Linux FaxServer, is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 12:58

The-Force

Mashup MasterKing

Topicstarter
Ik heb ISDN en dus meedere telefoonnnummer. Nu heb ik nog een 14k4 modem (ISA) over en wil die in die Linux bak zetten en er een fax-server van maken. Aansluiten op poort van Quattrovox (of Webvox) en eigen nummer geven. Wat ik voor ogen heb ik het volgende.
Als faxen binnenkomen neemt Linux die aan/op en print ze meteen uit op printertje dat aan de Linuxbak zit.
Zijn daar proggies voor? Is dat lastig om te doen?
Want ik wil die 14k4 faxmodem ook beschikbaar maken op de Win9x bakken om op de Win9x bakken te kunnen faxen via de modem in de Linuxbak. Ook de printer op de Linuxbak maar dat gaat met Samba heb ik begrepen.
Iemand een idee of dit modelijk is?

GreeTZ
The-Force

https://www.youtube.com/@MashupMasterKing

• mavink
  • Laatst online: 11-05 13:05
Met hylafax kan je faxen versturen+ontvangen via linux. Succes!

• The-Force

The-Force

Mashup MasterKing

Topicstarter
Is het dan mogelijk om die fax beschikbaar te maken voor de rest van het netwerk?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:23
kan je daar ook een faxserver mee maken, dus je stuurt de fax op naar de linux bak die hem vervolgens met hem modem wegstuurt. Heb hier nog nooit van gehoord, dan moet je op je windows bak ook een speciaal progje hebben in ieder geval.

• mavink
  • Laatst online: 11-05 13:05
Het kan (verkoop het af en toe namelijk :)). Je installeert hylafax op de server, even het modem instellen e.d. (is niet zo heel makkelijk maar je hebt een goeie handleiding op hun website staan), en dan moet je op de windows clients het programma whfc installeren (Windows HylaFax Client dus). Dan krijg je gewoon een extra printer, en als je daarheen print vraagt-ie om een telefoonnummer. Erg makkelijk.

• The-Force

The-Force

Mashup MasterKing

Topicstarter
Thanx voor de tips, ga het in het weekend proberen.

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 12:34

SAiKO

Grote Smurf

Kan iemand me ff uitleggen wat ik me precies bij een faxserver moet voorstellen? Ik bedoel, ik hang een modem of isdn adapter aan een linuxbakje en HalyFAX kan een verbinding maken zodra ik vanaf netwerk een printjob stuur naar de faxserver?

En er wordt automatisch een verbinding gemaakt zodra er een fax binnenkomt? Deze fax kan ook automatisch op een netwerkprinter worden afgedrukt?

En daarna wordt de verbinding gewoon weer verbroken door HylaFAX?

En tenslotte, wat zijn de beperkingen van HylaFAX..zijn er beter linux faxservers?

Verwijderd

Op dinsdag 10 juli 2001 17:22 schreef KrezieBite het volgende:
Kan iemand me ff uitleggen wat ik me precies bij een faxserver moet voorstellen? Ik bedoel, ik hang een modem of isdn adapter aan een linuxbakje en HalyFAX kan een verbinding maken zodra ik vanaf netwerk een printjob stuur naar de faxserver?
Inderdaad. Het lastigst is om de serversoftware en je modem te installeren, als dat eenmaal draait kun je op je windozen de clientsoftware installeren. Daar installeer je gelijk ook een nieuwe (fax)printer. Deze vangt a.h.w. alle printopdrachten af, komt daarna met een popup scherm voor het faxnummer, invullen en de fax komt in de wachtrij op de server. (heel summier uitgelegd). Zo kun je dus bijv. 500 faxen in 1 keer versturen en je PC uitzetten want de server doet de rest.
En er wordt automatisch een verbinding gemaakt zodra er een fax binnenkomt? Deze fax kan ook automatisch op een netwerkprinter worden afgedrukt?
En daarna wordt de verbinding gewoon weer verbroken door HylaFAX?
Jazeker, ook dat kun je instellen op de server. Na hoeveel rings moet ie opnemen, moet de gebruiker een notify mail krijgen etc.. heel veel mogelijk.
En tenslotte, wat zijn de beperkingen van HylaFAX..zijn er beter linux faxservers?
Er is bij mijn weten alleen nog fax2send, maar die vond ik zelf nogal prijzig. Hylafax is lekker gratis en ik vond de client van Cypheus heel erg mooi en uitgebreid.

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
'k heb bij freshmeat al welleens iets gezien als smb2fax, dan 'print' je naar een netwerk-printer/fax onder windows (geen extra software dus) en die zorgt dan dat 't verder de wereld in gaat, hoe 't pcies werkt weet ik niet, maar ik weet zeker dat het kan!

succes!
Y:)

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 01:26 schreef _cyclops_ het volgende:
'k heb bij freshmeat al welleens iets gezien als smb2fax, dan 'print' je naar een netwerk-printer/fax onder windows (geen extra software dus) en die zorgt dan dat 't verder de wereld in gaat, hoe 't pcies werkt weet ik niet, maar ik weet zeker dat het kan!
Bijna goed. Smbfax is ook gewoon een windowsclient voor Hylafax. Lees maar:
smbfax is a Unix server which allows you to print via Samba from a Windows client to a hylafax-controlled faxmodem on your server without any additional Win32 software for the client. It's as easy as File->Print from an application, choose the network fax printer, then check your email's INBOX. You can also view and delete jobs via the standard Windows methods.
Er zijn genoeg clients, helaas maar weinig servers.

