Toon posts:

Onjuiste gegevens bij domein registratie

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het juridisch gezien met registratiegegevens van domeinen?

Ik weet zeker dat de gegevens achter een bepaald domein niet de persoon representeerd die de daadwerkelijke eigenaar is (het whois adres bestaat namelijk niet). Ik heb de registar en hostingsbedrijf hiervan op de hoogte gesteld, maar nog geen mail terug gekregen.

Het betreft een .com en een .info domein en ik vraag me af of dit illegaal is en het domein dus opgeheven dient te worden. Een aantal vragen hierover:

1) Mag een .com/.info domein zonder problemen op valse adresgegevens geregistreerd staan zolang het hostingsbedrijf maar betaald krijgt?
2) Wie is hiervoor aansprakelijk, het hostingsbedrijf, de registrar (hostings bedrijven registreren via een ander bedrijf afaik) of iemand anders?
3) Van een ander domein heb ik van ontdekt dat de eigenaar het op iemand anders naam heeft gezet (diegene heb ik opgebeld, en de vrouw aan de lijn woont in haar eentje en wist er niets vanaf). Kan zij het domein claimen aangezien ze in de whois info staat?

Hopelijk weet iemand antwoord op bovenstaande vragen :)

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 17:06:
Hoe zit het juridisch gezien met registratiegegevens van domeinen?

Ik weet zeker dat de gegevens achter een bepaald domein niet de persoon representeerd die de daadwerkelijke eigenaar is (het whois adres bestaat namelijk niet). Ik heb de registar en hostingsbedrijf hiervan op de hoogte gesteld, maar nog geen mail terug gekregen.

Het betreft een .com en een .info domein en ik vraag me af of dit illegaal is en het domein dus opgeheven dient te worden. Een aantal vragen hierover:

1) Mag een .com/.info domein zonder problemen op valse adresgegevens geregistreerd staan zolang het hostingsbedrijf maar betaald krijgt?
2) Wie is hiervoor aansprakelijk, het hostingsbedrijf, de registrar (hostings bedrijven registreren via een ander bedrijf afaik) of iemand anders?
3) Van een ander domein heb ik van ontdekt dat de eigenaar het op iemand anders naam heeft gezet (diegene heb ik opgebeld, en de vrouw aan de lijn woont in haar eentje en wist er niets vanaf). Kan zij het domein claimen aangezien ze in de whois info staat?

Hopelijk weet iemand antwoord op bovenstaande vragen :)
De registratiegegevens kunnen volkomen willekeurige worden ingevuld, dus zelfs Mickey Mouse heeft domeinnamen op zijn naam staan. In principe is het zo, dat zolang de kosten betaald worden, de naam ook gewoon op die gegevens geregistreerd blijven.

Wel is het zo, dat er met enige regelmaat emails verzonden worden om de gegevens te controleren, want in principe ben je wel verplicht de juiste gegevens te verstrekken.

De eigenaar is inderdaad degene die geregistreerd gaat; die mevrouw kan dus zonder meer de naam claimen, wijzigen, opheffen etc.

Los daarvan zijn er regels rondom handelsnamen etc., maar dat gaat een beetje verder dan jouw vraagstelling.

Verwijderd

Topicstarter
Maar kun je ook je het domeinnaam verliezen doordat de gegevens fictief zijn?

maw: kan een hostingsbedrijf gedwongen worden een domeinnaam op basis hiervan op te heffen?

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 12:25
Verwijderd schreef op zondag 10 april 2005 @ 18:18:
Maar kun je ook je het domeinnaam verliezen doordat de gegevens fictief zijn?

maw: kan een hostingsbedrijf gedwongen worden een domeinnaam op basis hiervan op te heffen?
Ja en nee, afhankelijk van de situatie. Wanneer er geen andere partij jouw domeinnaam wilt claimen, mag dit niet zomaar gebeuren, maar wanneer een andere partij de domeinnaam wil claimen en jouw gegevens zijn niet bestaand, dan kun jij geen enkel verweer voeren. En dat zal uiteindelijk wel tot gevolg hebben dat je de naam kwijtraakt.

Verwijderd

Topicstarter
Brobbel schreef op zondag 10 april 2005 @ 19:09:
[...]

Ja en nee, afhankelijk van de situatie. Wanneer er geen andere partij jouw domeinnaam wilt claimen, mag dit niet zomaar gebeuren, maar wanneer een andere partij de domeinnaam wil claimen en jouw gegevens zijn niet bestaand, dan kun jij geen enkel verweer voeren. En dat zal uiteindelijk wel tot gevolg hebben dat je de naam kwijtraakt.
De NAW gegevens zijn wel bekend bij de provider, alleen de whois info klopt niet. Ik kan 'm dus ook niet reggen bij een andere bedrijf.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die weet of een domein op basis van valse niet bestaande adres gegevens wettelijk verplicht is om ontbonden te worden?

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Bij mij weten moet je altijd een kopie ident. voor persoonsregistratie en een KvK voor een bedrijfregistratie overleggen. Hierdoor moet het fictief aanvragen niet mogelijk zijn. Houdt niet in dat er ook providers zijn die het hier minder nauw mee nemen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-02 07:11
Een KvK inschrijving al een tijd niet meer nodig voor NL domeinen; een ieder kan tegenwoordig een .nl domeinnaam registreren. Hoe het zit met de autoriteit de de .com en .info beheert weet ik niet

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 11:26
Alleen bij .nl worden de gegevens goed gecontroleerd. Zo vraagt SIDN regelmatig de SIDN aanvraagformulieren op bij de hoster.

Bij andere extensies kun je idd invullen wat je wilt, helaas. Maar ik vind het ook de verplichting van de hosters dat ze de originele klant gegevens invoeren in de WHOIS.

Helaas denk niet iedereen er zo over, en dit zorgt alleen maar voor illegale zooi op internet, zodat iemand haast niet te achterhalen is.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Pagina: 1