Toon posts:

Beste keuze processor + moederbord tot €250,-

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik heb vandaag een probleempje gehad met mijn computer waarbij mijn processor en moederbord kapot zijn gegaan :| (pentium 4 1800 mhz). Nu wil ik deze onderdelen vervangen, maar ik heb een maximaal budget van €250,-. Na enig rondkijken op een aantal sites van computerwinkels in de buurt heb ik heb ik een aantal opties gezien, ik wil hierbij kiezen tussen een pentium 4 of een AMD athlon. Wat mij opviel was dat de prijzen van de AMD iets lager liggen, maar dat de kloksnelheden ook aanzienlijk lager zijn. Bovendien moet er DDR geheugen bij, terwijl er nu SD-ram in mijn computer zit. Ik neem aan dat dit niet in plaats van DDR geheugen kan worden gebruikt? Ook vraag ik mij af of ik een nieuwe voeding nodig zal hebben. :?

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven, alvast bedankt!! :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Kijk eens in de pricewatch voor prijzen, en bekijk reviews voor goeie processoren en moederboarden, dan moet je er wel uit komen :)
AMD heeftt trouwens wel lagere kloksnelheden, maar dat zegt niks.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:50

Cyphax

Moderator LNX/AI
Let VOORAL niet op die kloksnelheden :)
AMDs doen per kloktik wat meer dan Pentiums. Heb je het over AMD 64 processoren of Athlon XP's?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Ik doel op AMD athlon 64 :) Alvast bedankt voor de snelle reacties!! Kan ik dat SD-ram trouwens plaatsen op een moederbord voor DDR-geheugen?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43
Je hebt sowieso nieuw geheugen nodig, sdram is niet iets wat je wilt hebben op een modern moederbord. Het haalt de prestaties van het systeem danig omlaag.

En nee, SDRAM past niet op een DDR SDRAM moederbord, het zijn andere aansluitingen van bankjes en geheugenreepjes (uitsparingen zitten op een andere plek).

Er worden ook geen P4 en Athlon 64 moederborden gemaakt met SDRAM geheugensloten, voor zover ik weet.

[ Voor 55% gewijzigd door Jaap-Jan op 10-04-2005 19:47 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nee, daarbij is sdram toch al flink verouderd. DDR geheugen is een must, of je nu een P4 of een Athlon neemt. Gelukkig is het niet zo duur, voor €30 heb je al 256MB.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:01

Piggen

Lekker bakkie

Nee, dat zal niet gaan. Logisch, want SDR-SDRAM is ouderwets.
Maar een fatsoenlijke processor + moederbord + geheugen lijkt me niet echt mogelijk voor €250.
Ik zou nog even doorsparen :)

edit:
alhoewel. Athlon64 3000+ s939 + goedkoop mobo + 512 mb PC3200 komt met de laagste prijzen in de pricewatch wel in de buurt.

[ Voor 28% gewijzigd door Piggen op 10-04-2005 19:48 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 19:43:
Ik doel op AMD athlon 64 :) Alvast bedankt voor de snelle reacties!! Kan ik dat SD-ram trouwens plaatsen op een moederbord voor DDR-geheugen?
Nope. Als je goed zoekt kun je misschien nog een oud bordje vinden wat sdram/sloten heeft, maar ik zou er niet op rekenen. Daarbij zit je gedateerd mobo wat dan weer de nieuwere processoren niet eet.
Voor 250 euro kun je een net Athlon 64 systeempje met geheugen krijgen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik denk dat hij een AGP grafische kaart heeft, bij deze config moet je dus ook een grafische kaart bij rekenen wat het weer een stuk duurder maakt ;)

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:10
geforce5_guy schreef op zondag 10 april 2005 @ 19:51:
[...]

Ik denk dat hij een AGP grafische kaart heeft, bij deze config moet je dus ook een grafische kaart bij rekenen wat het weer een stuk duurder maakt ;)
Voor minder geld zijn ook s939 moederboarden te krijgen met een AGP poort ;)

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:01

Piggen

Lekker bakkie

Maar dan moet hij straks weer een nieuw mobo kopen als zijn grafische kaart vervangen moet worden, want dan moet er natuurlijk een PCI-e kaart in.
Het lijkt me daarom verstandiger om nog even door te sparen en het dan ineens goed te doen in plaats van maar half.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je zit in hetzelfde schuitje als ik, hier ook een mobo opgeblazen, de voeding is mee de lucht ingegaan. Als ik een nieuwe computer in elkaar gaat steken, dan kom ik snel op 500 euro uit.

(prijzen in België)
Asus nForce 4 : 140 euro
AMD Athlon64 3200+ (wordt binnenkort toch door een dual-core vervangen) : 190 euro
Twinmoss DDR 512MB PC-3200 (2 latjes) : 100 euro
Voeding : vanaf 50 euro

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:10
rapture schreef op zondag 10 april 2005 @ 19:54:
Je zit in hetzelfde schuitje als ik, hier ook een mobo opgeblazen, de voeding is mee de lucht ingegaan. Als ik een nieuwe computer in elkaar gaat steken, dan kom ik snel op 500 euro uit.