Verwijderd

Kun je hiermee ook faxen versturen die opgebouwd zijn door html documenten ? Oftewel kan ik een website bijvoorbeeld faxen naar een gewone fax ? Lijkt me wel als je gewoon een fax als extra printer installeerd toch ??

Verwijderd

http://home.hetnet.nl/~lare1966/hylafax.htm

Ik heb um laatst nog gemaakt op mijn werk. De windows-oplossing om faxen te versturen die ik omschrijf op de url heb ik intussen weg gedaan. Ik gebruik nu WHFC daarvcoor. Helemaal te gek!
De faxen die binnenkomen laat ik mailen naar een collega van me. De tiff-files kan ie met een scala aan proggies lezen.

Verwijderd

Ik gebruikte de WHFC client, dat was in mijn opzicht verreweg de beste win32 client. Hylafax is erg customizable. Zodra er een fax is binnengekomen wordt dit behandeld door het shell-scriptje faxrcvd, waarin je zelf vanalles kunt aanpassen. De nadelen zijn dat er heel af en toe wel eens een modempje wil blijven hangen (hij wordt niet goed gereset na een transmissie). Ik had zelf nog een perl-scriptje draaien zodat je gewoon vanuit de webbrowser de faxen kon bekijken (en evt uitprinten). Nadelen zijn nog wel dat ISDN ondersteuning nog al beperkt was onder FreeBSD. En faxrouting op basis van het gebelde nummer (bij meerdere analoge modems) nog al beperkt is (je moet ze gaan routen op basis van binnengekomen device (compoort) ipv op het nummer waar die naar verstuurd is, tenminste bij analoog dus). Verder ben ik geen betere faxserver dan Hylafax tegengekomen.

Als je het simpel wilt houden is misschien faxgetty ook wel wat (heb er nooit mee gewerkt though).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 22:46 ]

Verwijderd

Hylafax is echt te gek.... er zijn bedrijven die er een paar hebben staan met multi-modem-pools en duizenden faxen per dag verwerken.

Bij mij blijven modems niet hangen. Wel af en toe gehad dat faxen niet direct de deur uit gingen. Maar via cron herstart ik faxq ieder uur. Probleem opgelost.

Yes.... Hylafax!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 19:02

Scharnout

Meuk

Dat hylafax ga ik zeker proberen, maar ik wil er ook graag een programma bij wat gelijk antwoordapparaat is. Ik heb vgetty geprobeerd, maar dat is erg lastig met een winmodem en er is bijna geen documentatie. Iemand andere suggesties?

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Ai... een winmodem.... gaat met Hylafax wellicht ook moeilijk worden... tip: koop een 2e hands 14k4 of 28k8 modem.... extern... kost je bijna niks....

Verwijderd

Scharnout schreef op 16 January 2003 @ 13:37:
Dat hylafax ga ik zeker proberen, maar ik wil er ook graag een programma bij wat gelijk antwoordapparaat is. Ik heb vgetty geprobeerd, maar dat is erg lastig met een winmodem en er is bijna geen documentatie. Iemand andere suggesties?
Voor dat antwoordapparaat is zeker wel wat software voor te vinden, omdat Linux ook regelmatig als call-distributor wordt ingezet (onder ISDN weliswaar). Kijk hiervoor gewoon even op freshmeat.net/sourceforge.net. Winmodems leveren vaak problemen op (alhoewel ik d8 dat er onder Linux wel enige drivers zijn, onder FreeBSD hoef je het echter al helemaal niet te proberen). Zoals iemand anders ook al zei, is een oud externje modempje een veel betere oplossing.

Verwijderd

Het is waarschijnlijk een hele domme vraag, maar ik stel ze toch maar. :-)

Is het mogelijk om zo een fax-server op te zetten op een telefoonlijn die zowel voor telefoon als fax gebruikt wordt, en dat de server dan kijkt naar een binnenkomend gesprek, als het een fax is, behandelt hij hem als fax en als het een telefoon is schakeld hij hem door naar een telefoontoestel.

Ik weet wel dat een fax een hoopje geluiden is, maar misschien kan die software op een of andere manier toch het verschil zien?

Bedankt, NicoDV

Verwijderd

>Is het mogelijk om zo een fax-server op te zetten op een telefoonlijn die zowel voor telefoon als fax gebruikt wordt, en dat de server dan kijkt naar een binnenkomend gesprek, als het een fax is, behandelt hij hem als fax en als het een telefoon is schakeld hij hem door naar een telefoontoestel.

Doet Hylafax dacht ik standaard. Sterker nog.... een data-verbinding of dialup wordt ook genegeerd..... gaaf he? Lees de site van Hylafax maar eens na.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 20:43:
>Is het mogelijk om zo een fax-server op te zetten op een telefoonlijn die zowel voor telefoon als fax gebruikt wordt, en dat de server dan kijkt naar een binnenkomend gesprek, als het een fax is, behandelt hij hem als fax en als het een telefoon is schakeld hij hem door naar een telefoontoestel.

Doet Hylafax dacht ik standaard. Sterker nog.... een data-verbinding of dialup wordt ook genegeerd..... gaaf he? Lees de site van Hylafax maar eens na.
Dat zou wel prachtig zijn!!!

Hmm, op de site niet echt iets gevonden over binnenkomende telefoongesprekken.
Wel over inbellen op de faxserver en dat Hylafax dan een getty opstart.

Heeft iemand ervaring met telefoon en fax op dezelfde lijn?

Nu heb ik geen tijd om dit uit te testen, maar ik ga het toch eens proberen, later.

Verwijderd

En zo dalen we weer langzaam maar zeker af naar helpdesk niveau. Jammer dan. NicoDV: Lees [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] eens door.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.