Hi,
Ik ben bezig met een Java opdracht waarbij ik in een tekstvak een waarde (in pixels) kan opgeven waarna er een cirkel wordt getekend. Ook zijn er 2 buttons waarmee ik de cirkel groter en kleiner moet kunnen maken.
Op zich is dit allemaal geen probleem, maar ik moet nu ook 3 extra buttons toevoegen: één waarmee je een gevulde cirkel kunt maken, één waarmee je de kleur van de cirkel in rood kunt veranderen en één waarmee je de kleur van de cirkel in geel kunt veranderen.
Ik begrijp dat ik in een action niet opnieuw paint(Graphics g) kan oproepen, maar ik begrijp niet hoe ik dit dan wel moet doen.
Ik heb tot nu toe de volgende code:
Iemand die mij misschien een aanzet kan geven?
Ik ben bezig met een Java opdracht waarbij ik in een tekstvak een waarde (in pixels) kan opgeven waarna er een cirkel wordt getekend. Ook zijn er 2 buttons waarmee ik de cirkel groter en kleiner moet kunnen maken.
Op zich is dit allemaal geen probleem, maar ik moet nu ook 3 extra buttons toevoegen: één waarmee je een gevulde cirkel kunt maken, één waarmee je de kleur van de cirkel in rood kunt veranderen en één waarmee je de kleur van de cirkel in geel kunt veranderen.
Ik begrijp dat ik in een action niet opnieuw paint(Graphics g) kan oproepen, maar ik begrijp niet hoe ik dit dan wel moet doen.
Ik heb tot nu toe de volgende code:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
| import java.awt.*; import java.applet.*; import java.awt.event.*; public class Bla extends Applet { String invoer; int straal; TextField invoerVak; Label invoerLabel; Button tekenCirkel, vergrootCirkel, verkleinCirkel, vulCirkel, kleurRood, kleurGeel; public void init() { straal = 0; invoerLabel = new Label("Straal:"); invoerVak = new TextField(4); tekenCirkel = new Button("Tekenen"); tekenCirkel.addActionListener(new tekenCirkelHandler()); vergrootCirkel = new Button("Vergroten"); vergrootCirkel.addActionListener(new vergrootCirkelHandler()); verkleinCirkel = new Button("Verkleinen"); verkleinCirkel.addActionListener(new verkleinCirkelHandler()); vulCirkel = new Button("Opvullen"); vulCirkel.addActionListener(new vulCirkelHandler()); kleurRood = new Button("Rood"); kleurRood.setBackground(Color.red); kleurRood.addActionListener(new kleurRoodHandler()); kleurGeel = new Button("Geel"); kleurGeel.setBackground(Color.yellow); kleurGeel.addActionListener(new kleurGeelHandler()); add(invoerLabel); add(invoerVak); add(tekenCirkel); add(vergrootCirkel); add(verkleinCirkel); add(vulCirkel); add(kleurRood); add(kleurGeel); } public void paint(Graphics g) { g.drawOval(20, 50, straal, straal); } class tekenCirkelHandler implements ActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { invoer = invoerVak.getText(); straal = Integer.parseInt(invoer); invoerVak.setText(""); repaint(); } } class verkleinCirkelHandler implements ActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { straal -= 20; repaint(); } } class vergrootCirkelHandler implements ActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { straal += 20; repaint(); } } class vulCirkelHandler implements ActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { /* g.fillOval(20, 50, straal, straal); */ repaint(); } } class kleurRoodHandler implements ActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { /* ? */ repaint(); } } class kleurGeelHandler implements ActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { /* ? */ repaint(); } } } |
Iemand die mij misschien een aanzet kan geven?