starter gnome gebruikt mischien......
Ok, weer een reden om geen Gnome te gebruiken :+ [/flamebait]

Ik gebruik nu trouwens esden ik heb daar helemaal geen lagg mee. Je krijgt pas lagg als je esd via arts piped (dus vanuit arts, esd aansturen dan daar alsa/oss). Ik kan bijvoorbeeld nu een DVD kijken via XDMP en het geluid komt dan via esd binnen welkde xine direct naar mijn client stuurt. Het is mogelijk om dit te overrulen en die buffer (500ms) eruit te hoogen. Meestal zijn LAN's wel zo betrouwbaar dat er geen vertraging op treed.(Of laat ik het anders zeggen, ik typ dit nu via XDMP en ik merk geen vertraging oid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
Ik zit nu eigenlijk een beetje te twijfelen, zal ik nou eSound installeren of zal ik meteen gstreamer installeren waar ze in gnome 2.10 naar zijn overgestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Je kan gstreamer output via esd laten lopen. Dan kunnen alle programma's geluid afspelen, of ze nu via gstreamer werken of niet.
Pagina: 1