[RAM] HP Notebook, foutje?

Pagina: 1
Acties:

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 12:32
Hallo heren,

ik heb een vraagje, ik heb onlangs, een week geleden een Kingston 512mb DDR (volgens mij heb ik van de shop deze gekregen) geheugen voor mijn HP Pavillion ze4417ea (Pavilion ze4400 Series) besteld. Deze bevindt zich nu in mijn laptop.

Alleen ik vrees dat ik niet het juiste geheugen heb gekregen. Ik heb voor het reepje 110euro moeten betalen, en als ik nu op de pricewatch kijk dan zie ik dat een Kingston 512mb DDR PC2100 (wat ik volgens de HP Memory Configurator moet hebben) maar 50euro kost.

Me laptop is er niet echt sneller van geworden, soms heb ik het gevoel dat het helemaal niet goed gaat. Ik wist niet zeker welk geheugen ik moest hebben, daarvoor heb ik de shop mijn type laptop doorgegeven en het zou volgens hun allemaal goed komen.

--- Dit is wat er origineel in zit...
Afbeeldingslocatie: http://verkop.en-is.com/Slot2.jpg

--- En dit is wat er nu in zit, van Kingston...
Afbeeldingslocatie: http://verkop.en-is.com/Slot1.jpg

--- CPU...
Afbeeldingslocatie: http://verkop.en-is.com/CPU.jpg

Iemand een idee of dit wel allemaal klopt :?
Graag advies, bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door EN-IS op 11-04-2005 18:42 ]

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 16:07
Als het geheugen werkt, kun je er van uit gaan dat je het goede geheugen hebt gekocht. De prijs van 50 euro in de pricewatch slaat trouwens op een DIMM, in jouw notebook moeten SO-DIMMS (deze zijn duurder). De prijs lijkt me normaal voor deze specifieke module. Als je googled , zie je dat de prijs zo rond de 100 euro ligt.

18 sekúndur fyrir sólarupprás

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Je hebt het verkeerde geheugen denk ik. Wanneer ik HP bel en vraag welk geheugen in mijn Centrino kan moet dat hetzelfde geheugen zijn dat ik in mijn P4M gebruik........ toch loopt het ding er langzamer op.

Ik checkte dat namelijk ook een keer voor de grap met zo'n tooltje..... :)

Even goed zoeken bij Kingston op de site !

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• _Dune_
  • Laatst online: 08-08 23:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De 512MB module lijkt mij iets trager te zijn. 256MB module draaidt op MAX 142Mhz (PC2300) en de 512MB module op MAX 133Mhz (PC2100). Ik weet niet of je dit nu ook echt merkt, maar dat is het grootste verschil wat ik kan bepalen aan de hand van de screenshots.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

_Dune_ schreef op maandag 11 april 2005 @ 01:01:
De 512MB module lijkt mij iets trager te zijn. 256MB module draaidt op MAX 142Mhz (PC2300) en de 512MB module op MAX 133Mhz (PC2100). Ik weet niet of je dit nu ook echt merkt, maar dat is het grootste verschil wat ik kan bepalen aan de hand van de screenshots.
Merk je wel een klein beetje.

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 16:07
_Dune_ schreef op maandag 11 april 2005 @ 01:01:
Voor zover ik het uit de handleiding kan halen, kan het moederbord geheugen aan van maximaal 133 MHz. Beide modules zullen dus op 133 MHz lopen (behalve als je gaat overclocken). Als het goed is, zul je dus geen verschil in snelheid merken.

18 sekúndur fyrir sólarupprás

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

FacQ schreef op maandag 11 april 2005 @ 01:23:
[...]

Als het goed is, zul je dus geen verschil in snelheid merken.
Ik vond mijn centrino er niet lekker mee lopen.

Verwijderd

Wat voor CPU heb je? Dat kon ik niet wijs worden uit de HP FAQ.

Is het zo'n "400" MHz FSB ding? Zoja: geen reden tot paniek, je geheugen is mooi in sync met je FSB. Hoewel het qua kloksnelheid trager is, is het slimmer om het geheugen synchroon te houden.

Verder zal ik het knap vinden als je een 512MB SO-DIMM vind van rond de 50 euro.

Verder is PC2300 geen standaard. De SODIMM die je er nu inhebt, draait op 133MHz, wat een standaard snelheid is. Op 142MHz is hij overgeclocked. Standaarden zijn, in DDR1:

PC1600 = 100MHz (200MHz DDR) <-- succes met het vinden hiervan, weinig kans
PC2100 = 133MHz (266MHz DDR) <-- gangbare snelheid, vaak duurder dan:
PC2700 = 166MHz (333MHz DDR) <-- op laptopgebied meest verkocht. Kan trager.
PC3200 = 200MHz (400MHz DDR) <-- op laptopgebied amper verkrijgbaar, op speciaal corsair spul na. Op PC's dé standaard. Kan trager.

