nvidia dual output; twinview verkeerd geörienteerd

Pagina: 1
Acties:

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Net Ubuntu geïnstalleerd, en voordat ik begin met eraan te prullen had ik graag mijn dual screen setup werkende gezien.

Na me rot gezocht en gelezen te hebben hier, en op google & ubuntu forums ben ik tot deze werkende config gekomen:
Section "Files"
	FontPath	"unix/:7100"			# local font server
	# if the local font server has problems, we can fall back on these
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/misc"
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/cyrillic"
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/Type1"
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/CID"
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/Speedo"
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/100dpi"
	FontPath	"/usr/lib/X11/fonts/75dpi"
        # paths to defoma fonts
	FontPath	"/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
	FontPath	"/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/CID"
EndSection

Section "Module"
	Load	"GLcore"
	Load	"bitmap"
	Load	"dbe"
	Load	"ddc"
	Load	"dri"
	Load	"extmod"
	Load	"freetype"
	Load	"glx"
	Load	"int10"
	Load	"record"
	Load	"speedo"
	Load	"type1"
	Load	"v4l"
	Load	"vbe"
	Load	"xtt"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier	"Generic Keyboard"
	Driver		"keyboard"
	Option		"CoreKeyboard"
	Option		"XkbRules"	"xfree86"
	Option		"XkbModel"	"pc105"
	Option		"XkbLayout"	"be"
EndSection

Section "InputDevice"
	Identifier	"Configured Mouse"
	Driver		"mouse"
	Option		"CorePointer"
	Option		"Device"		"/dev/input/mice"
	Option		"Protocol"		"ImPS/2"
	Option		"Emulate3Buttons"	"true"
	Option		"ZAxisMapping"		"4 5"
EndSection

Section "Device"
	Identifier	"NVIDIA"
	Driver		"nvidia"
	BusID		"PCI:1:0:0"
        Option          "RenderAccel"           "true"
        Option          "NvAGP"                 "1"
        Option 		"AllowGLXWithComposite" "true"

EndSection

Section "Monitor"
	Identifier	"Q17"
	HorizSync	30-86
	VertRefresh	50-180
	Option		"DPMS"
EndSection

Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Device		"NVIDIA"
	Monitor		"Q17"
	DefaultDepth 	24
	Option          "TwinView"              "true"
	Option          "SecondMonitorHorizSync" "30-70"
        Option          "SecondMonitorVertRefresh" "50-120"
	Option          "MetaModes" "1280x1024, 1280x1024; 1280x1024, 1280x1024;"
	Option          "TwinViewOrientation" "RightOf"

Subsection "Display"
		Depth 24
		Modes "1280x1024"
		ViewPort 0 0 
	EndSubsection
EndSection

Section "ServerLayout"
	Identifier	"Default Layout"
	Screen		"Default Screen"
	InputDevice	"Generic Keyboard"
	InputDevice	"Configured Mouse"
EndSection

#Section "DRI"
#	Mode	0666
#EndSection

Section "Extensions"
#	Option 	"Composite" "Enable"
	Option 	"Composite" "Disable"
EndSection

Er is echter één klein minpuntje..

De setup staat fysich als volgt:

Primair scherm | Secundair scherm.

En de bovenstaande config geeft het zo weer:

Secundair scherm | Primair scherm..

Ik heb echt al elk mogelijk ding veranderd dat de oriëntatie zou beïnvloeden (ik denk daarbij aan "Option "TwinViewOrientation" "RightOf" " bijv.). Ik weet echt niet meer wat te veranderen..

En nee, de startbalk verslepen is geen optie.. want het loginscherm blijft dan aan de rechterzijde.

Ik had dit trouwens in Win XP ook, maar heb met ultramon m'n primaire scherm gewoon "als primair scherm" ingesteld, dus ik neem aan dat dit met Linux ook mogelijk is.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
Kun je niet gewoon de stekkers op de vga-aansluitingen van je videokaart omwisselen ?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:30

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

twan1 schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:26:
Net Ubuntu geïnstalleerd, en voordat ik begin met eraan te prullen had ik graag mijn dual screen setup werkende gezien.

Na me rot gezocht en gelezen te hebben hier, en op google & ubuntu forums ben ik tot deze werkende config gekomen:

...

Er is echter één klein minpuntje..

De setup staat fysich als volgt:

Primair scherm | Secundair scherm.

En de bovenstaande config geeft het zo weer:

Secundair scherm | Primair scherm..

Ik heb echt al elk mogelijk ding veranderd dat de oriëntatie zou beïnvloeden (ik denk daarbij aan "Option "TwinViewOrientation" "RightOf" " bijv.). Ik weet echt niet meer wat te veranderen..

