Toon posts:

[gezocht] TV reclamekiller - volume verlagen boven threshold

Pagina: 1
Acties:
  • 899 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een TV-kaart en een satellietkaart in m'n PC zitten.

Het geluid van radio- en TV-reclames (en vooraankondigingen) wordt zó gemixt dat het volume altijd tegen de threshold (dorpel) van de zender-limiter aanzit. Ofwel: het knalt op maximaal volume uit de speakers. Je bent bij commerciële zenders dus voortdurend met de volumeregeling bezig, om het getetter te dempen.

Vraag: bestaan er programma'tjes die dit getetter automatisch onderdrukken?
Ik kan het i.i.g. niet vinden: niet hier, en niet via google..

Het moet een programma zijn dat het volume continu in de gaten houdt. Je stelt het maximale volume in tijdens een normaal programma. Begint de reclame dan gaat het aantal dB omhoog, en verlaagt het programma het volume automatisch, tot het getetter weer over is. Van mij mag het volume tijdens reclames zelfs meer dan gehalveerd worden.

Er bestaan hardware-oplossingen die twee mute-torren aansturen als een spanningsniveau overschreden worden, maar bij een PC moet het toch softwarematig kunnen?

Hier een poging van mij voor een hardwarematige reclamekiller: http://img30.echo.cx/my.php?image=reclamekiller22aa.gif
(Een aangepast schema van iets anders).
Ik heb het nog niet geprobeerd/gebouwd.
Dit zou je dan tussen een tuner en versterker moeten zetten.

Verwijderd

Topicstarter
OK, laat ik het eens anders vragen:

Zijn er volumeregelingen-programma's voor Windows (XP) die luide piek-volumes onderdrukken, zoals tijdens TV-reclames?
Realtime! Je kijkt naar een TV-programma op je PC (tv-kaart), en als de reclame begint gaat het voluime omlaag. Begint het programma opnieuw, dan gaat het volume omhoog.

Er zijn elektronische schakelingen (hardware) die dat kunnen. Limiter, threshold, compressor..., of hoe ze het ook noemen. Zie plaatje voor een schema van iets dat volgens mij werkt: het onderdrukken van luide reclames, maar ik zoek iets softwarematigs voor op de PC.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Sorry, geen ervaring mee. Heb geen TV-kaart. Maar ik haal even wat ??? uit je topictitel zodat het serieuzer en minder schreeuwerig overkomt. Interessante vraag trouwens :)

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 13-04-2005 13:01 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-07 06:59

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Er zijn DirectX-plugins die het denk ik wel zouden kunnen (compressor/limiter e.d. oftewel de dynamics). DirectX-plugins worden bij (de betere) audio- en multitracksotware zoals Cubase gebruikt.
Als er een programma te vinden is waarin een DirectX-plugin geladen kan worden zodat je geluid realtime vervormd wordt en je dit programma als het ware tussen je inputs en output van je geluidskaart zou kunnen "pluggen" (iets waarvan ik softwarematig zeker ben dat het kan) dan zou je een oplossing hebben!

En ik kan helaas zo snel even niets vinden dat het kan, maar ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is :) Overigens zou ik ook wel interesse in zo'n progje hebben, dus mocht je wat vinden dan hoor ik het graag :) (als ik wat vind post ik het ook even natuurlijk)

[ Voor 13% gewijzigd door Wokkels op 13-04-2005 13:13 ]

Permanent wintericon!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De ellende met compressors en limiters is dat dat precies de apparaten zijn die de commercielen al gebruiken - alleen wordt reclame zo gemaakt dat het geluidsniveau vrij constant is en dus constant tegen whatever maximumniveau aan kan zitten, in tegenstelling tot de veel meer dynamiek bevattende reguliere uitzendingen. Ik denk dat je iets intelligenters nodig hebt.

Ik denk dat het afgegeven vermogen (d.i. per tijdseenheid) bij reclames wél hoger dan normaal ligt; omdat je dus over langere tijd (zeg een paar seconden) moet monitoren lijkt een hardwarematige oplossing me lastig. Een softwarematig filter zou al beter te bouwen zijn, al schrik je je aan het begin van de reclameblokken nog steeds het leplazerus :P

Daarnaast is dit een stvp, want ook ik vind dit een interessant onderwerp :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 22:06

Nik

Ik heb een Philips LCD en daar zit zo'n functie ingebouwd. Best leuk, maar soms ook wat lastig (vooral bijs tukjes met zacht geluid, en dan ineens een schrik effect (oftewel, veel getetter ja!) en dan klapt mn volume in :(

Maar sorry, geen ervaring met progjes die dat kunnen :/

Verwijderd

Topicstarter
Ja: ik zoek dus een Windows' programma'tje voor op de PC, en geen hardwareoplossing.

