Toon posts:

Budgetsysteem dat opgewaardeerd kan worden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een computer uit 1999 met als motor een Celeron 533 processor, die door het hele gezin gebruikt wordt voor e-mailen, wordprocessen en in beperkte mate voor spelletjes (Sims, Harry Potter, dat werk).

Zo langzamerhand willen we eens een nieuwere/grotere hebben, ook met Windows XP en zo, en die wil ik zelf bouwen.

Uitgangspunten: niet duur, maar in te toekomst eventueel wel makkelijk uit te breiden / op te waarderen.

Als nieuwe processor kom ik dan op de Celeron D xxxJ-serie uit. Die kan op de modernste Socket 775 moederborden en is zowel goedkoop als veel sneller dan mijn huidige Celeron. Ik zag dat er een prijsverschil van ongeveer een tientje zit tussen de 325J, de 330J, enzovoorts. Maakt het echt wat uit watvoor Celeron D je dan eventueel kiest? Is dat extra tientje het waard, met andere woorden?

Mobo: mijn oog heb ik laten vallen op de Gigabyte GA-8I915P Duo Pro, omdat die redelijk wat features voor een redelijke prijs (95 euro) lijkt te bieden. Mee eens?

Geheugen: ik denk erover om een 512 Mb-reep te kopen, omdat het dan eenvoudig is om er later eventueel nog meer van hetzelfde bij te plaatsen. Dat DuoPro Mobo heeft ondersteuning voor DDR2 geheugen - is het dan de moeite waard om dat ook te kopen? Ik zag bijvoorbeeld 512 Mb DDR2 van Samsung voor 46 euro, maar 5 euro duurder dan hetzelfde in DDR 333 van M-Tec, bijvoorbeeld.
Maakt het nog wat uit of je 'echt' merkgeheugen kiest? Zo ja, wat zijn de echte merken?

Videokaart: PC-e lijkt me logisch, maar gezien wat we nu gewend zijn lijkt me dat een relatief simpele al mooi genoeg is - dus de Radeon X300 doen? Dan wel die met 128 Mb?

De behuizing weet ik nog niet. In ieder geval denk ik aan een 350W voeding, zodat ik ook in de toekomst nog wat ruimte heb om up te graden. Op het MoBo kan een SATA harde schijf. Moet ik er dan op letten dat de voeding van de kast ook aansluitingen heeft daarvoor, of is dat gewoon standaard?
Sweex lijkt mooie kasten te hebben met veel handige dingen zoals USB en audio aan de voorkant. Maar vinden jullie die kasten van Sweex de moeite waard? Verder zag ik bijvoorbeeld de Miditowers van Mtec en de Silentium T1 van Arctic - wat raden jullie aan?

Voor het overige zal ik me richten op de Best Buy Guides - maar dit hierboven is behoorlijk anders - ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik verwacht/hoop dat de uiteindelijke kosten zo tegen de 900 euro zullen komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
"Wat kan ik het beste hieraan upgraden" part 10: speciaal voor dit soort vragen. Bovendien vind je in de startpost een boel handige links om zelf wat vooronderzoek te doen!!!

[ Voor 50% gewijzigd door AJ1815 op 10-04-2005 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dat geld kan je een leuke computer inelkaar zetten

Verander de aantallen naar wens en klik dan hier:

Benq DW1620 16 speed DVD brander
LG D8162BB16 speed DVD speler Zilver
ATX Middle Tower fan duct ivoor-zilver
Maxtor 80GB SATA Fluid Bearring! Diamond Max 9 Plus
512 MB DIMM PC3200
Asus Geforce eXtreme N5750 128Mb
Asus 915P P5G1 socket 775 moederbord
Intel Pentium 4 -520 2.8 GHz 1024kb cache 800Mhz fsb (Socket 775)

Totaal 667,71

www.eynstein.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Even over sweexkasten, het is rommel.
Als je jezelf open wil snijden als je je bak een keer openmaakt dan is het leuk, maar ik zou dan v oor een wat betere kast gaan (simpele coolermaster met voeding heb je al voor onder de 100 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bespaar in elk geval niet op de kast en/of de voeding. Deze zullen waarschijnlijk het langst mee moeten gaan van de PC en je zal er later alleenmaar spijt van hebben als je nu een el-cheapo voeding koopt. Een redelijke Enermax 350W is een stuk beter dan een Q-tec.

