Toon posts:

[exchange 2000] fysieke size van EDB verkleinen

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier afgelopen vrijdag een groot exchange probleem gehad, de size van de private store was groter dan 16 Gb (de priv1.edb + priv1.stm opgeteld). Ik heb enkele mailboxen weggegooid en vervolgens een offline defragmentatie gedraaid. Dat resulteerde in een kleinere EDB.

Nu heb ik wat gebruikers de geweldige archief functie van outlook laten zien en de gebruikers hebben hier behoorlijk gebruik van gemaakt wat resulteerde in kleinere mailboxen. Echter hoe kan ik online de EDB bestanden kleiner maken? Mailbox management wil dit niet doen. Moet hier altijd een offline defragmentatie voor gebruikt worden?

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 13:03
Bij mijn weten wel, ikzelf heb hier ook dat probleem gehad.

HODL

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:42
Om database te verkleinen moet je hem idd offline defragmenteren. Het is echter wel eits wat je niet als standaard beheer moet doen. bv als je heel veel hebt opgeschoond, dan kan het een nuttig iets zijn.

Verwijderd

Topicstarter
En hij kapt ermee als dit bestand groter dan 16 Gb wordt (de optelling van de EDB en de STM). Hij reserveert dus een hoeveelheid ruimte op de harde schijf en gaat hier in schrijven/lezen tot hij te weinig heeft. Dan pakt hij meer ruimte en geeft ongeacht of deze ruimte later nog gebruikt wordt dit nooit meer terug (tenzij je een offline defrag doet).

Lekker systeem zeg, reserveer dan direct 16 Gb en geeft aan hoeveel daarvan daadwerkelijk gebruikt wordt. Zou voor systeem defragmentatie ook beter werken.

• Rolfie
Als hij meteen 16Gb neemt dan moet jij ook 16Gb gaan backupen. en daar ben je niet blij mee als je maar een 20/40 DDS4 tapestreamertje hebt. Immers er zijn zat bedrijven die niet boven de 3Gb aan database komen.
Dat hij eventuele lege ruimte niet vrij heeft aan het bestandsysteem, is juist slim en performance technisch een goede oplossing, immers uitberiden van de database kost performance, en als jij 10000 man op een server hebt werken en hij moet iedere keer de database vergroten, das niet echt slim. Alle grote database systsmen werken op deze mannier.. Dat jij dit niet een goede oplossing vindt......

Verwijderd

en de enterprise versie kapt er niet mee na 16 gig, die is ongelimiteerd.

Verwijderd

Topicstarter
Gedeeltelijk waar.. de lege ruimte wordt extreem gecomprimeerd en zal dus geen 16 Gb gaan kosten. We hebben in de backup wel een extreme versnelling gevonden na de offline defragmentatie. van 118 Mb/min naar 196 mb/min.

De enterprise versie is inderdaad een optie. We zijn alleen nog niet helemaal zeker over de concequenties van upgradeén. Bij microsoft zegt men telefonisch dat het een heftige klus is, in een KB article zeggen ze dat je gewoon een re-install moet doen van exchange en daarna alle 'SP's en updates moet draaien.

Iemand hiermee ervaring?

Verwijderd

kijk eens naar je retentie tijd van deleted items. standaard staat dat op 30 dagen dacht ik. als je die op 0 zet (ff uitzoeken of dat niet toevallig oneindig betekent), win je behoorlijk wat ruimte.

dit is dus niet de deleted items bij gebruikers, maar de tijd die de mail nog bewaard wordt als een gebruiker een mailtje weggooit uit zijn deleted items. Aangezien 99% van de gebruikers toch niet weet dat de mail zelfs dan nog terug te halen is... nadeel is dat je natuurlijk niet makkelijk meer een mailtje kan restoren, zelfs niet als je bricklevel backups maakt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:52:
Gedeeltelijk waar.. de lege ruimte wordt extreem gecomprimeerd en zal dus geen 16 Gb gaan kosten. We hebben in de backup wel een extreme versnelling gevonden na de offline defragmentatie. van 118 Mb/min naar 196 mb/min.

De enterprise versie is inderdaad een optie. We zijn alleen nog niet helemaal zeker over de concequenties van upgradeén. Bij microsoft zegt men telefonisch dat het een heftige klus is, in een KB article zeggen ze dat je gewoon een re-install moet doen van exchange en daarna alle 'SP's en updates moet draaien.

Iemand hiermee ervaring?
cd erin en upgraden, stelt niet veel voor heb het zelf regelmatig gedaan.. van enterprise naar std echter is WEL een probleem

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Erik schreef op maandag 11 april 2005 @ 18:37:
[...]

cd erin en upgraden, stelt niet veel voor heb het zelf regelmatig gedaan.. van enterprise naar std echter is WEL een probleem
enterprise naar standaard kan inderdaad niet, maar ik snap het telefonische antwoord van MS niet, het is inderdaad een kwestie van zorgen dat je een goede backup hebt, cd erin en setup draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
[IIS5_rulez] waarom is het moeilijk om een bricklevel mail terug te zetten? Wij hebben hier veritas en we kunnnen gewoon afzonderlijke mailtjes selecteren en restoreén.

[Erik] bedankt voor de tip, MS snapt het inderdaad niet zo goed volgens mij, toch wil ik liever minder mail op mijn exchange server, dit om de backup enigsinds binnen de tijd te houden. (na een offline defrag ging de backup al 2x zo snel maartoch zal dit nooit lekker snel gaan).

• Rolfie
waarom is het moeilijk om een bricklevel mail terug te zetten? Wij hebben hier veritas en we kunnnen gewoon afzonderlijke mailtjes selecteren en restoreén.
Ik zou ook niet zien waarom dit een probleem zou moeten zijn. Je kan gewoon een bricklevel backup maken.
[Erik] bedankt voor de tip, MS snapt het inderdaad niet zo goed volgens mij, toch wil ik liever minder mail op mijn exchange server, dit om de backup enigsinds binnen de tijd te houden. (na een offline defrag ging de backup al 2x zo snel maartoch zal dit nooit lekker snel gaan).
Je snelheids verschil kan ik niet verklaren, maar ik snap je opmerking van "MS snapt het inderdaad niet zo goed volgens mij" niet helemaal. Exchange is goed ontworpen, en gaat goed met zijn database om. Een alle grote (mail) databases wordt bijna kleiner automatisch. Dit is altijd een handmatig (offline) defragmentatie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 15:57:
kijk eens naar je retentie tijd van deleted items. standaard staat dat op 30 dagen dacht ik. als je die op 0 zet (ff uitzoeken of dat niet toevallig oneindig betekent), win je behoorlijk wat ruimte.

dit is dus niet de deleted items bij gebruikers, maar de tijd die de mail nog bewaard wordt als een gebruiker een mailtje weggooit uit zijn deleted items. Aangezien 99% van de gebruikers toch niet weet dat de mail zelfs dan nog terug te halen is... nadeel is dat je natuurlijk niet makkelijk meer een mailtje kan restoren, zelfs niet als je bricklevel backups maakt.
je kan dit zonder problemen doen.

Even Upgraden en SP reinstallen (gewoon erover heen laten lopen)

reboot server en hij werkt weer (bij mij toen dan)

Let wel op, xcopy.exe MOET uit staan in je processenlijst voordat je hem gaat upgrade, anders hangt hij op sommige servers......

Gigre

Verwijderd

Move PNS > SA
Pagina: 1