[TFT] Acer AL1715ms - 6-bit of 8-bit kleur?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pajter
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-04-2022
Hallo,

Een paar weken geleden heb ik een Acer AL1715ms aangeschaft. Ik ging er vanuit dat hij 8-bits kleurdata gebruikte en dus 16.7 miljoen kleuren kan weergeven. (staat op de Acer-site). Maar in de handleiding (op cd meegeleverd) staat bij kleuren: 262K. 6 bits dus...

Met Acer gebeld en daar zeggen ze dat alle 1715 monitoren 16.2 miljoen kleuren weergeven... en als ik van de acer-website de handleiding download staat daar ook 16.2 miljoen in...

Wat voor monitor heb ik nu? Is er een manier waarop ik makkelijk de kleurdiepte kan testen? Ik ga sowieso nog een keer met Acer bellen om te vragen of ze me dit uit kunnen leggen....maar in de tussentijd vroeg ik me af of er meer gebruikers van de 1715 zijn waarbij in de handleiding staat dat de monitor 262K kleuren weergeeft. De fabricagedatum van mijn monitor is november 2004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:32
16.2M kleuren is 18-bit en 16.7M kleuren is 24-bit.
Ik denk dus dat je een 6-bits panel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pajter
Ja, daar ben ik ook bang voor. Ik denk dat ik gewoon een oud panel in de maag gesplitst heb gekregen.

Maar het is wel verwarrend, leest u even mee:

In de handleiding van mijn 1715ms staat kleur: 262K
Op de handleiding die je kunt downloaden van de Acer site staat kleur: 16.2M
Bij de specificaties op acer.nl staat: 16.7M colors, RGB 8-bit data

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-05 23:08
Pajter schreef op maandag 11 april 2005 @ 11:37:
Ik denk dat ik gewoon een oud panel in de maag gesplitst heb gekregen.
Dan zouden ook eigenaren van de gloednieuwe Samsung 913N een oud panel hebben gekregen. Het is gewoon misleidend voor de consument in de TFT markt. 3 typen panelen, met elk iets andere eigenschappen, wel of geen True Color (24-bits). De markt draait nu eenmaal op responstijden en ze doen er alles voor om dat lager te krijgen, waaronder vermindering van kleurkwaliteit. Hoewel het trucje best aardig werkt en voor de gewone gebruiker niet zal opvallen - een Fotosoeper zal gek worden.
In de handleiding van mijn 1715ms staat kleur: 262K
Klopt - 6-bit per kleur. RGB = 3x6 =18 bit
Op de handleiding die je kunt downloaden van de Acer site staat kleur: 16.2M
Soort van correct...met 18-bit voeren ze een trucje uit: interpoleren van de beschikbare kleuren om zo tot 16.2M te komen. Dus waar 16.2 staat wordt 18bit, 262K+trucje bedoeld.
Bij de specificaties op acer.nl staat: 16.7M colors, RGB 8-bit data
Dat lijke me gewoon fout (sowieso een website...het boekje lijkt me betrouwbaarder). Een TN panel (zeker een 17") met 24-bits kleuren en 12ms, kan haast niet anders dan 6-bit zijn. Ze zeggen er bv ook niet altijd bij of het een TN, MVA of IPS paneel bevat, enkel: TFT (thin film transistor) active matrix (ja goh...duuuh). Dus ik vermoed een beetje dat er iemand gigantisch heeft zitten slapen daar bij Acer...maar dan nog - heel veel weten het niet

[ Voor 39% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 12-04-2005 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pajter
@Sr. Killalot

Dank voor je uitgebreide reactie. Ben weer wat wijzer en kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik niet verder gekeken heb dan m'n neus lang is... iemand een 1715ms kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98562

haha, hoezo gelijk verkopen.
Ik heb m'n acer AL1715ms al een paar maandjes, en het is een prima beeldscherm... wat is er mis mee :o

Naja g/l met je verkoop in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Als je op de site van Acer bij een scherm "RGB 8-bit data" ziet staan, dan kan je er rustig van uitgaan dat het een 6-bit paneel is. Ontbreekt dat bijvoegsel, dan is het WEL een echte 8-bitter. :D

(Zoiets noemen ze ook wel marketing. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pajter
@Nazco

Ja, verkopen gaat inderdaad wat ver en het scherm is opzich ook wel okay. Als ik alleen nu een nieuw scherm zou kopen zou ik toch liever een betere kleurechtheid hebben dan een snelle responsetijd.

@Droogkloot
Ik zie je ;) , maar ik vind dat 'marketing' en 'volksverlakkerij' hier wel erg dicht bij elkaar liggen. En bovendien klopt het dus ook echt niet: een echte 8 bitter geeft 16.7 miljoen kleuren en een geinterpoleerde 6 bitter 16.2 miljoen (zie de post van Sir Killalot hierboven). De website zegt 16.7 miljoen en dat suggereert dus een ECHTE 8-bitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-05 23:08
DroogKloot schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 17:52:
Als je op de site van Acer bij een scherm "RGB 8-bit data" ziet staan, dan kan je er rustig van uitgaan dat het een 6-bit paneel is. Ontbreekt dat bijvoegsel, dan is het WEL een echte 8-bitter. :D

(Zoiets noemen ze ook wel marketing. ;))
Marketing tot daar aan toe (16.2M kleuren bv.), maar als je dergelijke specifieke data bewust verkeert neerzet (8-bit ipv 6-bit)...dan noem ik het bedrog :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144109

Hi,

Weet je als Acer AL1703ms-2 - 17" ook AL1715m - 17" betekent ?

Even kijken op:
http://www.paradigit.nl/pdf/10009412v.html

P.S. I hope I didn't make many mistakes with my dutch language.
In the upper part of the page they write Acer AL1703ms, but in the middle part they write AL1715m which is different then 1715ms (it does not have the final s)

Dank u wel
Pagina: 1