Geluid opnemen via S/Pdif input bij A7N8X-Deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 14:09
Voor het eerst heb ik een audio-cd (geleend van de platenbieb) die Nero niet kan kopieren!
Het is de cd 'Welcome Interstate Managers' van Fountains of Wayne

Ik heb volgens mij nu echt alle opties geprobeerd met 'copy cd' en 'make audio cd' in Nero (bij de laatste zag hij alleen data tracks), maar het lukt niet. Hij ziet het audiogedeelte niet of geeft read-errors.

Nou heb ik best respect voor de knappe koppen die deze beveiliging hebben bedacht, maar ik wil deze cd toch echt kopieren, ook al koop ik hem waarschijnlijk straks toch.

op de site van EMI music staat het volgende, wat er misschien meet te maken heeft:

Vraag:
Waarom staat het Phillips Compact Disc Logo niet op de cd?

Antwoord:
We hebben een nieuwe standaard op de markt voor geluids-cd's geïntroduceerd, die verschilt van de oude standaard van Phillips. Daarom gebruiken we dat logo niet.

Ik heb de volgende mogelijkheid bedacht om toch digitaal te kopieren:

Ik speel de cd af in een cd-speler met s/pdif uitgang, sluit die aan op de s/pdif ingang van m'n Soundstorm-mobo (op insteekkaartje) en laat Nero media player het opnemen.

Wat is dan het probleem?

De s/pdif ingang lijkt niet te werken. Er is iets vreemds aan de hand in de driver, want bij het instellen van de input kan ik het schuifje van de s/pdif input niet omhoog schuiven! De output van het insteekkaartje werkt prima, want die gebruik ik altijd voor mijn geluid, dus de input zou het ook moeten doen lijkt me.

Wat heb ik al gedaan?

Ik heb met verschillende instellingen in de Nero media player geprobeerd op te nemen, maar ik moet zeggen dat ik niet helemaal zeker weet of de 'line in' van de player de door mij als input ingestelde s/pdif is.
Blijft het probleem dat ik het s/pdif volume niet hoger kan zetten dan nul. Uiteraard heb ik meerdere drivers geprobeerd maar zelfs de standaard windowsdriver doet het zelfde.

Weet iemand wat ik kan doen? Tips om toch met de pc de beveiliging te kraken zijn ook welkom.

bij voorbaat dank.

[ Voor 3% gewijzigd door MarijnvdZaag op 13-04-2005 23:25 ]

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Waarom zo moeilijk doen? Gebruik dan Clone cd...

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Kun je hem wel afspelen in je PC met CD-player, Mediaplayer oid? Zo ja, dan kun je hem ook rippen mbv. Audiograbber ofzo, gewoon een goede kwaliteit .wav en dan die op CD branden, verschil merk je niet. Maaruh.. ik denk niet dat het de bedoeling is dat we hier gaan bespreken hoe we beveiligingen van cd's kunnen kraken.

Verwijderd

In SPDIF wordt het (C)copyright bit meegestuurd, waardoor je het waarschijnlijk ook niet kan opnemen ;)

Oplossing: neem analoog op of gebruik 1 van de andere oplossingen: [search=beveiliging audiocd backup]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2005 23:31 ]

• MarijnvdZaag
Kun je hem wel afspelen in je PC met CD-player, Mediaplayer oid? Maaruh.. ik denk niet dat het de bedoeling is dat we hier gaan bespreken hoe we beveiligingen van cd's kunnen kraken.
Nee dat lukt natuurlijk niet, alleen met de afspeelsoftware die erop staat en die gecomprimeerde bestanden afspeelt :r :( :r

Maaruh mag ik hier eigenlijk geen discussie over houden in dit forum dan? Als ik die cd kopiëer ben ik niet illegaal bezig dacht ik? Als ik deze topic niet mocht starten sorry...

clonecd zal ik 'ns proberen (maar kan die meer beveiligingen aan dan Nero?)

edit: ok het kan wel met CloneCD, maarr... dan komt er geen cd-text op. Wel erg jammer met een mooie Denon cd-speler die de tekst (dan niet) weergeeft.