En nee, de startbalk verslepen is geen optie.. want het loginscherm blijft dan aan de rechterzijde.

Ik had dit trouwens in Win XP ook, maar heb met ultramon m'n primaire scherm gewoon "als primair scherm" ingesteld, dus ik neem aan dat dit met Linux ook mogelijk is.
RightOf naar LeftOf ? :)

[ Voor 63% gewijzigd door Kanarie op 11-04-2005 21:36 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• twan1
Nielson schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:35:
Kun je niet gewoon de stekkers op de vga-aansluitingen van je videokaart omwisselen ?
Die oplossing leek inderdaad juist te zijn. Ik draai die dus om en het staat juist in Linux. Ik boot terug nara windows en daar heb ik dus hetzelfde probleem als in Linux.. Verkeerd. Ik probeer ze om te draaien maar dat gaat er dus echt niet in |:(

Dat lijkt me nou toch echt niet moeilijk dat je hem forceert dat hij de startbalk op bijv. output 1 moet weergeven...
Ja, dat heb ik uiteraard ook al wel geprobeerd.. maar dat bepaalt enkel het gedrag van de muis (als je naar de zijkant gaat, dat die op het andere scherm komt.). Dat werkt namelijk wel..

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

twan1 schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:07:
[...]

Die oplossing leek inderdaad juist te zijn. Ik draai die dus om en het staat juist in Linux. Ik boot terug nara windows en daar heb ik dus hetzelfde probleem als in Linux.. Verkeerd. Ik probeer ze om te draaien maar dat gaat er dus echt niet in |:(

Dat lijkt me nou toch echt niet moeilijk dat je hem forceert dat hij de startbalk op bijv. output 1 moet weergeven...

[...]

Ja, dat heb ik uiteraard ook al wel geprobeerd.. maar dat bepaalt enkel het gedrag van de muis (als je naar de zijkant gaat, dat die op het andere scherm komt.). Dat werkt namelijk wel..
Hmm, ik heb zelf een dual monitor setup onder XP en Linux i.c.m. een Nvidia kaart.

Ik heb m'n primaire monitor (midden, CRT) aangesloten op de DVI poort van de VGA-kaart en de secondaire monitor (links van primaire, ook CRT) op de normale VGA poort.
Dit zorgt er voor dat het Windows XP laadscherm op de primaire monitor komt, ook linux komt op de primaire monitor te staan.
Wanneer ik X gestart hebt en met GDM inlogt hebt en X vervolgens kill, heb ik op beide monitoren een console voor me (soort van mirror mode).
Het GDM inlogscherm verschijnt op de primaire monitor.

Het probleem waar jij tegen aanloopt is volgens mij de indeling die gemaakt wordt aan de hand van waar jij je monitor inprikt. Ik heb dit gewoon quick and dirty opgelost door de monitors om te wisselen van plaats (monitor die op VGA stond naar DVI en andersom).

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• twan1
Ja heb ook maar die "dirty way" gekozen..

Ook omgewisseld nu, en in windows de aanpassingen gemaakt (logt vanzelf in). Dus taakbalk versleept en de icoontjes.. verder in ultramon dan maar de primaire monitor op "Monitor 2" gezet. (werkt dus niet met het tooltje van nvidia zelf |:( )

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Nielson schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:35:
Nee dus, want dan staan ze in Windows verkeerd om.

Ik weet niet hoe ze dit voor elkaar krijgen, ik heb hetzelfde probleem namelijk (6600GT).

Maar in KDE is het niet zo erg, ik heb gewoon de panels op de andere Xinerama display gezet, en inderdaad staat het loginscherm dan op de verkeerde. Maar dat gaat mij echt niet boeien.

Lelijk is het wel....en vreemd, en overduidelijk een bug, ik denk in de nvidia drivers (?)

Er zijn dus wel workarounds, maar de nummering is in Linux echt verkeerd - er staat op de kaart namelijk een 'primary' en 'secondary' output, en in Windows klopt dat ook, maar in Linux heeft de secondary xinerama id=0 en de primary id=1. Heb je maar 2 keuzes, gaat het nog verkeerd om 8)7

Ik pas even de topictitel een beetje aan want dit is zeker niet ubuntu-specifiek.

[ Voor 26% gewijzigd door Wilke op 11-04-2005 23:51 ]

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

twan1 schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:23:
Ja heb ook maar die "dirty way" gekozen..

