rekenen en meten met een plaatje

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:07
situatie, ik heb een plaatje op schaal van iets, en daar wil ik nu een 3d model van maken (eigenlijk 2d, maar in een 3d omgeving) Nu kan ik natuurlijk leuk dat plaatje overtrekken zoals je vaak bij zoets gebeurt, maar het is 1 gecontinueerde lijn (voor mensen die het naadje van de kous willen weten, het is een circuit layout) nu vroeg ik me dus af of het met eebn programma mogelijk is om te "meten" wat de lengte van bijvoorbeeld een recht stuk is (dit kan photoshop volgens mij gewoon btw) maar dan ook wat de hoek/grootte van een bocht is. ik kan in dat andere programma namelijk wiskundig een bocht invoeren, en als ik dat gewoon kan opmeten in zo'n programma dan kan dat heel precies. kent iemand een programma dat dit kan?
(Als je niet snapt wat ik bedoel, vraag het gewoon, want ik weet niet of het helemaal duidelijk is wat ik bedoel :+ )

PSN: DutchTrickle PVoutput

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-05 19:40
áls het telkens echt een deel van een cirkel is, kun je meetkundig het middelpunt van de (deel)cirkel bepalen. Vanuit daaruit kun je de straal en de hoek waar de cirkel zich over beweegt bepalen.

Lijn tussen twee punten op de (deel)cirkel, middelloodlijn van deze lijn.
Dit nog een keer met twee andere punten op de (deel)cirkel.
Snijpunt van de middelloodlijnen is het middelpunt.

Straal is; vanuit het middelpunt naar een willekeurig punt op de cirkel (als het goed is altijd constant(
Lijn vanuit middelpunt naar begin, lijn vanuit middelpunt naar eind, hoek kun je nu opmeten.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Vectoriseren en openen in AutoCAD. Maar ik denk dat je nog sneller klaar bent als je het schema invoerd in OrCAD of Electronics Workbench (poept ook een 3D model van printplaten uit) en dan een nieuw printje maakt (en eventueel exporteerd naar AutoCAD).

• Maverick
hm is autocad niet een beetje overkill voor zoiets?
of het echt een deel van een cirkel is weet ik niet, maar ik denk het wel OnTrack. maar het middelpunt bepalen moet ik dan helemaal op het zicht doen, dit is niet echt nauwkeurig vrees is.
Om je een idee te geven, dit is het plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://maverick.dynasoft.nl/pics/layout.png

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Een hele andere circuit layout als waar ik meestal mee bezig ben.
Ik zat aan printplaatjes te denken. :+

• Maverick
ah vandaar dat je ook met EWB kwam, ik dacht al, hij zal wel weten dat het er handig voor is :P

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet niet welk 3D pakket je gebruikt om het eindresultaat te maken, maar als je AutoCAD kan importeren dan moet het lukken. Er zijn namelijk legio programmatjes die bitmaps kunnen omzetten in vectoren. Dit plaatje is erg eenvoudig en bijna "ideaal".

Misschien vind je hier iets:
http://www.google.nl/sear...=vectorize+bitmap&spell=1

• Maverick
het 3d pakket dat ik gebruik is "homemade" door iemand, en kan niets importeren, is het niet mogelijk om het als ik het gevectoreerd heb met een ander programma gewoon te "bekijken" als in de hoeken uitlezen enzo?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zomaar rekenen kan ook niet... je hebt namelijk een bepaald perspectief afhankelijk van wat je ermee wilt (wide-angle of juist heel erg narrow) en dat is errug lastig om in een berekening mee te nemen... zeker als je ook nog visseoog-achtige effecten wilt bij ultra-wide.

Gebruik lekker iets als 3dsmax of liever zelfs Rhino als je bij vector/solidshapes wilt blijven.

• Maverick
als ik gewoon de middenlijn kan opmeten dan kan ik daarmee genoeg in dat programma om de layout te maken, het enige probleem is het meten, de rest is niet aan de orde.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Heb je ze al gemaild op http://www.bahraingp.com.bh/ het kan mij niet voorstellen dat er niet een strakke vectortekening op schaal is van Bahrain.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Maverick
dat vectoriseren gaat volgens mij best met dit plaatje dat is het probleem niet.

ff geprobeerd met streamline, ik heb een perfect bruikbare vector image. nu het opmeten nog :)

[ Voor 38% gewijzigd door Maverick op 12-04-2005 00:11 ]

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:09
je kan met technische tekenprogramma's als Autocad en Rhino makkelijk de maten meten.
Je kan dan de bochten en rechte stukken in afstand meten en hoeveel graden een bocht is.
Het probleem is eerder dat het een behoorlijk bochig circuit is. het zijn geen echte rechte lijnen afgewisseld met bochten.

Ik heb net in Rhino geprobeerd de layout over te trekken. Je blijft dan toch nog met behoorlijk wat control points zitten.
Hoe nauwkeurig moet die layout zijn? Als je de bochten enigzins vereenvoudigd wordt het al makkelijker.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Pagina: 1