[Java] Minder code..

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Een van de dingen waar ik me aan erger bij het ontwikkelen van code is dat er vaak zoveel overhead is. De simpelste dingen kosten veel werk als je het op de 'robuuste' manier wilt doen. Ik ben helemaal voor de robuuste manier, maar in veel gevallen (vooral als je in de leafs van je systeem zit), dan is er bv weinig voordeel te halen. Je gaat niets re-usen aangezien het zo specifiek is. De code wordt nooit in een andere context gebruikt dus waarom nog letten op access modifiers? Waarom nog letten op losse files?

Daarom kijk ik de laatste tijd wel anders aan tegen deze 'leaf' code, en misschien is dat bv een goeie plek om wel scripttalen te gebruiken. Ik werk zelf (zoals iedereen wel weet) met Spring en ik zie dat heel veel van dit soort 'leaf' code verplaatsen naar Spring. Dit heeft als voordeel dat ik minder classes in mijn systeem krijg (en daarom het systeem imho ook veel beter te begrjpen is). Verder heb ik ook geen verplichtingen van dit soort code meer en een van de gevolgen is, is dat mijn software meer agile is. Je kunt Spring dan zien als een scripttaal (met een hoogst twijfelachtige syntax).

Een voorbeeld van de twijfelachtige syntax:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<bean class="com.jph.spring.MethodInvokingSequenceJobDetailFactoryBean">
    <property name="methodInvokerList">
        <list>
            <bean class="org.springframework.util.MethodInvoker">
                <property name="targetObject">
                    <ref bean="indexWriter"/>
                </property>

<property name="targetMethod">
                    <value>processQueue</value>
                </property>
            </bean>

<property name="targetObject">
                    <ref bean="baseSearcher"/>
                </property>

<property name="targetMethod">
                    <value>refreshReader</value>