Veel bestanden synchroniseren over trage verbinding

Pagina: 1
Acties:

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik zoek een alternatief voor "Offline bestanden" in Windows 2000.

Situatie
Een laptop en een vaste PC met beide Windows 2000 Pro. Op de vaste PC staan enkele duizenden kleinere bestanden die op de laptop beschikbaar moeten zijn als deze niet met het netwerk verbonden is. Ze worden verbonden via een 11Mbps draadloos netwerk. Tussen 2 synchronisaties zijn er telkens maar een tiental gewijzigde bestanden. We maakten altijd gebuik van Windows "Offline beschikbaar maken" maar deze liep constant in de knoop. Bestanden werden niet gesynchroniseerd enzoverder.

Wat heb ik al geprobeerd
Eerst en vooral het offline beschikbaar maken in Windows enkele keren opnieuw instellen, maar na een tijdje lief het steeds weer in de soep.
Verder heb ik SmartSync Pro en SyncBackSE geprobeerd. 2 grote problemen met deze programma's:
- Als een bestand maar op 1 van de 2 computers staat, zien deze programma's niet of het een nieuw aangemaakt bestand is, of of het een bestand is dat op de andere PC verwijderd is (en dus ook van de huidige PC weg moet). Er moet manueel voor elk bestand gekozen worden voor behouden of verwijderen. Dit zou automatisch moeten gebeuren.
- Synchroniseren gaat traag omdat het programma enkel op de laptop staat. Het programma moet dan over de draadloze verbinding alle bestanden op de server gaan nakijken.

Wat zou ideaal zijn
Een programma dat op beide PC's draait en de bestanden "in de gaten" houdt. Van zodra er een verbinding is, connecteren de 2 PC's met elkaar en:
- updaten bestanden die gewijzigd zijn
- zetten nieuwe bestanden van de ene PC op de andere
- verwijderen bestanden, die op één PC verwijderd zijn, ook op de andere

Is er iemand die een softwarepakket kent dat hiervoor in aanmerking komt?

• WimB
Ik vreesde al dat dit niet zo vanzelfsprekend was.

Maar het moet toch kunnen. Over (dure) leased lines moet er toch ook gesynchroniseerd worden tussen servers en toch zo weinig mogelijk bandbreedte gebruiken.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je zou rsync kunnen gebruiken voor zoiets, zo synchroniseer ik ook weleens bestanden tussen m'n werkstation en m'n laptop.
Ik weet alleen niet of er een native rsync server is voor windows dus dat zou misschien met cygwin moeten dan.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Kijk eens naar Robocopy, een Windows variant van het bekende Rsync. Je kan er mee synchroniseren, backuppen, archiveren, etc. Het werkt volgens mij op dezelfde manier als Rsync, alleen verschillen in de bestanden worden maar gekopieerd.

[ Voor 39% gewijzigd door AtleX op 12-04-2005 09:14 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• WimB
Met Robocopy ed blijf ik met het probleem van de verwijderde bestanden zitten.

Het is zo dat zowel op de laptop als op de desktop PC gewerkt wordt op het moment dat ze niet met elkaar in verbinding zijn. Als 1 van de 2 gebruikers een bestand toevoegt of verwijdert, dan moet dit via synchronisatie ook bij de andere gebruiker gebeuren.

En dit laatste lukt mij voorlopig enkel met "Offline bestanden" van Windows. Maar dat is nu niet bepaald iets stabiel.

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:04
Wat je zou kunnen proberen is op beide locatie's (of een van beide) een ftp server installeren (kan al via IIS van Windows) en dan met een ftp syncronisatie tool alles syncroniseren. (wsftp pro is hier zeer goed in), we gebruiken het zelfs om van lokaal alles naar een webserver te syncroniseren en terug.

/dev/null

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-07 10:18

Roelof

Illustrious Wolf

Het is zo dat zowel op de laptop als op de desktop PC gewerkt wordt op het moment dat ze niet met elkaar in verbinding zijn. Als 1 van de 2 gebruikers een bestand toevoegt of verwijdert, dan moet dit via synchronisatie ook bij de andere gebruiker gebeuren.
En als de een wat veranderd en de ander hetzelfde bestand verwijderd, wat moet er dan gebeuren ? >:)

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• WimB
Roelof schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 10:36:
[...]

En als de een wat veranderd en de ander hetzelfde bestand verwijderd, wat moet er dan gebeuren ? >:)
Dan treedt er een 'conflict' op en moet aan de gebruiker gevraagd worden wat hij wil doen.

edit:
Net zoals bijvoorbeeld met ActiveSync voor PocketPC <-> Outlook

[ Voor 14% gewijzigd door WimB op 12-04-2005 10:50 ]

• WimB
Ik heb net het prachtige programma AllSync gevonden _/-\o_

Na wat testwerk lijkt het mij alles te kunnen wat ik wens.
Pagina: 1