Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Videocamera lens modden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aloha.

Ik heb nu een digitale JVC videocam die met een probleem zit. Hij neemt niet goed op de bandjes. Maw. ruis, strepen en meer van dat soort shit. Nu wilt hij ook heel vaak bandjes niet meer herkenen en als ik er een bandje in gedaan hebt en stop hem in een andere cam, dan krijg die cam ook problemen met afspelen van bandjes. Hij verziekt dus de bandjes. Nu wil ik de lens extern gaan maken en dan de cam aan mijn notebook aansluiten in een rugzat/tas oid.

Ik heb de cam uit elkaar gehaald en dmv de accu stroom gegeven en daarna aangesloten op de pc en laten filmen met moviemaker/premiere Pro. Dit werkt, ook al is de helft van de camera niet aanwezig (lcd scherm e.d.)

Nu zit ik even te kijken naar de lens en die zit dmv 2 platte kabels vast aan de hoofdprint. (zie foto). Wat ik wil is een makkelijke manier om deze aan te sluiten op de printplaat met een kabel van ongeveer 2 meter ertussen en dan zo dat er zo min mogelijk signaal verloren wordt. Nu zijn er spy/bullet cams met kabels van 1.5m die zonder probleem goed kunnen filmen maar deze hebben 2 aansluitingen. 12v en een composite aansluiting. Die is dus voor het beeld.

Nu heeft mijn lens meerdere aansluitingen. Wat ik denk is dat deze meerdere aansluitingen te maken hebben met de zoomfuntie, nightshot en uiteraard het beeld en stroom. Op de foto zie je op de kleine aansluiting links CCDPWR staan. De stroom voor de ccd dus, maar ik weet dus niet of dat alleen de linker baan is of dat het die complete print daarvoor is.

Kan iemand mij tips geven over hoe ik deze kabels kan verlengen, en dan wel zo dat ik deze kabel los kan koppelen van de camere. Bijv dmv een brede stekker zoals een scart oid stekker met veel aansluitingen. Uiteraard heb ik nightshot en zoom niet nodig, dus die hoeven niet aangesloten te worden.

Foto's :

De daadwerkelijke lens.
Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/~genesiz/DSCN0020.JPG

De print van lens incl de zoom-motortjes.
Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/~genesiz/DSCN0021.JPG

De printstekkers. Links is de CCDPWR stroom.
Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/~genesiz/DSCN0022.JPG

Hier ligt de cam in 2e.
Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/~genesiz/DSCN0023.JPG

Dit zijn de aansluitingen voor de lens-print.
Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/~genesiz/DSCN0024.JPG

Hier zie je de ccd achter de lens zitten. Deze zit op een printplaatje die alleen is aangesloten met het kleine kabeltje. Deze zou dus in theorie alleen voor het beeld moeten werken.
Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/~genesiz/DSCN0025.JPG

Hier zie je de "grote" print aan de lens zitten. Deze wordt aangestuurd dmv het lange kabeltje maar is niet direct aangesloten op de ccd print. Deze zou in theorie dus niet aangesloten hoeven te worden.
Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/~genesiz/DSCN0026.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Ik heb al gelijk wat geprobeerd. Ik heb alleen de korte kabel aangesloten op de pc, maar dan werkt het niet. Als ik ook de lange aansluit werkt het pas. Andersom werk het ook niet, dus alleen de lange kabel.

Verwijderd

Die lange kabel zal 9/10 ook je diafragma en al zeker je focus bedienen.Zonder die twee kan je met je cam echt niet veel doen, zelfs al zet je je diafragma open, dan ga je nog nagenoeg niet zien zonder een focusseringseenheid.
Om te bereiken wat jij wil kan je beter een cameramodule met cinch-out zoals je vermeldde aanschaffen en op de video-in van je cam aansluiten...maar das dan ook weer overkill, kan je gewoon zo op je laptop aansluiten..

Je kan de kabels proberen te verlengen maar dan zou ik voor je ccd wel shielded kabels gebruiken zoals in een monitor verlengkabel ofzo.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-11 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Die twee motortjes regelen waarschijnlijk de zoom en focus. Die kleine vertakking gaat hoogstwaarschijnlijk naar het diafragma.

Nighshot heeft geen aparte hardware in de lens, de camera schakelt dan gewoon over naar zwart-wit, en schakelt een paar infrarood ledjes in.