Ook omgewisseld nu, en in windows de aanpassingen gemaakt (logt vanzelf in). Dus taakbalk versleept en de icoontjes.. verder in ultramon dan maar de primaire monitor op "Monitor 2" gezet. (werkt dus niet met het tooltje van nvidia zelf |:( )
Je had in windows toch ook gewoon primary display kunnen wisselen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
^^ zie mijn reply THW Arie. Je kunt alles verwisselen en verplaatsen, maar feit blijft dat wat 'primary' en wat 'secondary' genoemd wordt dus verschilt tussen de OS'en.

Aangezien er op de kaart zelf (aan de achterkant van je PC, op de hardware dus) gewoon ingestanst staat 'primary' en 'secondary' is het gewoon duidelijk fout als dat in Linux andersom is. Niet direct een showstopper, maar wel vrij irritant.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

toevallig heb ik het zelfde probleem gehad laatst met mijn config
als ik vanavond thuis ben zal ik de config even online zetten, het heeft iets te maken met attachedmonitor ofzo.
Ik maak alleen geen gerbuik van twinview maar van 2 apart x-servers, Ik haat xinerama ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

nou ik ben thuis ;)

http://www.soulfly.nl/~arjan/xorg.conf

let vooral op:

Option "ConnectedMonitor" "DFP"
Screen 0

Ik maak dus wel geen gebruik van twinview, maar ik het is wel dual screen, het is iig best irritant als je tv je hoofdmonitor word :P

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Creepy
  • Laatst online: 14:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik had precies hetzelfde probleem. Mijn CRT aansluiting (met CRT monitor) wordt gezien als de eerste, en mijn DVI aansluiting (met TFT monitor) als de tweede terwijl dit in Windows precies andersom is.

Mijn iconen stonden echter op mijn mijn TFT, waarschijnlijk omdat de TFT link van de CRT staat. De panels heb ik moeten verslepen naar mijn TFT.

Als login manager gebruik ik GDM. Deze wordt standaard getoond op het eerste scherm (mijn CRT dus). Echter kan je in de gdm.conf aangeven op welk scherm dit getoond moet worden mits je Xinerama gebruikt. De optie is XineramaScreen=1 waarbij 1 het tweede scherm is.

De opties die ik heb gebruikt voor Twinview:
code:
1
2
3
4
5
Option "Twinview"        "true"
#Option "SecondMonitorHorizSync"
#Option "SecondMonitorvertRefresh"
Option "TwinviewOrientation" "CRT-1 RightOf DFP-0"
Option "MetaModes" "DFP-0: 1280x1024, CRT-1: 1024x768; DFP-0: 1024x768, CRT-1: NULL; DFP-0: 800x600, CRT-1: NULL; DFP-0: 640x480, CRT-1: NULL;"

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:41

BoAC

Memento mori

Creepy schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 11:34:
Ik had precies hetzelfde probleem. Mijn CRT aansluiting (met CRT monitor) wordt gezien als de eerste, en mijn DVI aansluiting (met TFT monitor) als de tweede terwijl dit in Windows precies andersom is.

Mijn iconen stonden echter op mijn mijn TFT, waarschijnlijk omdat de TFT link van de CRT staat. De panels heb ik moeten verslepen naar mijn TFT.

Als login manager gebruik ik GDM. Deze wordt standaard getoond op het eerste scherm (mijn CRT dus). Echter kan je in de gdm.conf aangeven op welk scherm dit getoond moet worden mits je Xinerama gebruikt. De optie is XineramaScreen=1 waarbij 1 het tweede scherm is.

De opties die ik heb gebruikt voor Twinview:
code:
1
2
3
4
5
Option "Twinview"        "true"
#Option "SecondMonitorHorizSync"
#Option "SecondMonitorvertRefresh"
Option "TwinviewOrientation" "CRT-1 RightOf DFP-0"
Option "MetaModes" "DFP-0: 1280x1024, CRT-1: 1024x768; DFP-0: 1024x768, CRT-1: NULL; DFP-0: 800x600, CRT-1: NULL; DFP-0: 640x480, CRT-1: NULL;"
Moeten die opties die jij noemt niet in de 'Device Section' staan ipv in de 'Screen Section' zoals de TS heeft?
Ik gebruik die opties namelijk wel met resultaat ( * BoAC had hetzelfde probleem als de TS met gewisselde schermen tov XP ;) )

• Creepy
  • Laatst online: 14:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Die staan inderdaad in de device section ja :)
Maar ik blijft het probleem houden dat mijn primaire scherm in Linux mijn CRT is i.p.v. mijn TFT (wat in Windows dus wel klopt..)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1