Toon posts:

[2k/2k3 server] Bestanden verwijderen dmv een script

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat tweakers

Ik ben op zoek naar een scripje dat uit een willekeurige directory een of meerdere bestanden kan weggooien op basis van datum en tijd.
Dit script moet op een Windows 2000/2003 server gaan draaien, dus eigenlijk zou het handig zijn als ik dat d.m.v. een DOS-script zou kunnen doen? Of een ander bestandje dat ik eens in de zoveel tijd kan laten opstarten..

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan maken? Of heeft iemand al zoiets gemaakt?

Alvast bedankt

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Het DEL commando kan dat standaard niet onder DOS. Maar hier:
http://www.filelibrary.com/Contents/DOS/50/5.html
vind je onderaan de pagina het programmatje DDATE dat het wel kan.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

En met het AT commando kun je hem simpel schedulen...
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 13:45:
Dat tweakers

Ik ben op zoek naar een scripje dat uit een willekeurige directory een of meerdere bestanden kan weggooien op basis van datum en tijd.
Dit script moet op een Windows 2000/2003 server gaan draaien, dus eigenlijk zou het handig zijn als ik dat d.m.v. een DOS-script zou kunnen doen? Of een ander bestandje dat ik eens in de zoveel tijd kan laten opstarten..

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan maken? Of heeft iemand al zoiets gemaakt?

Alvast bedankt

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit script moet op een Windows 2000/2003 server gaan draaien, dus eigenlijk zou het handig zijn als ik dat d.m.v. een DOS-script zou kunnen doen?
Waarom 'dus'? DOS lijkt me juist helemala niet handig. (Ook al bedoel je geen DOS maar de commandline). Bouw een scriptje in WSH (naar keuze VBScript of JavaScript). Er zijn vast mensen die al zoiets hebben gemaakt (sterker nog: ik weet zeker dat je kant en klare scripts in de GoT-search zal tegenkomen) maar zelf bouwen is zo gebeurd en is veel flexibeler.Het hoe en wat: er zijn vele tutorials over WSH te vinden dus probeer het zelf even en geef aan waar je vast loopt zodat we mee kunnen denken.

Als je om een of andere reden toch liever "DOS" gebruikt: in de SA FAQ staan links naar sites met uitleg over DOS commando's. Maar ik zou voor WSH gaan. Met wat voorbeeldjes ook simpel te leren en je bent per slot van rekening een Tweak(st)er ;)

Het inplannen wil je inderdaad met AT of de Windows task scheduler doen.

offtopic:
Titeleditje gedaan: zie Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif WOS Policy voor waarom het OS in de titel is gezet :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, waarom met de Windows command-line.. Ik heb net een heel mooi boek gekocht dat geheel gaat over de Windows command-line en zo probeer ik het een en ander uit...

Met VBScript en JavaScript heb ik nog nooit gewerkt.. Maar ik ga mijn best doen en als ik er niet uit kom hoor je het wel weer... Want het was eigenlijk wel mijn bedoeling dat ik het zelf schrijfen geen code van iemand over neem.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:25

Cis

http://www.microsoft.com/...center/guide/default.mspx

Het kost je even wat tijd, maar als je je een beetje goed inleest in de basics, is het best te doen. Ik heb denk ik een dagje moeten lezen (met heel weinig programmeerkennis) om toch al wat simpele dingen te kunnen scripten.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

F_J_K schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:36:
[...]

Waarom 'dus'? DOS lijkt me juist helemala niet handig. (Ook al bedoel je geen DOS maar de commandline). Bouw een scriptje in WSH (naar keuze VBScript of JavaScript). Er zijn vast mensen die al zoiets hebben gemaakt (sterker nog: ik weet zeker dat je kant en klare scripts in de GoT-search zal tegenkomen) maar zelf bouwen is zo gebeurd en is veel flexibeler.Het hoe en wat: er zijn vele tutorials over WSH te vinden dus probeer het zelf even en geef aan waar je vast loopt zodat we mee kunnen denken.

Als je om een of andere reden toch liever "DOS" gebruikt: in de SA FAQ staan links naar sites met uitleg over DOS commando's. Maar ik zou voor WSH gaan. Met wat voorbeeldjes ook simpel te leren en je bent per slot van rekening een Tweak(st)er ;)

Het inplannen wil je inderdaad met AT of de Windows task scheduler doen.

offtopic:
Titeleditje gedaan: zie [afbeelding] WOS Policy voor waarom het OS in de titel is gezet :)
wsh zou je weer moeten installeren. goede reden om gewoon commandline te gebruiken (je kan vbs natuurlijk ook zonder wsh gebruiken).

verder natuurlijk task scheduler gebruiken, at is nog uit de NT4 tijd.

@ts: wat je nu wil is nogal vaag omschreven, schrijf zelf iets en als je er niet uitkomt post wat je hebt en dan kunnen we je wel verder helpen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:56:
Tja, waarom met de Windows command-line.. Ik heb net een heel mooi boek gekocht dat geheel gaat over de Windows command-line en zo probeer ik het een en ander uit...

Met VBScript en JavaScript heb ik nog nooit gewerkt.. Maar ik ga mijn best doen en als ik er niet uit kom hoor je het wel weer... Want het was eigenlijk wel mijn bedoeling dat ik het zelf schrijven geen code van iemand over neem.
dus je vraagt hier om het even voor je te maken? :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ah, ik snap 'em. Toch zou ik het met WSH doen omdat dat IMHO de meeste "toekomst" heeft. (Verbeter me als ik onzin zeg ;) ) Ook wil je waarschijnlijk niet om de zoveel tijd de "zwarte DOS schermen" zien openen en sluiten als del wordt aangeroepen.
Als je het met de commandline tools wilt doen, kan je evt. een script bouwen rondom wat commando's: FOR icm. DATE /T om de datum uit te lezen en een paar dagen terugrekenen. Dan de output van XCOPY (met de D en L parameters) pipen naar een tijdelijk bestand om te zien welke files je wilt hebben. En daarna kan je met FOR de output interpreteren om die met DEL te verwijderen. Lijkt me niet de meest makkelijke oplossing.

Dan is [google=wsh delete old files] makkelijker, maar als je graag wilt oefenen is de commandline manier ook wel een leuke :)

Edit:
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 15:23:
dus je vraagt hier om het even voor je te maken? :)
Nee juist niet, als ik het goed lees :*

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 11-04-2005 15:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

het kan ook wel wat makkelijker met commandline (alhoewel makkelijker misschien een relatief begrip is :)), maar om te beginnen kan je inderdaad zo aan de slag gaan (als ik mijn batches van een jaar of 5 geleden bekijk, kan ik meestal de helft van de regels wel schrappen :)).

ik ben zeker geen voorstander van wsh. vbs kan je ook gebruiken zonder wsh te installen en waarom iets installen als het niet nodig is...
Pagina: 1