Daar zit geen PC2300 tussen. Dat is zo'n overclock rating. Wat ík niet snap is dat er een DIMM bestaat die dat in z'n SPD heeft. Heeft dat ding een JEDEC keuring? Lijkt me sterk...

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2005 02:07 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ken hetzelfde probleem. Ik heb een Asus L2D laptop met standaard 256 mb. Ik heb laatst 256 mb erin gedaan en die laptop is nog langzamer dan dat die is. Ik heb zelf nog niet gevonden wat het zou kunnen zijn maar hierdoor baalde ik wel van mijn laptop dat die nog langzamer is geworden dan dat die was. Dit was een brand/3rd 256 Sdram SO-DIMM. Maar ik ken het probleem ook. Ik dacht zelf dat het aan de chipset lag maar dat was het ook niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• EN-IS
Bedankt voor jullie reacties...
FacQ schreef op maandag 11 april 2005 @ 00:50:
Als het geheugen werkt, kun je er van uit gaan dat je het goede geheugen hebt gekocht. De prijs van 50 euro in de pricewatch slaat trouwens op een DIMM, in jouw notebook moeten SO-DIMMS (deze zijn duurder). De prijs lijkt me normaal voor deze specifieke module. Als je googled , zie je dat de prijs zo rond de 100 euro ligt.
Ok, dat kan kloppen, dat zie ik nu, bedankt.
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 02:01:
Wat voor CPU heb je? Dat kon ik niet wijs worden uit de HP FAQ.
...
Ik heb in mijn laptop een mobile AMD Athlon XP2400+ zitten... En wat is een JEDEC keuring :) ?
In de laptop zaten er totaal 2 (256mb) in en een zit er nog steeds in, want ik wil graag nog een 512mb bij bestellen, maar nu heb ik twijfels, heb ik nou wel de juiste of niet en word me laptop straks niet langzamer?

Afbeeldingslocatie: http://verkop.en-is.com/CPU.jpg
itsalex schreef op maandag 11 april 2005 @ 08:25:
Ik ken hetzelfde probleem. Ik heb een Asus L2D laptop met standaard 256 mb. Ik heb laatst 256 mb erin gedaan en die laptop is nog langzamer dan dat die is. Ik heb zelf nog niet gevonden wat het zou kunnen zijn maar hierdoor baalde ik wel van mijn laptop dat die nog langzamer is geworden dan dat die was. Dit was een brand/3rd 256 Sdram SO-DIMM. Maar ik ken het probleem ook. Ik dacht zelf dat het aan de chipset lag maar dat was het ook niet.
Waar lag het aan en heb je het probleem opgelost ? :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het probleem ook niet gevonden. Mijn laptop is RIP. Geen enkele Windows wil meer opstarten erop. Windows XP doet het met idle graden buiten 20 graden ongeveer 10 minuten met opstarten met kans van 1 op de 30 keer dat die opstart en met lager dan 20 graden geen kans zelf na 1 uur dat die helemaal niet opstart. W98 doet het wel maar crasht constant. WME geeft zichzelf in installatie geen enkele kans crasht.

Ik denk zelf dat het aan de timing ligt van de laptop qua geheugen. Want ik heb wel eens keer 2 x Apacer erin gezet en toen ging het wel alles zoals het moet met 512 MB. ik heb ook een keer 2 x White Lake 512 erin gezet en dat ging wel sneller. Misschien dat het combinatiewerk is met geheugen. Of timingen die niet helemaal niet lekker met elkaar kunnen samenwerken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:39
AMD Athlon XP 2400+ maar 530 Clockspeed?
multiplier miss verkeerd?

11445wp Solar | 3 x Indevolt Hybride 8kw | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Wouter!! schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 15:28:
AMD Athlon XP 2400+ maar 530 Clockspeed?
multiplier miss verkeerd?
Mobile versie. ;)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• EN-IS
itsalex schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 15:12:
Ik denk zelf dat het aan de timing ligt van de laptop qua geheugen. Want ik heb wel eens keer 2 x Apacer erin gezet en toen ging het wel alles zoals het moet met 512 MB. ik heb ook een keer 2 x White Lake 512 erin gezet en dat ging wel sneller. Misschien dat het combinatiewerk is met geheugen. Of timingen die niet helemaal niet lekker met elkaar kunnen samenwerken.
Hmmm, dan ga ik alsnog een extra reepje bij bestellen, dan zit er straks 2x 512mb (van kingston), hopelijk word het sneller, of loopt het soepeler, ik heb echt het gevoel dat soms het lijkt alsof ik achter mijn eerste pc zit, een 486 :) (beetje overdreven :P)