[ Voor 13% gewijzigd door MarijnvdZaag op 12-04-2005 00:12 ]

• MarijnvdZaag
In SPDIF wordt het (C)copyright bit meegestuurd, waardoor je het waarschijnlijk ook niet kan opnemen ;)
O shit, ik begreep al niet waarom totally niemand dit deed... Dus daar is toch ook een beveiliging voor :|

• MarijnvdZaag
O ik zie nu dat jullie liever geen 'beveiligingkraakdiscussies' hebben op GoT, dus laat dat kraken maar zitten en post alleen nog maar als je iets zinnigs weet te zeggen over het opnemen via s/pdif.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Beetje offtopic, maar zoek eens op het internet en op dit forum naar EAC (Exact Audio Copy). Programma installeren, GOED! configureren (zijn voldoende handleidingen voor); programma opstarten, en dan de audiocd in de drive doen. Grote kans dat je nog rustig de audio kan extracten naar wave, wat je vervolgens met EAC zelf of met nero weer kan branden. Deze oplossing kost even tijd, maar als je eenmaal EAC snapt, wil je serieus nooit iets anders meer.

Succes ermee, heb je nog vragen, stel ze gerust :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• MarijnvdZaag
Ik ben het al aan het downloaden, bedankt!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb wel eens zo'n cd afgespeeld op de huiskamer-cd speler en via de s/pdif poort de pc in laten lopen. Dat ging probleemloos. Ik had na afloop een wav file van 650MB die probleemloos afspeelde.

Vervolgens moet je een cue file aanmaken, maar daar zijn ook weer hulpmiddelen voor. Anders heb je 1 lang track, en dat is niet zo handig.

• MarijnvdZaag
Jep dat was exact wat ik ook probeerde. Het probleem is dus alleen dat ik de input niet werkend krijg (plus dat een beveiligde cd als deze misschien ook wel niet op deze manier op te nemen is)

Wat voor geluidskaart gebruikte jij?

[ Voor 10% gewijzigd door MarijnvdZaag op 12-04-2005 13:26 ]

• joopv
  • Niet online
De cd die ik via s/pdif ingelezen heb was een beveiligde cd. Het copy bitje wordt gewoon genegeerd door je geluidskaart, en de beveiliging heeft alleen effect op computer-cd drives, niet op huiskamerapparaten.

De kaart die ik toen gebruikte was een Prodif Media ISA kaart, een ouwetje met alleen s/pdif in- en uitgangen er op. Het ding ligt hier te verstoffen, mocht iemand er interesse in hebben.

• MarijnvdZaag
lol, ik heb geen ISAsloten...

Ik ben iets wijzer:
ten eerste: die Nero player blijkt alleen op te nemen van de analoge line in, hoe de input ook staat ingesteld in de driver.
ten tweede: ik verwachtte veel van EAC, maar het schiet niet op als dat progsel geen enkele van mijn cd-drives ziet (behalve de Nero image drive dan...). Uitschakelen van de image drive en restarten heeft geen effect :? Doe ik iets fout? If not, lekker geweldig programma dan...

edit: ik heb ASPI-dll'etje (van Nero) in de EAC-map gezet en hij ziet opeens allebei de drives... Had ik niet verwacht maar is fijn, ik ga lekker experimenteren met EAC. B)

[ Voor 17% gewijzigd door MarijnvdZaag op 13-04-2005 17:19 ]

• MarijnvdZaag
Helaas... ook EAC ziet niet meer dan een stukje audiotrack van 10 seconden...

(probleempje met EAC: ik gebruik de lame-encoder maar er komen altijd 192 kbps mp3's uit, wat ik ook instel als bitrate. Snapt iemand dat?)
Ik ga trouwens wel voorlopig EAC gebruiken als CD-extractor :Y)

Nog suggesties over de s/pdif input iemand?

• joopv
  • Niet online
Volgens mij moet dat kunnen werken. Het is mij tenminste een keer gelukt met die oude ISA kaart en ik denk dat met m'n huidige terratec ook geen probleem zal zijn.

Je zult wel de nodige vinkjes links en rechts moeten omzetten. Wat voor een audiokaart heb je eigenlijk?

Je opmerking over schuifjes van s/pdif geeft aan dat je iets basics fout doet. Een s/pdif poort kan je niet in volume regelen - de digitale data wordt rechtstreeks getransporteerd. Dat geldt zowel voor opnemen als weergeven.

• MarijnvdZaag
Ik heb de Soundstormchip en ik gebruik altijd die s/pdif out voor het geluid, die kan ik in ieder geval gewoon in volume regelen. Waarom de input niet?

Ik heb een mooi screenshotje gemaakt van die driver met dat schuifje maar hoe zet ik dat hier op GoT?

