Oververhitting NB en videokaart op P4P800-SE

Pagina: 1
Acties:

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 15:05

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
Ik lijk een probleem te hebben met een nieuwe Asus p4p800.
De Northbridge en het pcb van de videokaart worden echt loei heeft. (ook als de videokaart niks hoeft te doen (alleen bios).

Even specs.
Asus p4p800 se
p4 3.0 (prescot)
gf2 mx (gf4 ti4400 is al stuk gegaan op dit board)
350watt noname en (ook geprobeerd met 430watt antec voeding)

Symtomen:
Als de pc aanstaat (in bios) worden zowel de Northbrigde als het PCB van de videokaart zo warm dat ik ze bijna niet kan aanraken.
Als ik in windows een stresstest doen dan valt de pc na enige tijd uit.

Als ik na het uitvallen de PC opnieuw opstart dan hoor je dat hij een BIOS check doet, maar de grafische kaart doet het niet. (beeld blijft zwart, stand by)
Als ik de pc enige tijd later opnieuw opstart doet hij het wel.

IK heb al het volgende getest:
andere videokaart en andere voeding.

Voltages zijn allemaal binnen de 5% limiet.
In de bios staat alles op standaard (niets overgeklokt).
Processor wordt wel een beetje warm met 60C.

Ik zelf zat te denken aan te hoge voltages op de AGP slot, vandaar test met andere voeding. Maar volgens zowel bios, als speedfan zijn de voltages okee.

Iemand een idee, of moet ik het board RMA sturen?

5325wp

Verwijderd

Hmmm, het lijtk wel of alles te veel voltage krijgt idd. Misschien dat de bios het niet goed weergeeft?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
misschien een zalman koeler op je northbridge plaatsen. zon passieve. en voor een goede airflow zorgen. denk dat je probleem dan wel verholpen is. dus genoeg casefans installeren. :)

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
Metal schreef op zondag 10 april 2005 @ 23:57:
misschien een zalman koeler op je northbridge plaatsen. zon passieve. en voor een goede airflow zorgen. denk dat je probleem dan wel verholpen is. dus genoeg casefans installeren. :)
Een board dat niet is overgeklokt, waar niets gestressed wordt, en waar de kast van openstaat, mag NIET zo warm worden. Daar mag je absoluut geen extra koeling bij hoeven te zetten.
En wat jij zegt zou alleen verklaren dat de NB een beetje te warm wordt, maar ook het PCB van de videokaart wordt gloeiend heet. Lijkt me ook niet goed.

5325wp

Verwijderd

Ja ik heb dat dus ook nu, ik heb een p4p800 SE en die van mij wordt ook veeeel te heet. Ik heb een ASUS x800 pro en me intel 3.2 ghz wordt 72 graden als ie maar een beetje gestressed raakt.

Ik heb nu 2 coolers besteld van zalman, de 7000b-cu en de VF700-CU. Ik denk dat ie daarmee wel een stukje cooler blijft :D misschien een oplossing? ik was bij elkaar 60 euro kwijt dus dat valt wel mee

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Topicstarter
Dat de processor wat warm wordt vind ik niet erg, dat kan ik wel koelen.

Waar het mij om gaat is dat een videokaart en een northbridge zo warm worden, zonder dat er ook maar iets op de PC wordt gedaan. En dat er dus al 1 videokaart stuk is.

[ Voor 9% gewijzigd door Thyzz op 11-04-2005 10:19 ]

5325wp

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:20
Heb je case fan's in je kast zitten?, het lijkt et er gewoon op dat je air flow gewoon 3x nix is. Dat je kast open staat is een begin maar dit helpt niet altijd omdat je zo je air flow ook heel erg belemmerd.

Verwijderd

Dat prescotts veel energieverbruiken, met bijbehorende hitte, ook op de northbridge dus, wisten we al. Intel zegt ook dat er dus MINIMAAL één casefan achter nodig is.

Verder: hoeveel A kan je voeding leveren op z'n 12V? Is het minder dan 18? Geen wonder dat het instabiel is.

Die videokaart word echt niet heet uit zichzelf, een GF2-MXje kan vaak zelfs nog wel passief, ik denk dus echt dat die hitte ergens anders vandaan straalt. Dunkt mij dat dat de CPU of de mosfet's zijn.

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Gewoon contact opnemen met je levernacier, gevalletje van RMA

Hang loose, KiteSurfing for life!

Pagina: 1