Ik heb ooit (4 jaar geleden) eens een volledige training gehad wat betreft access 2000. maar tot nu toe heb ik er nooit iets mee gedaan, vandaar dat ik graag hulp wil bij het inrichten van mijn tabellen (ik meen me te herinneren dat dat het belangrijkste is van de database)
De rede van de database:
Wij hebben veel klanten die van ons licenties/support contracten afnemen voor verschillende producten van verschillende fabrikanten. bij aanschaf koop je meteen een licentie/support contract, maar na een jaar moet die vernieuwd worden.
Onze klanten willen dit niet zelf bijhouden, dus doen wij dat. één maand voor de licentie's/support contracten verlopen factureren we en kopen netjes op tijd in.
De laatste tijd gebeurd het echter steeds vaker dat er een vergeten word. Logisch met de groei aan licenties die we doormaken. maar uiteraard komt dat erg slordig over.
Op dit moment staat alles netjes in een excel sheet per fabrikant, en bij de financiele adm. een taak om te factureren.
Volgens mij moet het mogelijk zijn dit in access te zetten met een kopelling aan outlook of een ander programma, zodat er 1 maand voor verval datum een herinnering komt dat er gefactureerd moet worden.
De volgende velden moet in de database opgenomen worden:
Fabrikant
Product (meerdere per fab.)
Serienummer/licentiecode
aantal users (meerdere mogelijkheden)
list prijzen
Distri gegeven
inkoop condities per distributeur per product/fabrikant.
klant gegevens/NAW
klant condities/leveringsafspraken
begin datum
einddatum
Uiteraard worden de klant gegevens en leverancier gegevens uitgebried, maar dit is de basis.
Hoe deel ik nu de tabellen op een goede manier in?
De rede van de database:
Wij hebben veel klanten die van ons licenties/support contracten afnemen voor verschillende producten van verschillende fabrikanten. bij aanschaf koop je meteen een licentie/support contract, maar na een jaar moet die vernieuwd worden.
Onze klanten willen dit niet zelf bijhouden, dus doen wij dat. één maand voor de licentie's/support contracten verlopen factureren we en kopen netjes op tijd in.
De laatste tijd gebeurd het echter steeds vaker dat er een vergeten word. Logisch met de groei aan licenties die we doormaken. maar uiteraard komt dat erg slordig over.
Op dit moment staat alles netjes in een excel sheet per fabrikant, en bij de financiele adm. een taak om te factureren.
Volgens mij moet het mogelijk zijn dit in access te zetten met een kopelling aan outlook of een ander programma, zodat er 1 maand voor verval datum een herinnering komt dat er gefactureerd moet worden.
De volgende velden moet in de database opgenomen worden:
Fabrikant
Product (meerdere per fab.)
Serienummer/licentiecode
aantal users (meerdere mogelijkheden)
list prijzen
Distri gegeven
inkoop condities per distributeur per product/fabrikant.
klant gegevens/NAW
klant condities/leveringsafspraken
begin datum
einddatum
Uiteraard worden de klant gegevens en leverancier gegevens uitgebried, maar dit is de basis.
Hoe deel ik nu de tabellen op een goede manier in?