Als ik 'Digitize input' aanzet kan ik hem wel omhoog bewegen, maar het is al digitaal dus lijkt me raar om te digitizen :? bovendien moet ik nu nog wel een prog hebben om vanaf s/pdif op te nemen want dat blijkt Nero niet te kunnen (voor zover ik kan vinden).

[ Voor 6% gewijzigd door MarijnvdZaag op 14-04-2005 00:17 ]

• PMD
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Hier heb ik dus exact hetzelfde probleem! Ik krijg de SPDIF ingang niet aan de gang. Tevens wil die slider alleen maar open als ik hem instel op 'Digitize input' anders blijft hij op NUL staan.
Ik wil van mijn Soundblaster Live de digitale output doorgeven naar de digitale input van de Soundstorm (A7n8X-deluxe). Ik heb als spdif input gewoon een tulp-female aangesloten op de pinnetjes van het moederbord. Dit was op aanraden van Euss in dit topic. Ik verwacht dat deze manier van aansluiten gewoon zou moeten werken. Maar misschien zijn er mensen die dit kunnen bevestigen. Ik heb dus geen bracket gekocht van Asus of iets dergelijks.

Ik heb de SPDIF output van de SB live al aan mijn DAC gehangen, en dan heb ik gewoon een goede output, dus deze werkt in elk geval wel.
De SPDIF out van de A7n8x-deluxe zit aangesloten op de standaard Cinch (female Tulp) welke al op het moederbord zit (ab-fabriek). Om hier geluid uit te krijgen heeft ook de nodige moeite gekost en spontaan werkte het. Dus hier luister ik nu mijn muziek door.

Maar hoe krijg ik die SPDIF ingang aan de praat, want veel vager kan het mijn inziens niet worden :? .

Please HELP! alle tips zijn welkom!

kan het misschien iets met het Copy(right)bitje te maken hebben? dat ik dat er eerst uit moet hebben voordat hij die ingang wil aanzetten?

Verwijderd

Kun je wel de SPDIF selecteren als bron van de input?

• PMD
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Ja, in de volume levels van de NvMixer, kan ik rechts bij "input" wel SPDIF selecteren, eronder kan ik vervolgens "Digitize Input" of "Mic Boost" aanvinken, maar het signaal is altijd Digitaal bij SPDIF dus lijkt het me niet logisch om digitize input aan te vinken.

Zolang ik die digitize input niet aanvink kan ik die slider ook niet om hoog zetten, wanneer ik dat wel aanzet, kan ik hem wel omhoog zetten. Echter zonder resultaat om de SPDIF input werkende te krijgen. . . :/

• PMD
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Kan iemand bevestigen dat je geen SPDIF bracket nodig hebt maar dat een tulpplugje ook volstaat als SPDIF in of out? want misschien is dat bij mij wel gewoon de oorzaak. Bedankt!

Verwijderd

Een SPDIF bracket _is_ niets anders dan een tulpplug die je op je mobo aansluit (en als je de luxe bracketuitvoering hebt zit er ook een TOSLink module op). Er zitten dus geen actieve componenten op, alle functionaliteit zit op het mobo zelf (en moet evt. wel ingeschakeld worden bij de driversettings).

http://www.digit-life.com...k7ncr18d-pro-nforce2.html
http://katuhintavertailu....N420pro/SPDIF_bracket.jpg
http://www.xbitlabs.com/i...rds/asus-p4b266/spdif.jpg
http://www.3dnews.ru/documents/3620/bracket_spdif.jpg
http://www.asisupport.com/spdif_audio_bracket.jpg
http://www.svethardware.c...6D4B0029514E/$file/18.jpg
Hierboven schrijft Euss nog dat je de spdif eventueel nog moet inschakelen bij de driver settings
Voor een naar Platinum gemodificeerde SoundBlaster moest ik dat inderdaad doen, maar voor de A7N8X-Deluxe heb ik dit nimmer nodig gehad.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 23:06 ]

Verwijderd

PMD schreef op maandag 18 april 2005 @ 22:16:
Kan iemand bevestigen dat je geen SPDIF bracket nodig hebt maar dat een tulpplugje ook volstaat als SPDIF in of out? want misschien is dat bij mij wel gewoon de oorzaak. Bedankt!
ja dat kan ik bevestigen, ik heb gewoon de pin headers van mijn nforce2 MCPT mobo gebruikt om de spdif out van mijn NEO2 op aan te sluiten... dit werkt op zich perfect alleen ben ik nog niet tevreden over de kwaliteit..