Als je de kabels wilt verlengenzal je heel precies moeten gaan solderen. Gewoon de dunste geisoleerde stroomdraden die je kunt krijgen er aan doen, wat misschien ook werkt is een ATA (uit je PC) kabel uit elkaar halen, maar die zijn niet 2 meter. Als je netjes werkt en de tijd er voor neemt moet het wel lukken, maar of de signalen die afstand kunnen overbruggen weet ik niet, dan zou je de weerstand van de draden eerst moeten meten.

Wat de beste manier is om de kabel weer te bevestigen op de printplaat weet ik niet, er direct op solderen is vrij lastig, maar de platte kabels doorknippen, dan de contacten blootleggen zonder ze te beschadigen en er aan beide kanten draden tussen te solderen is ook niet echt bepaald makkelijk.

Ik zou gewoon de camera heel laten en enkel de video-ouput kabel verlengen, dat is een stuk makkelijker, netter en zonder risico's.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op zondag 10 april 2005 @ 22:07:
Ik zou gewoon de camera heel laten en enkel de video-ouput kabel verlengen, dat is een stuk makkelijker, netter en zonder risico's.
Welke aansluiting bedoel je hiermee? De 2 platte kabels die van de lens komen?

Edit: Je bedoeld waarschijnlijk de dv-kabel. :) Dit zou idd ook kunnen maar de camera zal gebruikt worden als helmcam en als cam voor op mijn buggy. Dus hij moet zo klein mogelijk worden.

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/~genesiz/foto/xxceltest/images/DSCN2107.JPG

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 22:49 ]

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
offtopic:
hmm het ruikt hier naar vliegermensen :+

Verwijderd

Topicstarter
DiLDoG schreef op zondag 10 april 2005 @ 23:00:
offtopic:
hmm het ruikt hier naar vliegermensen :+
Vertel, ervaring :D

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-11 16:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 22:24:
[...]

Welke aansluiting bedoel je hiermee? De 2 platte kabels die van de lens komen?

Edit: Je bedoeld waarschijnlijk de dv-kabel. :) Dit zou idd ook kunnen maar de camera zal gebruikt worden als helmcam en als cam voor op mijn buggy. Dus hij moet zo klein mogelijk worden.

[afbeelding]
Inderdaad, die DV-kabel.

Dus je wilt er ook nog ruig mee doen? Dan wordt het nog moeilijker, die bruine flatcables kunnen namelijk helemaal niet goed tegen buigen in een andere kant dan omhoog/omlaag, en de gesoldeerde aansluitingen zullen ook niet al te sterk zijn.

Ik zou gewoon de camera op je buggy monteren in een waterdichte behuizing.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Ik kitesurf zelf, of iets dat daar op lijkt. Kom jij wel eens in ijmuiden toevallig?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

offtopic:
GenesiZ ben jij ook te vinden op HET vliegerforum???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Met een rounded ide kabel kun je dan al meer uit de voeten en is in ook best te buigen, maar idd niet zo erg flexibel. Maar bestaan er niet gewoon kabels waar meerdere draden in zitten, zoals utp kabels? Ik kan op conrad zo snel even niets vinden, omdat ik ook niet weet hoe ze heten. Dinsdag ben ik weer op de zaak en kan dan even kijken in het boek of er wat in staat.

Verwijderd

Topicstarter
DiLDoG schreef op zondag 10 april 2005 @ 23:17:
[...]

Ik kitesurf zelf, of iets dat daar op lijkt. Kom jij wel eens in ijmuiden toevallig?
Aha, nee. Niet op ijmuiden, maar wel op Ouddorp. Ik kom uit de buurt van Hellevoetsluis.
deepbass909 schreef op zondag 10 april 2005 @ 23:19:
offtopic:
GenesiZ ben jij ook te vinden op HET vliegerforum???
Jup, net als jou :)

-------------------

Ik heb de aansluitingen geteld en het zijn er in totaal 38, dus een lange rounded-ide zou moeten lukken, of iets wat daar op lijkt, met iig genoeg draden en flexibiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Dit zou in principe kunnen werken:

link naar conrad

50 aderig, en 180cm lang. Kwestie van stekkers eraf halen. draadjes per 5 van elkaar af halen, isoleren en je hebt een kabel.

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
deeplinking werkt niet op conrad

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet vandaag werken, dus ga even in het conrad boek spitten. Mischien dat ik nog wat vindt wat ik kan gebruiken.
Pagina: 1