Toon posts:

Mail-server opzetten - hoe naar buiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kortom, na veel zoeken en niet, of niet volledig, vinden dan toch maar eens hier proberen.

Ik wil graag op m'n werk een mail-servertje laten draaien. Situatie: server= win2k-as/sp4, clients=nu nog win2k, op termijn xppro. Domein is [bedrijf.local], er is dus geen *.com/nl/etc domein voorhanden, en dat komt er ook niet. Inet provider is Chello(Classic).
De mailserver gaat dus op de w2kas-server draaien. Wat ik al geprobeert heb: Hamster Playground (free), Mercury/32 (free), Kerio MS (even free). Ik kom er wel redelijk uit met het interne meel-verkeer, externe meel ophalen bij mail.chello.nl(pop3) lukt ook wel, maar waar ik niet uitkom is het volgende: meel versturen en ontvangen op het interne netwerk lukt wel, maar als ik meel naar een extern (buiten het interne netwerk, dus) wil versturen krijg ik problemen. Het raakt de weg kwijt.
Ook wel logisch, want als ik meel van intern bv. pc1.bedrijf.local naar iemand@verweg.com wil sturen, dan zal de smtp-server van chello moeilijk gaan doen denk ik (want die weet niks van pc1.bedrijf.local, hij kent alleen het account wat we van Chello hebben).
Kortom, ik kom er even niet meer uit...... Jij/U wel?

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
Waarom de SMTP van Chello gebruiken als je zelf een mailserver hebt :?
En die mailserver van Chello hoeft niks te weten, alleen dat het domein te resolven is waar de mail naar toe moet.
Ik zou in iedergeval een domein zoals dyndns.org of iets dergelijks pakken zodat er ook mail afgeleverd kan worden.
Zorg ten 2e voor een relay waar niet de buitenwereld op kan relayen, ofwel GOED dichttimmeren voor anderen dan buiten jouw netwerk.

Verder hangt het van je mailsoftware af hoe het ingesteld moet worden.

ps: pas je op met bedrijfsmatig een Chello lijn gebruiken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Vm1heA op 11-04-2005 11:00 ]

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

:? Kun je dit wat nader toelichten.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Verwijderd

Topicstarter
TheZoo schreef op maandag 11 april 2005 @ 11:02:
[...]

:? Kun je dit wat nader toelichten.
Ik zal het proberen. Eerst de huidige situatie. We hebben een account bij Chello. Outlook haalt daar via pop3 de voor ons (bedrijf@chello.nl) . Normaal gesproken gebeurt dat op 1 specifiek werkstation (computer-a; fqdn: computer-a.bedrijf.local). Versturen we post, dan gaat dat ook via chello (smtp2.arnhem.chello.nl, mail.chello.nl doet hetzelfde).

De wenselijke situatie: een lokale mailserver (gebruikers krijgen een lokaal mailadres, bv. user1@bedrijf.local), zodat ze onderling berichten uit kunnen wisselen. Dit levert tot nu toe geen problemen op. Maar nu de post die van buiten het lokale domain binnen moet komen (het POP3-account van Chello); en de post die naar buiten het lokale domain moet (wat normaal gesproken naar de smtp-server van chello gaat).
(wat ik tot dusverre begrijp is dat je in het laatste geval relayed, en daar houdt Chello niet van?!)

Ik zet hier even een bericht van KerioMS wat ik terugkreeg nadat ik een mailtje naar 'buiten' heb geprobeerd te sturen:

This is an informative message sent by Kerio MailServer 6.0.8 at computer-a.bedrijf.local.
The server was not able to deliver your mail message to the following addresses:

<iemand@chello.nl> (smtp2.arnhem.chello.nl: 553 bedrijf.local does not exist)

--------------------------------------------------------------------------------

Received: from computera ([192.168.1.130])
by computer-a.bedrijf.local (Kerio MailServer 6.0.8)
for iemand@chello.nl;
Thu, 17 Mar 2005 14:48:52 +0100
Message-ID: <001901c52af8$0db74de0$8201a8c0@bedrijf.local>
From: "Postadmin" <Admin@bedrijf.local>
To: <iemand@chello.nl>
Subject: test2
Date: Thu, 17 Mar 2005 14:30:08 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="----=_NextPart_000_0010_01C52AFD.D21AC770"
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000

Kun je/iemand hier iets mee?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 11:35
volges mij is het probleem dat bedrijf.local(=intern dns naam) niet resolved kan worden door chello. Wat je moet doen is een externe dns naam gebruiken, bv jouwbedrijf.dnsalias.com(=gratis), ipv bedrijf.local.

