Toon posts:

ATI RADEON 9800 PRO framedrops

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ongeveer 2 weken geleden een 9800 pro gekocht en zit met het volgende probleem: als ik bv. doom 3 speel kan ik dat ongeveer een kwartier doen op hoge kwaliteit met een minimale framerate van 30. Na dat kwartier (soms halfuur) gaan de fps drastisch achteruit tot soms maar 2 fps! Ik dacht zelf dat het misschien kwam door de hitte maar heb geen extreme temperaturen kunnen meten. Ik heb de voltages van mijn AGP slot al verhoogd maar dit had geen effect. Weet iemand waar dit door kan komen? O ja, als ik doom 3 op mindere kwaliteit speel heb ik hetzelfde probleem.

Specs:

2800+ sempron
1024 MB DDR400
ATI RADEON 9800 PRO
SEAGATE 80 GB
DVD - speler

Verwijderd

Dat is inderdaad strange. Je zegt dat je het bv met Doom3 hebt. Het gebeurt dus ook bij andere games?

Als dat zo is, lijkt het toch wel heel sterk op een temperatuurprobleem, ookal heb je geen vreemde waarden kunnen meten.

Misschien kun je proberen je computer eerst een half uurtje op te warmen met een 3Dmark bench programma. Als je daarna Doom3 opstart en het probleem vindt al na veel minder tijd plaats, dan heb je misschien een indicatie...

Misschien kun je ook proberen je videokaart een beetje te onderklokken en kijken op dit het probleem uit kan stellen.

Succes.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-08 15:09

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ik denk dat die sempron toch de bottleneck is.

Ik heb zelf bijna hetzelfde system maar een Athlon XP 2800+ ipv sempron.
Ik heb met doom3 geen problemen met heftige framedrops ed.

Doom3 is een best pittig spel voor zowel grafische kaart en cpu.

Heb je ook al iets geprobeerd met drivers?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die Sempron lijkt mij niet het probleem te zijn... Heb je de chipsetdrivers al ge¨installeerd? En heb je al geprobeerd je videokaart-drivers te herinstalleren of te vervangen door recentere?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Voeding? Als deze brak is of de spanningen zijn niet echt stabiel dan kun je gekke dingen verwachten :) Post je spanningen eens (afgelezen uit de BIOS) en vertel eens wat voor merk/type voeding je hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste drivers voor mijn kaart. Misschien ligt het toch aan mijn voeding. Het is een Aopen 350 Watt voeding die al bij mijn kast zat.

Waardes:

3.3 - 3.26V
5.00 - 4.42V
12.00 - 12.33V

Dit is dus in idle toestand.

@Erikje: Het lijkt mij ook niet aan mijn processor te liggen, want dan zou het spel toch al vanaf het begin schokkend lopen?

@Vossie: Ik kan mijn kaart misschien iets onderklokken. Maar ik heb de kaart gekocht om zijn specificaties dus wil er eigenlijk ook wel voor de 100% gebruik van maken. Ik heb de standaard koeler nog op mijn videokaart zitten maar heb mijn systeem wel goed geventileerd met 5 fans en een goede luchtstroom gecreërd. Het is zou dus eigenlijk een fout van ATI zijn als de standaardkoeler niet voldoende koelt (denk aan alle mensen die verder niet veel van computers weten en zo'n kaart kopen :? )

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Wow, als die 5v lijn echt zo is.. dan verklaard dat een hoop.. een 5v lijn van onder de 4.50v dat ie het uberhaupt doet!

Heb je een multimeter? Dan kan je het even nameten.. Even een harde schijf aansluiting pakken Ground op zwart.. en dan op rood je andere meetpool.. als die ook <4.75v aan geeft.. dan zit het wel degelijk in je voeding..

De voeding moet het systeem prima trekken, maar als je toevallig een maandag morgen modelletje hebt, dan kan het daar in zitten, garantie is daar denk ik ook wel voor te krijgen!

[ Voor 22% gewijzigd door Race Eend op 11-04-2005 13:06 ]

Verwijderd

Die 5V-lijn is dus veel te laag ;)

Dat hoeft alleen niet direct door je voeding te komen, maar het kan ook aan bepaalde hardware liggen. Koppel eens 1 en ander los en kijk of de spanning beter in de buurt van de 5V komt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een goede Antec kast, maar heb er een voeding inzitten uit een Aopen kastje dat ik ongeveer 2 maanden geleden heb gekocht. (wil een chromus 2 voeding kopen maar heb nog geen geld :( )

Heb helaas geen multimeter dus kan de voltages niet nameten. Heb ze trouwens met MotherboardMonitor gemeten. Ben sowieso van plan om een goede nieuwe voeding te kopen en dat gaat ongeveer op het eind van deze maand gebeuren. Misschien verhelpt dat mijn probleem :? . Hoop het wel in ieder geval.

Het is trouwens wel zo dat het niet bij elk spel gebeurt. Doom 3 is bijvoorbeeld een zwaar spel, maar ik speel ook nog wel eens SomCity 4. Ook daar krijg ik af en toe zwaar schokkende beelden. Speel ik bijvoorbeeld America's Army (niet zo zwaar als doom3 maar zwaarder dan Simcity 4) dan heb ik nergens last van (op de LAG af en toe nagelaten ;) )

Verwijderd

Eigenlijk denk ik dat een Aopen 350W voeding dit toch wel moet kunnen trekken. Is de spanning 5V-lijn altijd zo laag of alleen bij instensief van bepaalde hardware. Ik heb ook wel eens bij iemand een cheap firewire-kaartje uit de pc getrokken omdat deze de 5V flink naar beneden trok. Misschien jij ook defecte/goedkope/slecht werkende hardware in je pc?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het probleem al heb gevonden. Heb ook een audigy kaart in mijn kast hangen. Toen ik deze er uit haalde werkte alles perfect. Ik heb de drivers van de kaart geupdated en nu werkt ook doom 3 weer zonder framedrops.

Bedankt voor de reacties
Pagina: 1