Misschien zou het kunnen met een 'schakeling' die het niveau achter de Windows' volumeregeling meet, en daar een gemiddelde uit berekent. Stijgt het volume opeens meerdere dB boven dit gemiddelde, dan wordt er een extra volumeregeling achter de standaard Windows' regeling dicht gedraaid. Alles softwarematig, dus.

Je hebt van die namaak VU-meter-programma'tjes. Dus het meten van het volume na de Windows' volumeregeling is te doen: het gebeurt al.
Daaruit een gemiddelde berekenen is ook te doen (voor programmeurs).
Pieken boven het gemiddelde detecteren is ook te doen.
Dan een extra volumeregeling na die van Windows. Kan dat?
En die dichtdraaien bij pieken, kan dat?

Als ik naar een commerciële omroep kijk, moet ik 20 keer per uur (voor en na elk reclameblok) het volume snel bijregelen omdat de reclame erdoorheen knalt. Vooral bij spannende series erg irritant: stille scènes en gefluister, onderbroken door keiharde reclame.

Verwijderd

Idd interessant, na even gezocht te hebben nog geen freeware programma tegengekomen, wel deze (trial beschikbaar):
http://www.nakware.com/noisenak/ > niet echt voor directe limiet, maar meer voor ingestelde periodes etc

Nu ook freeware gevonden:
http://www.fgroupsoft.com/Automixer/

Voor degenen die dit willen regelen met externe audiobronnen (dmv line-in en line-out op geluidskaart):
http://www.research-lab.com/avcdsp01read.htm

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die Automixer is zo'n beetje wat ik bedoel. ;) Wel erg lastig met instellen.
Met welke zoekwoorden heb je dat gevonden?
Gelukkig freeware: dat andere programma moet 99 dollar kosten.

Alleen moet je een signaal-metertje in je audiomixer hebben, en ik zie geen metertje...
Ik heb een MSI nForce2 moederbord. nForce2 heeft geen metertje in de mixer?
Zou ik een andere audio-driver - met metertje - kunnen installeren?

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36
offtopic:

<=>

Quote van de site: Now AutoMixer is extremely simple sound output utility - its recommended to use for any type of sound output - just set settings correctly before usage.

Wat een contradictie. Ken je eigen software..

Verwijderd

Goede vraag hoe ik hem heb gevonden, volgensmij iets met 'automatic volume control download' of 'automatic volume control software'

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 21:57:
Met welke zoekwoorden heb je dat gevonden?
Gelukkig freeware: dat andere programma moet 99 dollar kosten.

Alleen moet je een signaal-metertje in je audiomixer hebben, en ik zie geen metertje...
Ik heb een MSI nForce2 moederbord. nForce2 heeft geen metertje in de mixer?
Zou ik een andere audio-driver - met metertje - kunnen installeren?
Ik vind de info op de site nogal karig, kun je mij vertellen of het nu werkt met een externe microfoon of via een soort van softwarematige piek meter?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-08 07:25
Kan dat niet hiero mee:
http://www.broadcast.co.uk/product_info.php/products_id/48
Kost wel wat...

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
Gutteguttegut schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 11:14:
[...]
Ik vind de info op de site nogal karig, kun je mij vertellen of het nu werkt met een externe microfoon of via een soort van softwarematige piek meter?
Als je audio-driver/mixer een VU-meter heeft, kan Automixer het volume monitoren.
Daarmee kun je een piekniveau instellen (van het geluid naar je boxen: het is geen limiter voor microfoonopnames o.i.d.). Heb je geen VU-meter, dan werkt het programma niet.

Ik heb geen VU-meter in de audio-mixer.
Bij mij wordt bij de Automixer-instellingen de 'Next'-knop nooit actief.
Als ik 'show' aanklik bij het tray-icoon zie ik een volumeknop, maar geen VU-metertje ernaast.Hij doet dus niks.
Is het iemand anders wel gelukt?

Ik heb een (freeware) VU-meter gevonden, maar Automixer ziet 'm niet. Ik heb ook nVidia nVmixer op m'n PC. Daar zit een VU-meter in, maar Automixer ziet deze ook niet. Zou het niet moeten werken met de nVmixer? nVmixer zou dan de standaard Windows mixer moeten vervangen, of zo.
Pagina: 1