ik hoor het verschil tussen audio die ik afspeel op mijn soundstorm en op de neo2 duidelijk.. terwijl ik had gehoopt dat dit niet het geval zou zijn... maar blijkbaar verneukt de realtek het geluid ook al voordat de DAC in het spel komt... jammer maargoed ik laat het maar ff zo aangezien er nog STEEDS geen dolby digital live standalone kaart te koop is op de nederlandse markt...

of weet iemand raad, het kan natuurlijk dat ik het helemaal fout doe :)

• PMD
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

Zijn er op dit betrekkelijk kleine wereldje überhaupt mensen die hun SPDIF input gebruiken op hun Asus A7N8X? Hier gebruik ik:
Audio driver 4.60 (6.14.0460.0) icm
mixer versie 1.0 (build 451)
maar ik heb het tot op heden niet aan het werk gekregen. Voor de mensen die het niet weten het is een
nForce2 MCP-T
nForce APU/Soundstorm chip, revisie A2.

De bovenstaande reacties geven mij voldoende vertrouwen dat het goed is aangesloten, maar het werkt helaas nog steeds NIET! Wie heeft de spdif ingang wel al succesvol aan de praat en hoe heb je dat dan gedaan?

Hierboven schrijft Euss nog dat je de spdif eventueel nog moet inschakelen bij de driver settings, maar in de device manager kan ik dit soort opties niet terugvinden. Wie maakt mij blij?
;(

Verwijderd

Hoe zijn de ervaringen met de Terratec Aureon 7.1 Space?
Die heb ik net besteld voor mijn media center aan doby decoder te knopen.

• PMD
  • Niet online

PMD

Beter laat dan dood

[/quote]
Hoe zijn de ervaringen met de Terratec Aureon 7.1 Space?
Die heb ik net besteld voor mijn media center aan doby decoder te knopen.
[quote]

Heel leuk voor je, maar aangezien je hem toch al hebt gekocht lijkt het me zinvoller als je binnenkort zelf even je ervaringen post in een ander topic!

Om even ontopic te blijven: http://www.bestmp3guide.com is een goede site voor een goede handleiding om mp3's te maken met EAC. Ik zou die site zeker even checken Marijn!

Kennelijk zijn er niet zoveel mensen die hun digital in gebruiken op zo'n asus board. Misschien ga ik de heleboel dan wel gewoon omdraaien en pak ik mijn SB live als secondaire geluidskaart en daarvan de digital in. Misschien dat ik die wel zonder slag of stoot aan de gang kan krijgen.

• MarijnvdZaag
Sorry ik kon een tijd niet op internet, omdat m'n voeding kaduuk was. Ik had hem gekocht bij Alternate en had nog een jaar garantie, dus heb 'm opgestuurd en gevraagd of ik een mooie nieuwe Zalman terug mocht met wat bijbetaling.

Om een (enorm) lang verhaal kort te maken: ze deden er 41 dagen over om de voeding, die al die tijd op voorraad was, op te sturen! (nee ik koop niks meer bij Alternate, heb het echt gehad daaro).

nu weer ontopic:

1. Wimmert je vervuilt het topic :(
2. Ben nog niet verder met de coax in
3. Bedankt PMD voor tips, en hoop dat het je nog lukt
4. Fountains of Wayne heb ik uiteindelijk gebackupped als volgt:
image maken met Plextools, dan met ISObuster tracks uit de eerste sessie plukken :P
(kon mss ook rechtstreeks met isobuster, maar had cd ff niet bij)
5. Ik wil nog steeds dat dit me gaat lukken, en ik ben ervan overtuigd dat het gaat werken ook. Ik breng wel verslag uit, maar het kan even duren.

Dit bracket heb ik trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/images/accessories/SPDIF-IN-OUT-COA-Module.jpg

weltrusten nu :O

[ Voor 40% gewijzigd door MarijnvdZaag op 21-04-2005 23:06 ]

Verwijderd

In de reference design van de ALC650 staan de SPDIF In/Out beschreven, welke ook op de A7N8X-Deluxe is gebruikt op dezelfde manier afaik. Ik kan gewoon de SPDIF selecteren als input, ook met de reference drivers van RealTec zelf.
http://www.realtek.com.tw...oducts1-2.aspx?modelid=30

Houdt er alleen wel rekening mee dat er een aantal bekende bugs in diverse (RealTec originated) driver versies zitten (oa. de non-selecteerbare SPDIF ingang, de niet werkende equaliser bugs etc). Test daarom eens wat verschillende versies.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 04:53 ]

Pagina: 1