Toon posts:

[Access] tabel indeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ooit (4 jaar geleden) eens een volledige training gehad wat betreft access 2000. maar tot nu toe heb ik er nooit iets mee gedaan, vandaar dat ik graag hulp wil bij het inrichten van mijn tabellen (ik meen me te herinneren dat dat het belangrijkste is van de database)

De rede van de database:
Wij hebben veel klanten die van ons licenties/support contracten afnemen voor verschillende producten van verschillende fabrikanten. bij aanschaf koop je meteen een licentie/support contract, maar na een jaar moet die vernieuwd worden.
Onze klanten willen dit niet zelf bijhouden, dus doen wij dat. één maand voor de licentie's/support contracten verlopen factureren we en kopen netjes op tijd in.
De laatste tijd gebeurd het echter steeds vaker dat er een vergeten word. Logisch met de groei aan licenties die we doormaken. maar uiteraard komt dat erg slordig over.
Op dit moment staat alles netjes in een excel sheet per fabrikant, en bij de financiele adm. een taak om te factureren.

Volgens mij moet het mogelijk zijn dit in access te zetten met een kopelling aan outlook of een ander programma, zodat er 1 maand voor verval datum een herinnering komt dat er gefactureerd moet worden.

De volgende velden moet in de database opgenomen worden:
Fabrikant
Product (meerdere per fab.)
Serienummer/licentiecode
aantal users (meerdere mogelijkheden)
list prijzen

Distri gegeven
inkoop condities per distributeur per product/fabrikant.

klant gegevens/NAW
klant condities/leveringsafspraken

begin datum
einddatum

Uiteraard worden de klant gegevens en leverancier gegevens uitgebried, maar dit is de basis.

Hoe deel ik nu de tabellen op een goede manier in?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zoek eens op Google naar de normalisatie van een database. Met de info die je dan vindt kun je zelf een voorstel maken, en dat kunnen we dan wel beoordelen. Het is niet de bedoeling dat we je probleem voor jou oplossen, maar we kunnen je wel in de goeie richting wijzen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
-NMe- schreef op maandag 11 april 2005 @ 16:42:
Zoek eens op Google naar de normalisatie van een database. Met de info die je dan vindt kun je zelf een voorstel maken, en dat kunnen we dan wel beoordelen. Het is niet de bedoeling dat we je probleem voor jou oplossen, maar we kunnen je wel in de goeie richting wijzen. :)
Ga ik zeker doen, bedankt.

Ik ben ook niet op zoek naar een oplossing voor een probleem, dat doe ik liever zelf, ander leer ik er niets van, maar de bedoeling is een eerste opzet te maken qua tabellen.

wordt vervolgt...

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:12

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 16:36:
De volgende velden moet in de database opgenomen worden:
Fabrikant
Product (meerdere per fab.)
Serienummer/licentiecode
aantal users (meerdere mogelijkheden)
list prijzen
Distri gegeven
inkoop condities per distributeur per product/fabrikant.

klant gegevens/NAW
klant condities/leveringsafspraken

begin datum
einddatum

Uiteraard worden de klant gegevens en leverancier gegevens uitgebried, maar dit is de basis.

Hoe deel ik nu de tabellen op een goede manier in?
Hoe wil je nou weten welke velden er in de database worden opgenomen als je nog niet genormaliseerd hebt? Je moet altijd eerst gaan normaliseren anders krijg je dalijk last van redundantie of inconsistentie. Normaliseren gebeurd via de methode van Codd. Op google zul je zeker veel info hierover vinden. Maar bedenk dit: voordat je aan de slag gaat met een database te bouwen, eerst normaliseren.

Forever raver!
Specs: Workstation Server