Wat betreft de voeding-aansluitingen van S-ATA; hier zijn gewoon verloopstukjes voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Eergister heb ik voor een vriendin een systeem in elkaar gezet:

BenQ 17" LCD T701 TCO99 Monitor,Zwart/Zilver
Verstuurd 1.00 199.00 199.00

121277 Cooler Master Centurion
Zilver Aluminium (zonder voeding)
Verstuurd 1.00 47.01 47.01

113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5
Memory184-P (voor DDR-PC400MHz)
Verstuurd 1.00 52.00 52.00

304304 LG CD recorder 52x32x52x GCE-8526SBB
Zilver OEM
Verstuurd 1.00 23.50 23.50

302881 Seagate Barracuda 7200.7 80GB SATA
8MB 7200RPM NCQ
Verstuurd 1.00 58.00 58.00

305577 MSI RS480M2-IL,ATI Xpress200, Socket-939
SATA, LAN, m-ATX, VGA, PCI-Ex16
Verstuurd 1.00 100.00 100.00

304045 AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939,
512KB, BOXED m/koeler
Verstuurd 1.00 144.00 144.00

301413 Fortron/Source PSU ATX 300W
OEM 120mm, SATA Special Edition
Verstuurd 1.00 35.00 35.00

Totaal: 560€ ongeveer.

Plus tobo en muis en 5€ verzendkosten.

Werkt supersnel en bijzonder stijlvol.

De MSI heeft prima onboard graphics, X300 als ik me niet vergis. PCI-e om eventueel uit te breiden. Voeding moet 24-pins zijn trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door ACID-dude op 10-04-2005 20:09 . Reden: van: www.komplett.nl ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Modbreak:Als je het nut van een reply betwijfeld, denk dan ook even na voordat je zelf een reply plaatst. ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Laurent op 10-04-2005 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ACID-dude, probeer eens je keuzes te onderbouwen; waarom heb je deze componenten gekozen? Waarover wil je graag advies? (wat is je vraag?) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ondanks diverse weinig behulpzame berichten van het type 'dit staat al ergens anders' en 'ik kan ook een computer bouwen' beginnen we toch een beetje op te schieten!

Vragen die me nog belangrijk lijken zijn:

"Maakt het echt wat uit watvoor Celeron D je dan eventueel kiest? Is dat extra tientje het waard, met andere woorden?"

"Dat DuoPro Mobo heeft ondersteuning voor DDR2 geheugen - is het dan de moeite waard om dat ook te kopen?"

Voor behuizing zal ik dus voor Coolermaster of Enermax of gelijkwaardig gaan en iets meer uitgeven dan ik eerst van plan was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

Aikeleer schreef op zondag 10 april 2005 @ 23:45:
ACID-dude, probeer eens je keuzes te onderbouwen; waarom heb je deze componenten gekozen? Waarover wil je graag advies? (wat is je vraag?) :)
Ik heb geen vraag en ik hoef ook geen advies. :) Bovenstaande configuratie is een systeem dat ik al heb gemaakt. Het dient ter illustratie. Oogpunt leek mij redelijk overeenkomen met dat van de topicstarter. Omdat ik zijn 900€ vrij ruim vind, heb ik voor een stuk beperkter middelen dit lijstje neergezet.
Min of meer om te laten blijken dat je voor 600€ al een heel eind komt, in feite een retesnelle computer hebt.

Dus, TS, laat even weten hoe deze configuratie bij je in de smaak valt en welke onderdelen wellicht in jouw ogen anders zouden moeten. Dan kunnen we wellicht tot een mooie samenstelling komen die je bevalt en tevens binnen je budget. Tot zover de toelichten op 't misverstandje. ;)

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen DDR2. Verspil je geld daar niet aan. Hoge latencies, voorlopig nog nauwelijk prestatiewinst tegenover DDR.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Acid,

Nou goed. Mijn vraag was eigenlijk niet 'hoe krijg ik zoveel mogelijk computer voor 900 euro' maar meer "wat vinden jullie van zo'n configuratie", met nog wat voor mij belangrijke kleinere vragen. Maar ik wil best zeggen wat ik van jouw voorbeeld vind!

Er ontbreken nog een paar dingen die ik wel uit mijn budget wil halen: - all in one printer, kaartlezer, extra speler (naast writer), grafische kaart, webcam, speakers. Bij elkaar denk ik daar minimaal zo'n 220 euro voor nodig te hebben . Bovendien wil ik graag een 120 Gb hard disk, maar misschien moet ik inderdaad voor 80 Gb gaan en dan upgraden als dat nodig blijkt te zijn - hoewel het prijsverschil tussen 80 en 120 niet groot is.

Als ik jouw lijstje optel, kom ik in de buurt van de 650 uit, niet 560. Heb je inderdaad al dit spul bij Komplett gekocht en brachten ze je 5 euro verzendkosten voor het geheel in rekening?

Jouw combinatie mobo/processor kost 244 euro. De mijne kost 180 euro, maar dan heb ik slechts een Celly van 2.8 GHz. Is dat echt 60 euro slechter dan jouw AMD 3000+?
Pagina: 1