Toon posts:

Problemen P5P800 en SATA HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik heb een probleem met de PC van mn vriendin. Hij geeft in Windows XP (Prof SP1) de melding "Systeemfout" (geel driehoekje met uitroepteken in de taakbalk). Hierna komt er een venstertje met in de titlebar "Systeemfout - Windows" en in het kader de melding "Unknown hard error". Deze melding is niet weg te klikken (op OK klikken werkt niet, venster blijft terugkomen binnen 0.01 sec.). Hierop volgt onvermijdelijk een blauw scherm, met de melding "KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR". Hierop de PC rebooten, komt het volgende: hij vindt de HDD niet meer (Maxtor 160GB SATA), BIOS blijft hangen bij t zoeken naar de HDD, lampje van HDD activiteit blijft branden. Na circa 10x gereset te hebben, pakte hij de HDD ineens. Alleen eenmaal in Windows begint dezelfde grap opnieuw.

Wat er geprobeerd is:
-Ik dacht eerst dat het de HDD was, maar deze is omgeruild en getest met Powermax => geen fouten/problemen gevonden
-Windows XP meerdere malen schoon geinstalleerd.
-Schijf geswitcht voor een oude 20GB schijf, deze werkte perfect, liep weken zonder problemen. Andere HDD er weer in => problemen

Nu lijkt het mij dat er op het mobo iets niet goed zit, en dan met betrekking tot de SATA, aangezien de oude IDE schijf weken zonder probs liep.

Systeemspecs:
- 350W Antec voeding
- P4 3,0Ghz @ standaard
- Asus P5P800 bios rev. 1.006
- Club 3D 9800 Pro @ standaard
- Maxtor 160GB SATA (6Y160M0)
- NEC 3500A
- Win XP Prof SP1 NL

Hoop dat iemand hiermee kan helpen, want mij lijkt het gezien de symptomen het mobo te zijn.
Wist niet zo 1,2,3 een duidelijke topictitel, mod kan em misschien aanpassen voor evt. meer duidelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 13:57 . Reden: 6Y160M0 ipv 6Y160P0 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:35

Thandor

SilverStreak

Kun je geen andere S-ATA schijf gebruiken ondanks dat Powermax de schijf goedgekeurd heeft :?
Probeer eens een andere S-ATA Data kabel :)
Service Pack 2 installeren helpt ook niet :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 11 april 2005 @ 23:57:
Kun je geen andere S-ATA schijf gebruiken ondanks dat Powermax de schijf goedgekeurd heeft :?
Probeer eens een andere S-ATA Data kabel :)
Service Pack 2 installeren helpt ook niet :?
De HDD is al een keer omgeruild, zelfde probleem.
Heb 2 verschillende SATA kabels geprobeerd, zelfde probleem.
Heb alle 2 de SATA aansluitingen op het mobo geprobeerd, zelfde probleem.

En SP2 lijkt mij persoonlijk geen oplossing voor het feit dattie de schijf bij het booten niet eens kan vinden. Ik blijf het mobo verdenken voorlopig. IIg bedankt voor je hulp :)

• Visjes
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-02 13:09

Visjes

Blub........

Anders zou je een keer bij een vriend ofzo proberen die schijf uit te testen en te kijken of hij daar ook die fout geeft.

Anders kan je nog proberen de bios te flashen naar 1007 ik zag dat er een fix in zit voor sata vanaf 1006.

[ Voor 32% gewijzigd door Visjes op 12-04-2005 11:12 ]

Verwijderd

Is het een Diamondmax 10 toevallig? Daar heb je volgensmij een patch voor namelijk.

Verder BIOS reset/update al geprobeerd (bij versie 1006 wordt je probleem gemeld)? > visjes was eerder :P

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 11:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Visjes schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:02:
Anders zou je een keer bij een vriend ofzo proberen die schijf uit te testen en te kijken of hij daar ook die fout geeft.
Ik ga het testen, kom er net achter dat mobo van mn vader (P4P800) ook SATA heeft. Hang ik em daar wel ff aan. Kan ik gelijk ff makkelijk back-uppen, mn pa heeft toch nog 200GB vrij :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 11:10:
Is het een Diamondmax 10 toevallig? Daar heb je volgensmij een patch voor namelijk.

Verder BIOS reset/update al geprobeerd (bij versie 1006 wordt je probleem gemeld)? > visjes was eerder :P
Lees de OP. Bios is al v1.006 :) Had em al geupdate, no effect
En tis een Diamondmax 9.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem niet direct opgelost, wel indirect.
160GB SATA van mn vriendin in mijn PC erbij (naast 2 ide schijven), in mn vriendin dr PC 1x160GB IDE schijf. Problemen weg, en ik heb weer wat meer ruimte :)
Dus deze kan dicht.

@ BalusC: sorry ("Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.") O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 11:42 . Reden: excuses :) ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus deze kan dicht.
Neem deze eens door ;) Algemene gedragsregels (Netiquette)

Verwijderd

Hallo Mensen,

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Ik heb mijn Bios geupgrade naar versie 1010.
Dit is 2 dagen goed gegaan.

Nu echter wanneer ik opstart, blijft hij in mijn Bios scherm hangen en reageert hij ook niet op de Del toets om het bios scherm in te gaan.

Ik moet dan telkens de kast openmaken, de jumper van de bios eraf halen en na enkele seconden weer terugplaatsen.

Wanneer dat gedaan is, kan ik rustig de pc opstarten.
Echter wanneer ik de computer uitzet & de pc vervolgens weer aan zet, krijg ik hetzelfde probleem.

Ik heb eveneens een SATA schijf in mijn systeem zitten. En deze wordt na een tijdje bios scherm te hebben gezien niet herkend.

Gelieve dit topic nog niet sluiten, want de oplossing om hem in een andere pc te hangen, zie ik niet als oplossing.

Verwijderd

Dus je BIOS onthoudt simpelweg de instellingen niet? Probeer eens een andere batterij in dat geval, misschien dat dat helpt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:33:
Dus je BIOS onthoudt simpelweg de instellingen niet? Probeer eens een andere batterij in dat geval, misschien dat dat helpt.
Ik heb een nieuwe batterij geplaatst, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost.
Het lijkt er toch op dat het iets te maken heeft met het flashen van de bios.

Of dat er een firmware update moet worden gedaan van mijn hardeschijf.

Het gaat om een Maxtor Diamondmax 10 250 GB SATA 16 MB Cache 7200 RPM.

Verwijderd

Mensen,

Het probleem is opgelost.
Ik heb nogmaals de bios update gedownload, vervolgens het rom bestand p5p800.rom genoemd en op diskette gezet.

(De naam van het oorspronkelijke .rom bestand wordt niet herkend door de Bios Update via ALT F2.)

Vervolgens de pc herstart en via ALT F2 de bios geflashed.
Nu is het probleem niet meer aanwezig.

Het lijkt erop dat de ASUS UPDATE via Windows niet het gewenste resultaat geeft.

Mijn advies is daarom ook om dit via de ALT F2 optie uit te voeren.

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:37
Dit is net derzelfde mess die ik heb doorgemaakt en het bleek uiteindelijk bij mij m'n voeding te zijn.
Ik heb deze sinds kort door een antec 480w vervangen en sinds dien zijn die problemen van de baan.

Ik heb daar ook dagen en maanden naar gezocht, niet twijfelen en een nieuwe PSU kopen (Liefst van een gerenomeerd merk en HOGE 'watt')

Veel geluk!
Pagina: 1