Zodoende kan de smtp van chello dat domein wel resolven.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-05 22:19
why the hell gebruik je bedrijf@chello.nl als ZAKELIJK mailadres?

Een domeinnaampje kost je een paar eur, staat veel netter, iedereen eigen mailbox, en je hoeft geeneens een mailserver op te zetten (dus licentiekosten)

Ja, onderling mailen kan niet indien je internet eruit ligt, maar of dat zo cruciaal is....
DaRKie schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:14:
volges mij is het probleem dat bedrijf.local(=intern dns naam) niet resolved kan worden door chello. Wat je moet doen is een externe dns naam gebruiken, bv jouwbedrijf.dnsalias.com(=gratis), ipv bedrijf.local.

Zodoende kan de smtp van chello dat domein wel resolven.
Nee hoor, als je de mailserver lokaal insteld dat domein.local het eigen domein is, mailt ie gewoon onderling en gaat de mail nieteens naar buiten toe. Clients moeten dan uiteraard wel <SERVER> als SMTP ingesteld hebben. Andere mailadressen dan domein.local worden gewoon door server zelf afgeleverd, of geforward naar mail.chello.nl, net wat je wil.

[ Voor 54% gewijzigd door DJSmiley op 11-04-2005 14:17 ]

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

Zonder MX geen exchange

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• DaRKie
  • Laatst online: 06-05 11:35
DJSmiley schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:15:[...]

Nee hoor, als je de mailserver lokaal insteld dat domein.local het eigen domein is, mailt ie gewoon onderling en gaat de mail nieteens naar buiten toe. Clients moeten dan uiteraard wel <SERVER> als SMTP ingesteld hebben. Andere mailadressen dan domein.local worden gewoon door server zelf afgeleverd, of geforward naar mail.chello.nl, net wat je wil.
dat weet ik ook dat het intern geen probleem is.

Mijn antwoord ging over het feit dat de mail niet afgeleverd kon worden aan een chello email adres omdat de chello server de verzender zijn domein niet kon resolven.

• Vm1heA
Chello zn smtp wil dus een geldig domein zien en bedrijf.local bestaat niet en zal hij niet willen relayen.
Dit dus om spam en andere fratsen terug te dringen.
Ga nu eerst voor 15 euro een domein registreren en doe dat dan natuurlijk op een .nl domein.
Point al je mx naar de goede servers.
Als je dus je pop account van Chello wilt ophalen , dan moet je server dat ook ondersteunen natuurlijk en in een mailbox kwijt kunnen op de server.
En waarom die smtp van chello wederom nog steeds in beeld is snap ik niet.

Pas ook op met wat je doet want het duurt niet lang om op een blacklist te komen staan als je alles open laat staan en veel rare mails probeert te versturen ;)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Vm1heA schreef op maandag 11 april 2005 @ 10:59:
Waarom de SMTP van Chello gebruiken als je zelf een mailserver hebt :?
offtopic:
Zo redeneerde ik maanden geleden ook. Ging allemaal kei-mooi. Lekker eigen mailservertje en dus zelf laten bezorgen op de juiste plek zonder dat Chello er iets mee van doen had.
Totdat ik steeds meer mail terug begon te krijgen. Nee, ik was geen open relay en nee, ik verstuurde geen spam. Er zijn gewoon steeds meer mailservers die geen mail accepteren van mailservers uit een "dynamic range" (als ik me goed herinner) en daarmee dus doelend op IP adressen die je krijgt als klant zijnde van een ISP. Ik ben toen maar overgestapt en laat mijn mailservertje nu alles mooi dumpen bij de chello mailserver. Niks aan te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 11-04-2005 14:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Vm1heA
RobIII schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:27:
[...]

offtopic:
Zo redeneerde ik maanden geleden ook. Ging allemaal kei-mooi. Lekker eigen mailservertje en dus zelf laten bezorgen op de juiste plek zonder dat Chello er iets mee van doen had.
Totdat ik steeds meer mail terug begon te krijgen. Nee, ik was geen open relay en nee, ik verstuurde geen spam. Er zijn gewoon steeds meer mailservers die geen mail accepteren van mailservers uit een "dynamic range" (als ik me goed herinner) en daarmee dus doelend op IP adressen die je krijgt als klant zijnde van een ISP. Ik ben toen maar overgestapt en laat mijn mailservertje nu alles mooi dumpen bij de chello mailserver. Niks aan te doen.
Er is idd 1 blacklist server die daar mee werkt. dnjabl.org
Heb die 2 keer gehad dat die niet wilde relayen en dus terug kreeg.
Het ligt er ook wel aan welke ranges daarin liggen.
Kabeladressen staan er veel in, dsl wat minder, maar komen er wel steeds meer in die blakclist als relayhost.