(prijzen in België)
Asus nForce 4 : 140 euro
AMD Athlon64 3200+ (wordt binnenkort toch door een dual-core vervangen) : 190 euro
Twinmoss DDR 512MB PC-3200 (2 latjes) : 100 euro
Voeding : vanaf 50 euro
Als de processor toch wordt vervangen dan zou ik daar iig op bezuinigen... 3000+ kan je makkelijk op 3200 laten draaien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen!! Ik zal morgen eens in de winkel kijken om te zien wat de beste combinatie is, maar ik had zoiets in gedachten als wat ricardo87 zei. Op mijn oude moederbord zaten namelijk ook netwerk en audio, het zou makkelijk zijn als ik dat er in één keer ook weer bij zou hebben. Ik heb inderdaad een agp kaart hier (geforce 3) en ik heb ook niet echt een betere nodig aangezien ik nooit spelletjes speel.

Bedankt mensen _/-\o_

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Schapen wil je anders wat meer info geven over je huidige pc, dus alles :) Voeding enzo, want een pentium 4 1.8GHz met SDram daar zit volgens mij geen 350W, laat staan 400W, voeding in. Dan over je grafische kaart, als je pecht hebt dan heb je een AGP 2x kaart, en dan zal je ook een nieuwe grafische kaart moeten kopen omdat een AGP 2x kaart niet zal passen in de huidige mobo's met een AGP Pro slot (4x en 8x). Maar zoals ik al zei, post eens je volledig specs, dan weten we meteen al wat meer ;)

• steven_86
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07-2025
Wat voor voeding heb je? kan je zo weer 50+ euro schelen als je die niet hoeft te vervangen. en gezien zijn budget is een PCI-E mobo niet te doen. te laat

[ Voor 26% gewijzigd door steven_86 op 10-04-2005 20:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Skyline GT-R schreef op zondag 10 april 2005 @ 19:57:
Schapen wil je anders wat meer info geven over je huidige pc, dus alles :) Voeding enzo, want een pentium 4 1.8GHz met SDram daar zit volgens mij geen 350W, laat staan 400W, voeding in. Dan over je grafische kaart, als je pecht hebt dan heb je een AGP 2x kaart, en dan zal je ook een nieuwe grafische kaart moeten kopen omdat een AGP 2x kaart niet zal passen in de huidige mobo's met een AGP Pro slot (4x en 8x). Maar zoals ik al zei, post eens je volledig specs, dan weten we meteen al wat meer ;)
1.8ghz pentium 4
512 mb sd-ram
250 Watt voeding
geforce 3 ti200

Geen positief vooruitzicht, zo heb ik het idee :P

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 20:02:
[...]

1.8ghz pentium 4
512 mb sd-ram
250 Watt voeding
geforce 3 ti200

Geen positief vooruitzicht, zo heb ik het idee :P
Nee, een nieuwe voeding gaat geen overbodige luxe zijn :)

Al met al gaat dat wel een dure grap worden :'(.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Bedankt voor je specs, maar het belangrijkste ben je vergeten, is het een AGP 2x kaart of niet? :P En die 250W voeding gaat nipt worden. Ik ben wat aan het configureren in de Pricewatch maar ik geraakt niet onder 250€ er vanuitgaande dat de voeding moet vervangen worden, laat staan dat er ook nog een graka moet bijkomen, maar ik doe mijn best ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ricardo87 schreef op zondag 10 april 2005 @ 19:55:
[...]

Als de processor toch wordt vervangen dan zou ik daar iig op bezuinigen... 3000+ kan je makkelijk op 3200 laten draaien ;)
Inderdaad, en niét op je voeding... Dat weet elke tweaker. Een voeding voor 50 euro? Sorry hoor, als je een stevig systeem in mekaar wil steken - that's a no-no!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:04
Je hebt bij alternate al Upgrade Setjes vanaf 129

Mb
Pros
Geheugen

dat krijg je dan... kijk daar anders is naar...

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Skyline GT-R schreef op zondag 10 april 2005 @ 20:06:
Bedankt voor je specs, maar het belangrijkste ben je vergeten, is het een AGP 2x kaart of niet? :P En die 250W voeding gaat nipt worden. Ik ben wat aan het configureren in de Pricewatch maar ik geraakt niet onder 250€ er vanuitgaande dat de voeding moet vervangen worden, laat staan dat er ook nog een graka moet bijkomen, maar ik doe mijn best ;)
Ik heb geen enkel idee eerlijk gezegd :? Het is zo`n pc van de aldi, alhoewel ik betwijfel of dat je helpt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.