Groothoek Videocamera

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 20:02

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Ik heb deze in fotografie geplaatst omdat hier over het algemeen wat meer kennis is over lenzen e.d..

Ik maak gebruik van een Sony TRV145E videocamera (Ø = 37 mm) en wilde eens kijken wat de mogelijkheden zijn i.v.m. groothoeklenzen.

Zo zie ik op de Sony-site de volgende twee producten:

Afbeeldingslocatie: http://productimages.sony-europe.com/VCL-HG0737X_IM.jpg

VCL-HG0737X

Hoogwaardige groothoekconversielens 0,7 x (lens 37 mm)

Aanbevolen voor digitale fotocamera's en megapixel-camcorders
Ideaal voor het verbreden van het beeldveld
Factor: 0,7 x
Diameter lens: 37 mm
zilver/zwart
Prijs: € 255.01

Afbeeldingslocatie: http://productimages.sony-europe.com/VCL-MHG07A_IM.jpg

VCL-MHG07A

Groothoekvoorzetlens 0,7 x (lens 58 mm / 52 mm / 37 mm)

Factor: 0,7 x
Aanbevolen voor digitale fotocamera's en megapixel-camcorders
Ideaal voor het verbreden van het beeldveld
Diameter lens: 37 / 52 / 58 mm
Zilver/blauw
Prijs: € 215,-

Wat is nou het verschil tussen deze twee soorten? Allebei geven ze aan wat ik wil, namelijk: "Ideaal voor het verbreden van het beeldveld".

Verder vind ik dit zelf nogal flinke bedragen en aangezien Sony voor andere accesoires ook altijd flinke prijzen vraagt vroeg ik me af of deze er ook zijn van B-merken?

Tot slot wilde ik nog weten wat de diameter is van het uiteinde van zo'n lens. En kan ik daar ook nog een extra UV en/of Polarisatiefilter opschroeven?

[ Voor 5% gewijzigd door Impry op 11-04-2005 14:05 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 13:40

BaRF

bijna kerst

die duurdere HG (high grade?) versie is lichtsterker, en je verliest dus minder licht voor je camera.

Een goed alternatief is bijvoorbeeld panagor ofzo :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

In ieder geval bij de bovenste zie ik schroefdraad op de converter. Bel Sony even, dan kunnen ze je zo vertellen wat de nieuwe schroefdraadmaat is.

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
BaRF schreef op woensdag 13 april 2005 @ 09:53:
die duurdere HG (high grade?) versie is lichtsterker, en je verliest dus minder licht voor je camera.

Een goed alternatief is bijvoorbeeld panagor ofzo :)
Dit zijn voorzetlenzen, voor zover ik weet verlies je geen lichtsterkte er zit ook absoluut geen diafragma of iets electronisch in.

Ik heb ook wel eens naar zo'n ding gekeken en hij kostte bij de Cityfoto €75,- en dan had je een 0,75x vegroting. Dus er zijn wel degelijk alternatieven, gewoon even naar de winkel toe.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Ik zal binnenkort (na m'n tentamens) verschillende fotozaken hier in de buurt langsgaan om verder te informeren. In ieder geval bedankt!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik kan me idd niet voorstellen dat qua lichtsterkte veel verschil tussen deze 2 zit, ik heb wat meer specs gevonden:
MHG-07A
• Constructie: 2 groepen, 2 elementen
• Gewicht: 10,76 oz
HG-0737X
• Constructie: 3 groepen, 4 elementen
• Gewicht: 6,91 oz
Het lijkt er dus op dat die laatste beter is, de prijzen in Amerika zijn overigens 95 dollar voor de eerste en iets van 115 voor de 2e. Ik zou dus zeker een bestelling aan de andere kant van de oceaan overwegen ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Grrrrrene schreef op woensdag 13 april 2005 @ 15:18:
Het lijkt er dus op dat die laatste beter is, de prijzen in Amerika zijn overigens 95 dollar voor de eerste en iets van 115 voor de 2e. Ik zou dus zeker een bestelling aan de andere kant van de oceaan overwegen ;)
En waarom dan? Over het algemeen geldt toch dat hoe minder verschillende groepen en elementen des te beter?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Nee hoor, meer groepen en elementen kunnen juist ook allerlei vervormingen in het licht dempen dan wel teniet doen :). Correctielenzen dus. Bovendien zijn lichtsterke lenzen bijna altijd zwaar behalve primes tot 105mm, vanwege de hoeveelheid glas in die lenzen. Vergelijk maar eens een 70-300 budgetzoom met een 70-200 topmodel (f/2.8). Die laatste is lichtsterker, maar ook ongeveer een kilo zwaarder ;)

Die bovenste in de TS (HG-0737X) heeft iig een schroefdraad voor een filter, zoals Mig29 al zegt:
In ieder geval bij de bovenste zie ik schroefdraad op de converter
dat wordt nogal gewaardeerd door de pro's, en het is maar de vraag of de 2e TC een schroefdraad voor filters heeft.

LinkedIn
Instagram

• Grrrrrene
  • Niet online
Gizz: Wat ik bedoel is dat hij, zoals Remy zegt, meer lijkt te corrigeren qua vertekeningen. Bovendien noemt Sony de VCL-HG0737X "ultra high quality" en de ander "high quality". Daarmee geven ze zelf al aan dat hij scherper is ("the VCL-HG0737X offers more detail in the corners"). Verder geeft het schroefdraad op de VCL-HG0737X ook een beetje aan dat hij meer professioneel gerecht is dan het model zonder filterdraad.

Om ff op die elementen/groepen terug te komen: Je wil om flare tegen te gaan inderdaad zo min mogelijk elementen, maar bijvoorbeeld de Canon 2x TC II heeft 7 elementen in 5 groepen (!), terwijl een Sigma 2x TC 5 elementen in 3 groepen heeft. De Sigma heeft minder elementen dus, maar is optisch wel minder :)

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Het lijkt er dus op dat die laatste beter is, de prijzen in Amerika zijn overigens 95 dollar voor de eerste en iets van 115 voor de 2e. Ik zou dus zeker een bestelling aan de andere kant van de oceaan overwegen
Ik had het zelf nog even nagekeken en via de officiele Sony site kwam ik op de volgende prijzen:

VCL-HG0737X - $ 189.99

VCL-MHG07A - $ 149.99

Scheelt in ieder geval al een stuk, maar niet zoals de hierboven aangegeven prijzen. Waar had je deze vandaan? :)
Remy schreef op woensdag 13 april 2005 @ 15:33: dat wordt nogal gewaardeerd door de pro's, en het is maar de vraag of de 2e TC een schroefdraad voor filters heeft.
Ik zou het wel fijn vinden als ik er nog een UV Filter op kan draaien. Al is het alleen maar om de lens te beschermen.

• Grrrrrene
  • Niet online
Amazon.com geloof ik. Maar als je op google zoekt op die 2 typenummers, vind je echt honderden webshops met flink lagere prijzen.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Topicstarter
Grrrrrene schreef op woensdag 13 april 2005 @ 16:04:
Amazon.com geloof ik. Maar als je op google zoekt op die 2 typenummers, vind je echt honderden webshops met flink lagere prijzen.
Ik had het zelf kunnen bedenken. |:( ;)

Pagina: 1