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 18:29
RobIII schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:27:
[...]

offtopic:
Er zijn ook mailservers OA mdaemon daar kies je als voorkeur dat hij het zelf stuurt lukt dit niet dan gebruikt ie een opgegeven smtp server. Dit werkt perfect.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De reden daarvoor is dat veel spam van geinfecteerde computers verstuurd wordt. En het gros van deze computers zijn gewone particulieren die geen flauw benul hebben dat hun PC lekker staat te spammen.

Het is dus heel erg goed dat mailservers e-mail van particuliere smtp servers weren en alleen mail toestaan van grotere mailservers zoals die van bv een provider. Zorg er trouwens voor dat je een SPF record aanmaakt in je DNS gebeuren. Dit record verteld welke SMTP servers mail versturen voor jouw domein. Dit record is nog niet verplicht, maar er zijn al genoeg mailservers die hem wel gebruiken zoals bv Hotmail. Door aan te geven welke SMTP servers mail versturen voor jouw domein kunnen mailtjes die door andere servers verstuurd worden met als afzender jouw domein veilig geblocked worden.

Check trouwens ook http://www.dnsreport.com/
Hier kan je al je DNS gegevens controleren en zorgen dat je alles netjes op orde maakt zodat je mail goed verstuurd en ontvangen kan worden.

Trouwens, jouw_bedrijf@provider.nl staat erg onprofessioneel. Koop gewoon een domein en neem even de moeite om alles op te zetten. Staat een stuk netter en biedt daarna alleen maar voordelen. Je kan je eigen spamfilters gebruiken, geen limieten op de inboxen, attachments die lokaal verstuurd worden kun je zo groot maken als je wilt, de mogelijkheid om meerdere virusscanners te gebruiken, enz, enz, enz. Ohja, had ik al gezegd dat jouw_bedrijf@provider.nl erg onprofessioneel overkomt? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Blorgg op 11-04-2005 14:54 ]

• Baudje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 11:28
RippyNL schreef op maandag 11 april 2005 @ 14:33:
[...]

Er zijn ook mailservers OA mdaemon daar kies je als voorkeur dat hij het zelf stuurt lukt dit niet dan gebruikt ie een opgegeven smtp server. Dit werkt perfect.
Overigens is Mdaemon best heel geschikt voor je doel, als je geen domeinnaam wil kopen. Mdaemon heeft Domainpop en daarmee kan je alle mail naar bedrijf@chello.nl automatisch naar de goede local user laten gaan (niet helemaal foutloos). Maar Mdaemon is niet gratis. Zie http://files.altn.com/MDaemon/Release/MDaemon_en.pdf en dan vanaf p210.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor de vele replies. Wat het meeste er uit spring is de vraag waarom zakelijk meel-verkeer via chello regelen, en geen eigen host/domain (met alle voordelen) kopen. Tsja, bedrijf is onderwijsinstelling, werkplek van mij en enkele collega's is kleine dislocatie, maar ondertussen wel financieel aan grote organisatie gebonden met alle erbij behorende regeltjes en dingetjes die niet mogen. Kortom, een account bij Chello mag nog net, maar verder mag't niks (en niks is in dit geval €0,00) kosten.
BigBrother zit overigens met mail-server/webmail/ed bij Essent/SchoolConnect. En dus veel problemen......
Hoe kan ik de boel nou 't beste aanpakken? In ieder geval free mail-server (Mercury/32, Hamster PG,.....?) en DynDNS?

• Vm1heA
En waarom geen grote server waarnaartoe geconnect word voor die andere mensen op de grotere locatie ( wat ik hieruit opmaak ) ?
Wel raar dat een sublocatie ineens geen mail heeft en een grote het wel zou hebben ( waar ik vanuti ga )

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 16:09:
[...]
Hoe kan ik de boel nou 't beste aanpakken? In ieder geval free mail-server (Mercury/32, Hamster PG,.....?) en DynDNS?
Ik snap dat het 0,0 mag kosten, maar hoelang ga jij nog zitten prutsen?
De kosten voor een eigen domein met bijbehorende hosting/mail spullen, 20 euro per jaar?
Da's met 4 collega's 5 euro per jaar.

En wat levert het op?

Geen gezeik,
geen gezeur,
geen verantwoordelijkheid.

Je blijft nu klooien over die chello lijn, spamfilters blijft rommelen. enz. enz.

Daarnaast, hoe kan jij mailen naar de SMTP server van chello als je via een andere verbinding naar buiten gaat? Of zit je via de chello lijn? Anders word je mail geblokt door chello omdat je niet vanaf een eigen IP komt.
Pagina: 1