Toon posts:

[MySQL] datum naar nederlands

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein probleem bij een project. Met PHP kun je handig de taal aanpassen van de datum met set_locale(). Alleen hoe doe je dit bij een MySQL query? Want het is een nederlandse site, en ik heb geen zin in engels voor de datum..

Het bepaalde deel van mijn query:
code:
1
DATE_FORMAT(FROM_UNIXTIME(n.nieuws_datum), '%W %d %M %Y / %H:%i') AS nieuws_datum,

Dan krijg ik dus als resultaat "Monday 11 April 2005 / 02:51" terwijl ik dit in het Nederlands wil hebben

Iig in samenwerking met set_locale() werkte het niet, wat ik eigelijk al verwachte. Ik heb deze pagina doorgenomen, maar hier kon ik niet echt iets zinvols vinden.

Ik weet dat ik het ook gewoon als timestamp kan ophalen uit de database, en dan omzetten met PHP naar een nederlandse datum, alleen dat wil ik niet, ik wil het met MySQL doen. Iemand een oplossing voor dit probleem?

• Minos111
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-03-2012
MySQL heeft geen locale verbale syntax. Je kunt beter de ruwe unix_timestamp uit de mysql table trekken en die vervolgens met de date-functie uit PHP converteren naar een Nederlandse versie, waarbij je de dagnaam ('maandag', 'dinsdag', etc.) handmatig omzet.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Maar dat wil ie niet.
Ik vraag me echter af waarom niet...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Manier van presenteren regel je in de presentatie laag en niet in je DBMS.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• hornage
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09-2024
ik heb dit probleem zo opgelost.
PHP:
1
2
setlocale(LC_ALL, 'nld_nld');
echo strftime("%A %d %B, %Y");

Dit is dan voor een windows server. Als je een linux server hebt moet je onderstaande code gebruiken:
PHP:
1
setlocale(LC_ALL, 'nl_NL');

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

@hornage: In de TS kun je lezen dat Markjuh_G dat al weet maar niet wil gebruiken. Al ben ik razend benieuwd waarom niet... :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• hornage
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09-2024
ik reageerde hier ook op:
Iig in samenwerking met set_locale() werkte het niet,
dus ik dacht, laten we dat probleem iig ff oplossen aangezien dit dingen zijn die je, zoals lier al zei. in de presentatielaag moet doen.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

hornage schreef op maandag 11 april 2005 @ 11:13:
ik reageerde hier ook op:

[...]

dus ik dacht, laten we dat probleem iig ff oplossen aangezien dit dingen zijn die je, zoals lier al zei. in de presentatielaag moet doen.
Ik vermoed dat hij hiermee bedoelde dat set_locale() geen effect had op de manier waarop MySQL zijn data presenteert. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1