[ Voor 2% gewijzigd door EN-IS op 13-04-2005 11:59 . Reden: overboard! ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:11
itsalex schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 15:12:
Ik heb het probleem ook niet gevonden. Mijn laptop is RIP. Geen enkele Windows wil meer opstarten erop. Windows XP doet het met idle graden buiten 20 graden ongeveer 10 minuten met opstarten met kans van 1 op de 30 keer dat die opstart en met lager dan 20 graden geen kans zelf na 1 uur dat die helemaal niet opstart. W98 doet het wel maar crasht constant. WME geeft zichzelf in installatie geen enkele kans crasht.

Memtest al eens gedraaid?

UNOX: The worst operating system

• Korvaag
BacardiBreezer schreef op maandag 11 april 2005 @ 01:51:
[...]

Ik vond mijn centrino er niet lekker mee lopen.
En waar baseer je dat op? Het is namelijk best wel onzin dat een PC trager gaat worden van het toevoegen van een dimm tenzij de dimm op een niet normale snelheid loopt wat in een laptop ongeveer onmogelijk aangezien het gewoon een standaard SO-dimm is en de shot met CPU-Z er ook normaal uitziet. (edit: ow.. ging over andere laptop..sorry.. iig er wordt niks trager van het toevoegen van een dimm of het vervangen van zo'n ding zolang ie maar mooi in sync met de CPU bus loopt)
Zet voor de grap je swapfile eens uit (kan best met 512 geheugen mits je even geen fotoshop opstart oid). Geheid dat je PC best lekker reageert.

Edit @ topicstarter:
Er zit nu gewoon een normale DDR266 dimm in. Niks meer niks minder en ook niks verkeerds.

[ Voor 20% gewijzigd door Korvaag op 13-04-2005 12:12 ]

Verwijderd

Nee, deze CPU heeft gewoon niet meer nodig. PC2100 is mooi synchroon met de FSB van de processor. Dat hij nu zo traag is (500MHz) kan kloppen, hij bespaart energie ;). Maar in welk vlak vind je hem traag, TS? Games? Al eens over nagedacht dat dat een andere reden heeft? Ik noem: Integrated videokaarten, spyware/virussen...

• EN-IS
Sjoko schreef op woensdag 13 april 2005 @ 12:09:
Zet voor de grap je swapfile eens uit (kan best met 512 geheugen mits je even geen fotoshop opstart oid). Geheid dat je PC best lekker reageert.

Edit @ topicstarter:
Er zit nu gewoon een normale DDR266 dimm in. Niks meer niks minder en ook niks verkeerds.
Hmmm, hoe doe je dat? :) Swapfile uitzetten?
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 12:15:
Nee, deze CPU heeft gewoon niet meer nodig. PC2100 is mooi synchroon met de FSB van de processor. Dat hij nu zo traag is (500MHz) kan kloppen, hij bespaart energie ;). Maar in welk vlak vind je hem traag, TS? Games? Al eens over nagedacht dat dat een andere reden heeft? Ik noem: Integrated videokaarten, spyware/virussen...
Wanneer ik bezig ben in Photoshop CS en andere programmas (reageren niet meer zo soepel), opslaan duurt veel langer dan normaal, photoshop hapert heel vaak (wanneer ik met grote bestanden werk), weergeven van bepaalde beelden duurt iets langer dan normaal. Het lijkt erop dat programma's er veel onder lijden...

Niet nagedacht over andere redenen maar geen virussen/spyware en of dergelijke, alles drivers zijn up to date (dat hoop ik tenminste :)), problemen (niet echt problemen) ontstonden na plaatsen van geheugen...

[ Voor 9% gewijzigd door EN-IS op 13-04-2005 17:40 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je uberhaupt eens naar je geheugengebruik in je task manager gekeken? Weet je meteen of dat 2e reepje nut gaat hebben. :)

{signature}

• Korvaag
Zet de geheugenconfiguratie dan eens terug en kijke hoe ie dan reageert en ga het ook timen. Het kan gewoon niet dat als het geheugen in orde is (memtest!) dan een pc trager wordt van de upgrade van 256 MB naar 512 MB als de geheugensnelheid gelijk blijft.

Edit: Die cas latency van .5 verschil bij 133mhz. ga je btw niet merken mocht je je daar nog zorgen over maken

[ Voor 19% gewijzigd door Korvaag op 13-04-2005 21:01 ]

Pagina: 1