Laatst kocht ik van iemand een laptop (Compaq Presario 2700ea, PIII 1,13 Ghz) die volgens hem kapot was. Dat geloofde ik graag, want het ding POSTte niet eens.
Ik dat ding overgenomen voor een leuk prijsje met de ijdele hoop hem te kunnen fixen.
Hier de gegevens die ik er uit heb gehaald:
1. Bij het opstarten blijft het scherm zwart, er komt geen 'compaq' scherm en geen POST
2. Het netvoedings- en acculampje gaan branden, de rest flitst even op
3. Hij geeft een reeks piepjes: piep, pauze, piep piep piep, pauze, piep, piep, piep, pauze, piep. in totaal dus 8 piepjes
4. De harde schijf geeft een zachte tik met regelmatige intervallen
5. De behuizing is bekrast, maar er zitten geen deuken/barsten in.
6. Scherm is in prima staat.
7. CDROM lade gaat gewoon open
Mijn diagnose na het openmaken:
1. Er zit geen geheugen in! Dus speciaal voor dit model geschikt geheugen besteld via de memory configurator in de geheugenshop. Dell PC100 lustte ie nietuurlijk niet, en Apacer PC133 ook niet.
2. De harde schijf is kapot, dat bleek na transplantatie naar mijn andere laptop
3. De beepcodes zeggen me niet zoveel. Ik heb ergens gelezen dat Compaq zijn eigen bios heeft, maar die is gebaseerd op de Phoenix bios? Weet iemand welke BIOS er in een Presario 2700ea zit?
4. Videogeheugen is aanwezig: apart kaartje naast het RAM
Iemand een idee wat er precies aan de hand is? de beepcodes lijken me de key!
Ik dat ding overgenomen voor een leuk prijsje met de ijdele hoop hem te kunnen fixen.
Hier de gegevens die ik er uit heb gehaald:
1. Bij het opstarten blijft het scherm zwart, er komt geen 'compaq' scherm en geen POST
2. Het netvoedings- en acculampje gaan branden, de rest flitst even op
3. Hij geeft een reeks piepjes: piep, pauze, piep piep piep, pauze, piep, piep, piep, pauze, piep. in totaal dus 8 piepjes
4. De harde schijf geeft een zachte tik met regelmatige intervallen
5. De behuizing is bekrast, maar er zitten geen deuken/barsten in.
6. Scherm is in prima staat.
7. CDROM lade gaat gewoon open
Mijn diagnose na het openmaken:
1. Er zit geen geheugen in! Dus speciaal voor dit model geschikt geheugen besteld via de memory configurator in de geheugenshop. Dell PC100 lustte ie nietuurlijk niet, en Apacer PC133 ook niet.
2. De harde schijf is kapot, dat bleek na transplantatie naar mijn andere laptop
3. De beepcodes zeggen me niet zoveel. Ik heb ergens gelezen dat Compaq zijn eigen bios heeft, maar die is gebaseerd op de Phoenix bios? Weet iemand welke BIOS er in een Presario 2700ea zit?
4. Videogeheugen is aanwezig: apart kaartje naast het RAM
Iemand een idee wat er precies aan de hand is? de beepcodes lijken me de key!